Ogłoszono przetarg na budowę dworca kolejowego w Słupsku i Koszalinie

Grzegorz Hilarecki
Grzegorz Hilarecki
PKP SA ogłosiło przetarg na projekt nowych dworców kolejowych w Słupsku i w Koszalinie. Pierwszy ma mieć charakter dworca wojewódzkiego, drugi, mniejszy regionalnego.

Dwa nowe dworce w jednym przetargu. Oba stare do wyburzenia. W obu zmieni się całe otoczenie dworcowe.Będą miejsca parkingowe, infrastruktura rowerowa, nie zapomniano o miejscach do ładowania aut elektrycznych. W Słupsku parkingi będą jednak większe, bo i dworzec większy i o wyższej randze.

Jeden przetarg dwa nowe dworce w sąsiednich miastach. Stare dworce zostaną wyburzone, a w ich miejsce powstaną nowe. Jakie? Zadecyduje projektant, właśnie wybierany. Słupszczan i koszalinian uspokajamy, dworce będą się różniły, co wynika z warunków przetargu.Słupski ma mieć rangę dworca wojewódzkiego, koszaliński regionalnego.

Kolejowa spółka odpowiedzialna za infrastrukturę 22 czerwca ogłosiła przetarg na dwa nowe dworce. Otwarcie kopert zaplanowała na 24 lipca. O wyborze projektanta zadecyduje tylko cena. Obiekty mają być zbudowane do końca 2023 roku.Sam projektant na przygotowania i projekt będzie miał 52 tygodnie, a potem budowa - 78 tygodni, ale jeszcze trzeba wybrać wykonawcę.

Słupskie dworce mają powstać na nowo. Ale czy przebudowa węz...

Co ważne dla słupszczan, w dokumentach przetargowych zaznaczono, że inwestycja jest powiązana z modernizacją linii kolejowej 202 i ma przewidywać tunel pod torami łączący ulicę Kołłątaja z miastem po zachodniej stronie.Tu już poczyniono odpowiednie uzgodnienia między spółkami kolejowymi.

A co ma być w słupskim dworcu? Co najmniej trzy kasy, poczekalnia o 100 mkw.Na gastronomię 80 mkw. i kilka punktów handlowych. Miejsce na dwa bankomaty i trzy biletomaty.

Dworzec ma mieć charakter wojewódzki, a to oznacza, że będzie przed nim parking na minimum 50 miejsc.

Jak czytamy w warunkach przetargu: "Przewiduje się wyburzenie obecnego dworca i budynków parterowych zaplecza technicznego i wybudowanie nowego obiektu oraz dostosowanie elewacji budynku biurowego do elewacji nowego dworca wraz z dostosowaniem powierzchni do realnego zapotrzebowania i nowych funkcji. W ramach przebudowy przewidziano udogodnienia zapewniające kompleksową obsługę osób o ograniczonej sprawności".

Projektant musi się dostosować do tych wymagań:

  • 1. Budowa nowego dworca, który będzie stanowił zamknięcie perspektywiczne ul. Wojska Polskiego,
  • 2. Termomodernizacje budynku biurowego i dostosowanie jego elewacji do przeprojektowywanego dworca w taki sposób by tworzyły spójna całość, Przebudowa placu przydworcowego prowadzącego z poziomu chodnika przy ulicy Kołłątaja do poziomu tunelu – poprawienie dostępności dworca i peronów.
  • 3. Zagospodarowanie przestrzeni publicznej przed dworcem kolejowym
  • 4. Przebudowa układu komunikacyjnego/drogi, parkingi, chodniki/
  • 5. Realizację przestrzeni zieleni urządzonej
  • 6. Wykonanie parkingów dla samochodów, parkingu K&R, miejsc postojowych dla osób NP, miejsc postoju TAXI, lokalizacja miejsc do ładowania samochodów elektrycznych.
  • 7. Wykonanie wiaty rowerowej i parkingu rowerowego, ścieżek rowerowych nawiązujących do istniejącej i projektowanej, w zakresie inwestycji Miasta Słupska, infrastruktury.

Przetarg na projekt nowego dworca PKP w Koszalinie. Kiedy będzie gotowy? [ZDJĘCIA, WIDEO]

Koszaliński nowy dworzec ma mieć charakter regionalny. Będzie więc mniejszy od słupskiego. Przed budynkiem mniej stojaków na rowery i mniejsza liczba miejsc parkingowych.

Co ciekawe, w przetargu zwrócono uwagę i podkreślono: "na parterze przy wejściu zlokalizowano wysoki na 2 kondygnacje hol główny ozdobiony na przeciwległych ścianach freskami znajdującymi się pod ochroną konserwatorską". Ale stary budynek ma też, jak i w Słupsku, być wyburzony.

Słupskie dworce mają powstać na nowo. Ale czy przebudowa węz...

W warunkach przetargu zaznaczono, że "Założeniem Zamawiającego jest by nowy obiekt nie był większy niż istniejący ( powierzchnia użytkowa). Docelową powierzchnię użytkową określi projekt sporządzony przez Wykonawcę.
W ramach stworzenia nowego, nowoczesnego budynku dworca zakłada się wyburzenie istniejącego budynku dworcowego. Koncepcja zagospodarowania terenu zakłada przedłużenie tunelu miejskiego pod wiatę nowo projektowanego budynku dworca kolejowego, zakończonego klatkę schodową oraz windą. Umożliwi to podróżnym przedostanie się do dworca „suchą nogą” oraz bez przeszkodową komunikację z tunelu w okolice dworca osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Po stronie południowej elewacji planuje się wydzielenie kilku miejsc postojowych oraz miejsca do lądowania pojazdów elektrycznych.
Bryłę budynku oraz jej główny układ komunikacyjny należy zaprojektować w sposób prosty i funkcjonalny, wpisujący się w zasadę modułowości i pozwalający poddawać go łatwej modyfikacji i/lub rozbudowie w zależności od bieżących potrzeb".

Celem przebudowy jest poprawienie funkcjonowania placu przed dworcem
Zwiększenie liczby miejsc parkingowych ze względu na przesiadkowy charakter węzła, wsparcie ruchu rowerowego i komunikacji miejskiej. Połączenie miejskich ciągów komunikacyjnych pieszych z częścią dworcową i tunelem PLK, czyli tak jak i w Słupsku.

Jest przetarg na słupski węzeł transportowy, ale bez podziem...

ZOBACZ TAKŻE: Będą warsztaty dotyczące przyszłości dworca PKP w Słupsku [WIDEO]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Andy
25 czerwca, 08:06, piotr mieczyslaw:

czy naprawde trzeba niszczyc cos co jest nowe by postawic 100m2 barak ? rozumiem tunel na zatorze i inne udogodnienia,ale pieniazki zaoszczedzone na budowe ..baraku poczekalni,, pozna przeznaczyc np. na stworzenie wielopoziomowego parkingu ,ktorego brakuje - toz to centrum miasta ! warto tez uporzadkowac byle ogrodki wzdluz torow na dodatkowe parkingi ...mym zdaniem lipa swiadczaca o niegospodarnosci i rozrzutnosci pieniazkow,ktore kapia z unijnych niebios!

25 czerwca, 10:55, Emil Mirski:

Przejścia tunelowego na drugą stronę torów nie będzie.Po co więc ta cała inwestycja?Interes w tym mogą mieć prywatni przewożnicy.Wywalanie pieniędzy na niepotrzebne zmiany to ciąg dalszy chocholego tańca.Włodarze miasta nie chcą widzieć potrzeb mieszkańców.

Jak swego czasu stwierdził Mark Twain: "Lepiej jest nie odzywać się wcale i wydać się głupim, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości."

1. W artykule pisze jak wół: "w dokumentach przetargowych zaznaczono, że inwestycja jest powiązana z modernizacją linii kolejowej 202 i ma przewidywać tunel pod torami łączący ulicę Kołłątaja z miastem po zachodniej stronie"

2. Jaki interes mają prywatni przewoźnicy w raelizacji "rzekomo bezsensownej inwestycji"

3. Włodarze miasta nie są tu inwestorem. Podmiotem w pełni odpowiedzialnym za tą inwestycję jest PKP.

O
Ojciec Dyrektor
25 czerwca, 10:28, Gość:

tych co takie gie wymyslili wsadzilbym w kibitke i wyslaw tam gdzie naszych zaborca wysylal - z biletem w jedna strone by wiecej zła nie

czynili i kasy nie trwonili na głupoty !

Mądrze prawi , mądrze !!!

P
Piotrek

....... ooooo przyjaciel królika musi zarobi. Ciekawe gdzie na świecie burzy się 30 letnie obiekty infrastruktury technicznej. Rozumiem kapitalny remont, modernizacja itd. Czyste marnotrawstwo funduszy publicznych, czyli naszych wpłacanych pod postacią różnych podatków i opłat. Wspomnicie moje słowa, że zostanie zaprojektowany za gruuubą kasę, następnie za grubą kasę pojawi się inżynier projektu a następnie ........ nic nie będzie się działo przez kolejne lata. Przecież to sposób na wyprowadzenie grubej kasy, podobnie jak to robią z centralnym portem komunikacyjnym. Wierzyć się nie chce ................

E
Emil Mirski
25 czerwca, 08:06, piotr mieczyslaw:

czy naprawde trzeba niszczyc cos co jest nowe by postawic 100m2 barak ? rozumiem tunel na zatorze i inne udogodnienia,ale pieniazki zaoszczedzone na budowe ..baraku poczekalni,, pozna przeznaczyc np. na stworzenie wielopoziomowego parkingu ,ktorego brakuje - toz to centrum miasta ! warto tez uporzadkowac byle ogrodki wzdluz torow na dodatkowe parkingi ...mym zdaniem lipa swiadczaca o niegospodarnosci i rozrzutnosci pieniazkow,ktore kapia z unijnych niebios!

Przejścia tunelowego na drugą stronę torów nie będzie.Po co więc ta cała inwestycja?Interes w tym mogą mieć prywatni przewożnicy.Wywalanie pieniędzy na niepotrzebne zmiany to ciąg dalszy chocholego tańca.Włodarze miasta nie chcą widzieć potrzeb mieszkańców.

G
Gość

tych co takie gie wymyslili wsadzilbym w kibitke i wyslaw tam gdzie naszych zaborca wysylal - z biletem w jedna strone by wiecej zła nie

czynili i kasy nie trwonili na głupoty !

G
Gość

Jestem z Koszalina i nie ma co tu się oszukiwać, nasz dworzec to masakra, nadaje się tylko do wyburzenia...ale słupski jest fajny, może zamiast go burzyć i stawiać jakieś małe gówno lepiej zrobić mu solidny remont...ale prawdę mówiąc to kiełbasa wyborcza i jak zawsze nic z tego nie będzie wiec szkoda się tym podniecać ;)

A
Andre Kx

I znowu licytacja na linii Koszalin-Słupsk. Wojewódzki - regionalny, mniejszy - większy, ilość rowerów przed dworcem tu - tam, itp. Tymczasem wystarczy obejrzeć zdjęcia na StreetView gdzie gołym okiem widać, że na nowocześnie wyremontowanym placu przed koszalińskim dworcem już dzisiaj jest co najmniej 100 miejsc na głównym przydworcowym placu parkingowym i kolejna setka po drugiej stronie ulicy Armii Krajowej (przy Banku BNP PariBas).

Koszaliński dworzec to przy słupskim kurnik i rzeczywiście wymaga wyburzenia i konieczne jest postawienie nowego obiektu. Ale czy w Słupsku potrzebna jest aż taka rewolucja? Wątpię.

"Co najmniej trzy kasy, poczekalnia o 100 mkw. Na gastronomię 80 mkw. i kilka punktów handlowych. Miejsce na dwa bankomaty i trzy biletomaty" - taki rozmach robi piorunujące wrażenie. Prawdziwie wojewódzkie!!!

A
Andy
25 czerwca, 06:30, Gość:

A tymczasowy dworzec będzie, pytam bo kiedyś był tymczasowy służył bardzo długo, zresztą budynek stoi po dziś dzień.

I do tego poczekalnię ma większą niż będzie miał nowy, wojewódzki dworzec.

p
piotr mieczyslaw

czy naprawde trzeba niszczyc cos co jest nowe by postawic 100m2 barak ? rozumiem tunel na zatorze i inne udogodnienia,ale pieniazki zaoszczedzone na budowe ..baraku poczekalni,, pozna przeznaczyc np. na stworzenie wielopoziomowego parkingu ,ktorego brakuje - toz to centrum miasta ! warto tez uporzadkowac byle ogrodki wzdluz torow na dodatkowe parkingi ...mym zdaniem lipa swiadczaca o niegospodarnosci i rozrzutnosci pieniazkow,ktore kapia z unijnych niebios!

G
Gość

Nooo wreście widać, że podeszli do tego perspektywicznie i na lat wiele a nie 30.

"...Po stronie południowej elewacji planuje się wydzielenie kilku miejsc postojowych oraz miejsca do lądowania pojazdów elektrycznych. ..."

Brawo będziemy mieli pierwszy taki dworzec w Polsce jak i pewnie w Europie

G
Gość

A tymczasowy dworzec będzie, pytam bo kiedyś był tymczasowy służył bardzo długo, zresztą budynek stoi po dziś dzień.

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza
Dodaj ogłoszenie