Cicha Moc to pierwsza łódź na świecie, która zasilana jest silnikiem wodorowo-elektrycznym. I pierwszy raz zostanie pokazana w sobotę o godzinie 13 na Łasztowni obok statku Ładoga. To będzie pokaz, który wpisze się w Żagle 2023.
- I wtedy zostanie zwodowana - mówi Bohdan Kryk, prezes zarządu spółki CS Kompozyty, firmy, która wraz ze spółką mPower, jest twórcą łodzi. Obie firmy to całkowicie szczecińskie przedsięwzięcia, co - jak podkreślają ich prezesi - jest dla nich szczególnie ważne.
- Bo koncepcja na taką łódź rekreacyjną z napędem wodorowo-elektrycznym powstała między innymi dlatego, że Szczecin to miasto żeglarzy i pasjonatów tego sportu - podkreśla Kryk i dodaje, że matką matką chrzestną jednostki będzie Laura Hołowacz, która była gorącym zwolennikiem powstania takiej jednostki, bo jako żeglarka bardzo dużą wagę przykłada do ekologii na wodzie.
- Ta łódź jest mi bliska jako osobie pasjonującej się wodą i żeglarstwem - podkreśla Laura Hołowacz, prezes grupy CSL, założycielka Starej Rzeźni na Łasztowni.
- Zastosowaliśmy w łodzi rozwiązania napędowe w pełni zbieżne z najnowszymi trendami - mówi Marcin Hołub, prezes zarządu spółki mPower. - Silniki mają najnowocześniejszą architekturę, porównywalną do tej stosowanej w przypadku elektromobilności na kołach, zupełnie jak w samochodach marki Tesla, Jaguar czy Mercedes. Minimalizujemy gabaryty i wprowadzamy masę nowych rozwiązań technicznych, jesteśmy innowacyjni i tutaj nie idziemy na żadne kompromisy. Zespół konstruktorów i technologów mPower kolejny raz potwierdził swoją wyjątkowość. A komponent wodorowy jest dostosowany do tego projektu. W jednostce tego typu i tych rozmiarów nie słyszeliśmy o takim rozwiązaniu. Całość będzie zasilana przez dostępne przemysłowo butle z wodorem, aby rozwiązać problem tankowania.
- Wodór nie jest tu hasłem marketingowym, a realnym zasobnikiem energii - podkreślają twórcy jednostki. - To będzie mała elektrownia wodorowa, zaawansowany technologiczny system. Nie było to łatwe przedsięwzięcie, ale na pewno było ciekawie.
Łódka to projekt unikalny w skali światowej - pierwsza motorowa łódź rekreacyjna napędzana silnikiem wodorowo-elektrycznym. Jednostka ma sześć metrów długości, jednocześnie płynąć nią będzie mogło sześć osób, a całość została wykonana zgodnie z najwyższymi standardami ekologicznymi. Ma nowoczesny design.
- Konstrukcja jednostki jest dość prosta, ale jednocześnie projekt sprawia, że być może uda się wykorzystać te koncepcje szerzej i nie będzie to pomysł, na który stać będzie tylko szejków w Dubaju - mówi Kryk i dodaje, że obu szczecińskim firmom bardzo zależało, aby ta łódź była szerzej dostępna miłośnikom żeglarstwa i rekreacji na wodzie. Zdradza też, że na sobotni pierwszy pokaz jednostki już w tej chwili zapowiedzieli się przedstawiciele czterech znaczących producentów żaglówek i łodzi.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?