Skarga od jednej ze wspólnot mieszkaniowych, która postanowiła się rozstać z Przedsiębiorstwem Gospodarki Mieszkaniowej w Słupsku, trafiła niedawno do radnych słupskiego PiS. Z dokumentów, które przedstawili słupszczanie, wynika, że administrujące ich wspólnotą PGM od kilku lat spóźniało się z opłacaniem faktur za wodę. W rezultacie wspólnota musi teraz zapłacić zaległe faktury na prawie 11 tys. zł. Do tego dochodzą odsetki. Z analizy dokumentów wynika, że PGM regulowało niektóre rachunki za wodę nawet z dwuletnim opóźnieniem.
Podczas konferencji prasowej radni PiS nie powiedzieli, o jakiej wspólnocie mówią. Zdradzili jedynie numer noty odsetkowej ze spółki Wodociągi Słupsk. Poprosiliśmy więc o wyjaśnienia Przemysława Lipskiego, rzecznika prasowego Wodociągów. Wyjaśnił, że noty to rodzaj bilansu, który spółka robi, gdy wspólnota mieszkaniowa rozstaje się z PGM. Jednak o szczegółach nie chciał rozmawiać, bo spółka chroni informacje o klientach. Odsyłał natomiast do PGM.
Po kilku dniach oczekiwania na wyjaśnienie Klaudia Godlewska, rzecznik prasowy PGM, poinformowała, że spółka ta nie dokonuje żadnych wpłat ze środków, które są jej środkami własnymi. Według niej PGM jako administrator pełni jedynie funkcję operatora płatności ze środków zgromadzonych na kontach wspólnot mieszkaniowych. Konta wspólnot mieszkaniowych nie są powiązane z kontem spółki PGM i nigdy żadne środki zgromadzone przez wspólnotę nie zostały przeksięgowane z konta wspólnoty na konto PGM, gdyż takie działanie byłoby działaniem niezgodnym z prawem. Dodała także, że ostatnie badanie sprawozdania finansowego wykonane przez firmę Auxilium Audyt z Krakowa, którą wyłoniono w przetargu, nie potwierdziło ani jednego takiego faktu.
Godlewska przekonuje, że żadna wspólnota mieszkaniowa nigdy nie wpłacała i nie wpłaca żadnych pieniędzy do PGM. Członkowie każdej wspólnoty mieszkaniowej, która współpracuje z PGM, wpłacają pieniądze na konto wspólnoty mieszkaniowej. Są one jedynie zarządzane przez PGM i to w taki sposób, że należności płacone są na podstawie wystawionych faktur, również tych ze spółki Wodociągi Słupsk. PGM zaś dokonuje płatności, opierając się na środkach pienię-żnych zgromadzonych na koncie wspólnoty.
- Opóźnienia mogą występować, choć nie wiemy, której wspólnoty mieszkaniowej dotyczy przedmiotowa sprawa - mówi Klaudia Godlewska.
Według niej, każda faktura ma swoje potwierdzenie w umowie pomiędzy wspólnotą a firmą, która świadczy określoną usługę. Podobnie jak w lokalach komunalnych, tak i w lokalach własnościowych występuje nieregularne płacenie środków, czy to przez najemców, czy przez właścicieli lokali. Natomiast PGM - twierdzi Godlewska - jako operator tych działań każdą złotówkę, która wpływa na konto wspólnoty, rozdysponowuje zgodnie z płatnościami ciążącymi na wspólnocie.
- Są takie wspólnoty, które praktycznie nie dokonują żadnych wpłat. Przykładem może być wspólnota mieszkaniowa Grottgera 17, której PGM wypowiedział umowę o zarządzanie z tytułu braku jakiegokolwiek regulowania należności - dodaje rzeczniczka PGM.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?