Choć zegar już tyka, bo od chwili wydania decyzji środowiskowej dla inwestycji, co ma się stać niebawem, maksymalnie jest ona ważna 6 lat.
W całym kraju lament, bo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ujawniła, że z powodu braku funduszy musi ograniczyć wiele już praktycznie gotowych do rozpoczęcia inwestycji.
Samorządowcy piszą listy protestacyjne, lokalni politycy lobbują gdzie się da, aby "ich” drogi z planów nie wypadły, manifestują zaniepokojeni mieszkańcy. Jaki będzie ostateczny kształt "Narodowego programu budowy dróg krajowych 2011-2015” dowiemy się w lutym, co nie znaczy, że już potem on się nie zmieni.
Mieszkańców Szczecinka szczególnie interesują losy obwodnicy ich miasta. W listopadzie zeszłego roku w Szczecinku gościł minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
Mówił, że na początku 2011 roku należy się spodziewać wydania decyzji środowiskowej dla szczecineckiej obwodnicy (to kluczowy dokument), w trakcie roku zostaną zaś dokończone prace projektowe.
Następny etap to uzyskanie pozwolenia na realizację inwestycji drogowej, przetarg i… do roboty. – Gdy będą wszystkie decyzje, to jest szansa, że po 2012 roku mogą się realnie rozpocząć prace – mówił wówczas minister i chwalił szczecinecki projekt, bo jest dobrze przygotowany.
Bardziej realny wydawał się jednak początek 2013 roku. – Budowę drogi ekspresowej S11, w tym obwodnicy Szczecinka, planuje się do realizacji po 2013 roku – powiedział nam w tym tygodniu rzecznik prasowy szczecińskiej GDDKiA Mateusz Grzeszczuk.
– Obwodnica Szczecina nie jest w niej wyszczególniona, jako oddzielne zadanie. Do końca roku będzie gotowa dokumentacja techniczna, potem pozostaje kwestia finansowania. To kluczowa sprawa, ale nikt w GDDKiA nie potrafi powiedzieć, czy "po 2013” oznacza 2014, czy też może 2018? – Atutem szczecineckiej obwodnicy może być stan jej przygotowania – przyznaje M. Grzeszczuk.
Obwodnica Szczecinka ma bowiem praktycznie rozstrzygniętą kwestię ostatecznego przebiegu, prawie wydaną decyzję środowiskową i zaawansowane prace projektowe. GDDKiA kosztować to będzie około 5 mln zł. Bardzo ważne dla przyszłości inwestycji są terminy ważności dokumentacji.
– Decyzja środowiskowa jest ważna 4 lata od chwili jej wydania, jest też w uzasadnionych przypadkach możliwe jej przedłużenie o kolejne dwa lata – mówi M. Grzeszczuk. – Czas więc zaczynie więc już wkrótce biec dla tego zadania.
Co na to ratusz? Doprowadzenie budowy obwodnicy to był bowiem jeden z priorytetów wyborczych burmistrza Jerzego Hardie-Douglasa. - Według wiedzy posiadanej przez władze miasta, prace nad dokumentacją obwodnicy są już mocno zaawansowane – mówi rzecznik miasta Konrad Czaczyk.
- GDDKiA będzie dysponowała gotową dokumentacją i pozwoleniem na budowę w połowie 2012 roku. Tak więc po tym terminie będą mogły rozpocząć się już procedury związane z budową drogi.
Oczywiście, biorąc pod uwagę trudną sytuację budżetową państwa, nikt nie może dać 100-procentowej gwarancji na realizację jakiejkolwiek inwestycji, tym niemniej, na dzień dzisiejszy, według wiedzy posiadanej przez władze miasta, budowa obwodnicy Szczecinka jest niezagrożona.
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?