Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP odcina Pomorze od kraju

Piotr Kawałek [email protected] Fot. Archiwum
Według planów Intercity ekspres Słupia od września ma kursować tylko dwa razy w tygodniu, w piątek i w niedzielę
Według planów Intercity ekspres Słupia od września ma kursować tylko dwa razy w tygodniu, w piątek i w niedzielę
We wrześniu znikną ważne dla mieszkańców naszego regionu połączenia kolejowe. Powody wydają się naciągane.

Spółka Intercity z początkiem września chce zlikwidować połączenia kolejowe ze Słupska do Poznania, Wrocławia, Katowic, Przemyśla, a kursy ekspresu do Warszawy ograniczyć do dwóch w tygodniu. Te skandaliczne dla mieszkańców naszego regionu informacje wyciekły ze spółki PKP Intercity i zostały opublikowane w branżowym piśmie kolejowym „Transport i Komunikacja”. Okazuje się, że spółka, która do tej pory była jedyną zarabiającą na kolejowym przewozie pasażerów, musi wprowadzić radykalne cięcia. Od września całkowicie przestaną jeździć pociągi pospieszne relacji Słupsk-Przemyśl i Słupsk-Katowice. To oznacza brak połączeń z Wrocławiem czy Poznaniem. Oba pociągi mają kursować na nowych trasach Kołobrzeg-Przemyśl i Kołobrzeg-Katowice.

Pierwszym oficjalnym powodem likwidacji powyższych połączeń jest za mała liczba pasażerów. – To absurd – uważa Patryk Skopiec, prezes Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei, instytucji zajmującej się propagowaniem komunikacji kolejowej. – Po zmianach pasażerów będzie jeszcze mniej. Pociągi ominą nie tylko Słupsk, ale i Koszalin, czyli dwa stutysięczne miasta. Tymczasem sam Kołobrzeg nigdy nie wygeneruje takiego napełnienia pasażerami.

Drugi powód to „brak zaplecza technicznego na stacji Słupsk”. Rzecznik Intercity Paweł Ney mówi, że zorganizowanie tego zaplecza generowałoby dodatkowe koszty utrzymania pracowników i zaplecza gospodarczo-socjalnego. Według Instytutu, to śmieszne tłumaczenie, bo Intercity może zatrudnić tańszą zewnętrzną firmę i nie martwić się o etaty i zaplecze.

Przypomnijmy, że oba pociągi Intercity przejęło w ubiegłym roku od spółki PKP Przewozy Regionalne jako jedne z bardziej rentownych. Według zapewnień nowego właściciela, miało być jeszcze lepiej.

Z kolei najpopularniejszy pociąg łączący Słupsk z Warszawą – ekspres Słupia – niemal zawsze pełny, ma od września kursować zaledwie dwa razy w tygodniu, w piątek i w niedzielę.

Rzecznik PKP Intercity niechętnie komentuje planowane cięcia. Twierdzi, że to dopiero wstępny plan i jeszcze nie wiadomo, które pociągi znikną z rozkładu jazdy.

– Ograniczenia to też wynik działania konkurencji – mówi Paweł Ney. – Przewozy Regionalne podbierają nam pasażerów w najlepszym czasie. Aby nam się kursy opłacały, w pociągu musi być około 200 pasażerów.

Intercity w zamian za utrzymanie kursów (poza pociągami z Pomorza likwiduje kilkadziesiąt innych w całym kraju) chce, aby rząd je dofinansował sumą 60 mln złotych. Według Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei, jeśli Intercity dostałoby te pieniądze, i tak zostałyby zmarnowane. Zamiast na inwestycje w nowy tabor i poprawę jakości obsługi pasażera, poszłyby na „przejedzenie”, czyli m.in. pensje i zaspokojenie roszczeń silnych w PKP związków zawodowych.

Komentarz
Niech w końcu nas wykupią!
 

Nie dość, że PKP od lat rozkłada niegospodarność i marnotrawstwo, to jeszcze doszła wewnętrzna konkurencja. Tylko że wynikiem tej rywalizacji wcale nie jest dobro klienta. Z dystansu wygląda to jak spisek, aby zlikwidować wszystkie pociągi. Intercity rok temu przejęły najlepsze pociągi pospieszne od PKP Przewozy Regionalne, m.in. te do Katowic i Przemyśla. Teraz je likwidują i mogą to zrobić właściwie bez żadnych konsekwencji. Gdyby te pociągi nadal należały do Przewozów Regionalnych ich los z pewnością byłby inny. Właścicielem PR jest m.in. pomorski Urząd Marszałkowski, który zawsze reagował na głosy mieszkańców i dofinansowywał nierentowne połączenia. Teraz nie ma już komu ich ratować.

Z niecierpliwością czekam na prawdziwą konkurencję, piękne wagony, szybkie pociągi. Niech w końcu to marne PKP ktoś wykupi, może Niemcy lub Francuzi, bo Polacy nie potrafią być gospodarzami we własnym kraju.

Piotr Kawałek

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza