Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polska Żegluga Morska: Pozbywają się staruszków

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34 Fot. PŻM
Jeden z sędziwych masowców.
Jeden z sędziwych masowców.
Armator wycofuje z eksploatacji dwa bardzo sędziwe masowce, 25-letniego Powstańca Styczniowego oraz 27-letnią Ziemię Chełmińską. Ich miejsce zastępują nowe jednostki.

Bardzo słaby rynek frachtowy spowodował, iż większość armatorów na świecie przyspieszyło złomowanie swoich najstarszych jednostek.

 Styczniowy i Ziemia Chełmińska

W PŻM, po wewnętrznych analizach ekonomicznych i przy spodziewanych słabych prognozach na 2012 rok uznano, iż Powstaniec Styczniowy i Ziemia Chełmińska nie mają szans na odrobienie w kolejnych latach wydatków poniesionych na planowane remonty.

Wspomniane jednostki należą do najstarszych z floty szczecińskiego armatora. Stąd decyzja Rady Pracowniczej PŻM o wycofaniu ich z eksploatacji.

 - Powstaniec Styczniowy został już przekazany nabywcy, eksploatującemu gorszej jakości tonaż w Europie - informuje Krzysztof Gogol, doradca dyrektora PŻM. - Przez co uniknęliśmy kosztownej podróży do stoczni złomowej na Dalekim Wschodzie. Z kolei dla starszej o dwa lata Ziemi Chełmińskiej zabiegamy o ładunek do Azji, z intencją sprzedaży jednostki bezpośrednio na złom.

Zastępują je nowe

Jednostki wycofywane statki zastępowane są przez nowe. W tym roku wejdzie do eksploatacji PŻM sześć nowych masowców. W przyszłym roku armator planuje odebrać ze stoczni 10-12 jednostek. - Tak więc kolejka oczekujących na zamustrowanie nie wydłuża się - podkreśla Gogol. - Wręcz przeciwnie, nasz dział kadr cały czas prowadzi aktywny nabór nowych pracowników morskich. Stawiamy przede wszystkim na ludzi młodych, dzięki temu średnia wieku naszych pracowników stale się obniża.

W tej chwili flota szczecińskiego armatora liczy 75 statków.

 

Światowe trendy Na świecie obserwuje się znaczące obniżenie ilości zawierania nowych kontraktów stoczniowych. W tym roku, w segmencie masowców, podpisano ich o prawie 70 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2010 r.
Słaby rynek powoduje także, że wiek masowców kierowanych przez armatorów na złom obniżył się do 23-25 lat. Do września br. na całym świecie zostało już sprzedanych 250 masowców o łącznej nośności 17 mln DWT. Do końca roku ze światowego rynku mają być wycofane masowce o łącznym tonażu 25 mln DWT. Złomowaniu sprzyjają stosunkowo dobre ceny wynoszące od 450 do 530 USD (w zależności od kraju złomowania i rodzaju jednostki) za tonę statkowego złomu.

 

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza