Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miliardy na inwestycje na Pomorzu. Z czego skorzysta Słupsk?

Alek Radomski [email protected]
Budowa drugiego toru na linii Słupsk - Gdynia i budowa trasy S6 to główne inwestycje jakie będą realizowane na Pomorzu Środkowym
Budowa drugiego toru na linii Słupsk - Gdynia i budowa trasy S6 to główne inwestycje jakie będą realizowane na Pomorzu Środkowym Archiwum
Pięć wielkich projektów inwestycyjnych będzie realizowanych w regionie w ramach kontraktu. Co w najbliższych latach powstanie w regionie słupskim, a na co jeszcze poczekamy?

Drugi tor do Trójmiasta

Drugi tor do Trójmiasta

Inwestycja w budowę drugiego toru kolejowego na trasie Słupsk - Wejherowo znacząco wpłynie na transport kolejowy na Pomorzu. Dzięki budowie pociągi nie będą już musiały oczekiwać na mijankach, co bardzo przyspieszy pociągi. Szacuje się, że dla pociągów SKM podróż skróci się nawet o pół godziny, a w przypadku pociągów TLK i innych przyspieszonych, o 20 minut. Jeśli budowa toru będzie połączona z podniesieniem parametrów toru, a tak prawdopodobnie się stanie, na odcinku Słupsk - Lębork pociągi pomkną z prędkością 160 km/h.

W piątek w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku władze województwa pomorskiego podpisały jeden z najważniejszych dokumentów dla przyszłego rozwoju Pomorza. Chodzi o Kontrakt Terytorialny, czyli umowę z rządem, która opiewa na około 30,5 miliarda złotych. Pieniądze mają trafić na projekty inwestycyjne, które Warszawa przy współpracy z samorządem chce zrealizować w perspektywie kolejnych sześciu lat. W umowie uzgodniono te przedsięwzięcia, które mają znaczenie dla rozwoju tak województwa, jak i całego kraju. Są to działania z zakresu m.in.: transportu, rozwoju gospodarczego, energetyki i środowiska.

- Treść Kontraktu Terytorialnego stanowi rezultat negocjacji pomiędzy Zarządem Województwa Pomorskiego a Ministrem Infrastruktury i Rozwoju - objaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Zgodnie z tą umową na Pomorzu będzie m.in. realizowana rozbudowa drogi S7, budowa obwodnicy Kościerzyny, rozwój Pomorskiej Kolei Metropolitalnej czy modernizacja lądowiska przy szpitalu w Sztumie. To tylko niektóre przykłady, bo tych zadań jest znacznie więcej - dodaje marszałek.

Budowa Trasy Kaszubskiej będzie zadaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, natomiast PKP PLK za 1,5 mld zł ma zrealizować modernizację linii kolejowej między Gdynią a Słupskiem, gdzie ma powstać nowa nitka torów

Jakie inwestycje za miliardy złotych mają być realizowane w naszym regionie?

Najważniejsza i jednocześnie najbardziej kosztowna to budowa pomorskich odcinków przyszłej drogi ekspresowej S6. Całościowy koszt to nawet 6 miliardów złotych. Budowa Trasy Kaszubskiej będzie zadaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, natomiast PKP PLK za 1,5 mld zł ma zrealizować modernizację linii kolejowej między Gdynią a Słupskiem, gdzie ma powstać nowa nitka torów. Również linia kolejowa numer 405, czyli trasa między Szczecinkiem a Ustką, będzie przebudowywana.

Zyska również ustecki port. Urząd Morski w Słupsku chce wydać około 160-200 milionów złotych na przebudowę wejścia do portu. Z kolei w samym Słupsku i ościennych gminach za 72 miliony złotych Wodociągi Słupsk zamierzają zrealizować projekt, którego celem jest polepszenie gospodarki wodami opadowymi. Tylko w Słupsku to m.in. problem kolektora numer IX i co za tym idzie - lokalnymi podtopieniami.

DK21 wciąż po staremu

Niestety na liście nie ma jednej z ważniejszych inwestycji drogowych dla regionu. Mowa o gruntownej przebudowie odcinka drogi krajowej numer 21 między Słupskiem a Ustką. Nie pomogła tu zmiana kategorii drogi z wojewódzkiej sprzed paru lat.

- To chyba największy niedosyt - przyznaje Marek Biernacki, radny sejmiku województwa. GDDKiA tłumaczy, że ten odcinek DK21 ma być modernizowany w ramach remontów jednorocznych. Na szczęście kontrakt jest rzeczą elastyczną i może podlegać zmianom.

Rząd Kontrakt Terytorialny przyjął już w połowie listopada.

Następnie dokument zatwierdził Zarząd Województwa Pomorskiego. Wczoraj marszałek Mieczysław Struk i Maria Wasiak, szefująca Ministerstwu Inwestycji i Rozwoju, podpisali umowę.

Wczorajszym podpisaniem kontraktu ministerstwo zakończyło proces uzgadniania kluczowych dla Warszawy i samorządowców celów do realizacji w najbliższych latach.

Z szacunków resortu wynika, że w ciągu najbliższych dziewięciu lat w całym kraju zostanie zaangażowanych nawet 400 mld zł, tak krajowych, jak i europejskich środków na wsparcie zakresu polityki rozwoju.

W ramach przebudowy linii 405 ma powstać nowy układ torowy na stacji kolejowej. Niewykluczone, że z zakontraktowanych pieniędzy powstanie przejście podziemne łączące centrum z Zatorzem.

W kontrakcie zabrakło modernizacji drogi krajowej między Słupskiem a Ustką

Kontrakt podpisał wczoraj Mieczysław Struk, marszałek województwa i Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza