Jak twierdzi Marcin Kowalczyk, który w Zarządzie Powiatu Słupskiego odpowiada za komunikację, uruchomienie nowych połączeń to odpowiedź na postulaty ze strony mieszkańców powiatu, którzy mają problem z dojazdem do pracy, bo coraz większa grupa zakładów w regionie wznawia działalność.
- W marcu ograniczyliśmy liczbę połączeń autobusowych, bo wtedy radykalnie zmniejszyła się liczba osób, które korzystały z przejazdów autobusowych. W lutym na naszych liniach z przewozów skorzystało 90 tysięcy osób, a w kwietniu już tylko 18 tysięcy osób. Z tego powodu musieliśmy ograniczyć koszty, bo po prostu rósł deficyt. Średni deficyt wynosi 3,5 złotego na wozokilometrze. W praktyce obcięliśmy kursy, które nie były uczęszczane. Teraz zaczynamy je ponownie uruchamiać - tłumaczy Kowalczyk.
Powiat jako organizator komunikacji utrzymuje własne linie autobusowe z funduszy, które pozyskał w wyniku zawartych umów z gminami . Na liniach o charakterze użyteczności publicznej otrzymuje dopłatę od państwa w wysokości 1 złotego do wozokilometra. Nie jest wykluczone, że ta dopłata wzrośnie, bo w parlamencie trwają prace nad jej podniesieniem do 3 złotych do wozokilometra.
Przypomnijmy: Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (druk sejmowy nr 344, Sejm IX kadencji) w art. 36 zakłada dodanie do ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej nowego przepisu epizodycznego w postaci art. 30a. Zmiana będzie dotyczyła maksymalnej kwoty dopłaty. Według nowego art. 30a ust. 1 ustawy o Funduszu od dnia 1 kwietnia 2020 r. dopłatę, o której mowa w art. 23 ust. 1 (dopłata do wozokilometra), ustala się w kwocie nie wyższej niż 3,00 zł do 1 wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej. Dziś jest to kwota nie wyższa niż 1,00 zł do 1 wozokilometra (art. 23 ust. 1 ustawy o Funduszu). Wskazana wyższa kwota dopłaty będzie mogła znaleźć zastosowanie do dnia 31 grudnia 2020 roku.
Ustawodawca nie zamierza jednak wprowadzić tej dopłaty „z automatu”. Stąd też do skorzystania z niej prawdopodobnie będzie należało złożyć nowy wniosek o dopłatę – gdyż według art. 27 ust. 2 pkt 5 ustawy o Funduszu umowa o dopłatę określa m.in. maksymalną kwotę dopłaty w wysokości nie większej niż zawarta we wniosku o objęcie dofinansowaniem. Jednak na praktykę wojewodów w zakresie stosowania podwyższonych dopłat przyjdzie jeszcze chwilę poczekać.
Szczegóły dotyczące rozkładów jazdy przewoźników autobusowych działających w powiecie słupskim można znaleźć na:
www.pks.slupsk.pl i www.nordexpress.pl
Zobacz także: Ulica Marynarki Polskiej zapadła się pod autobusem PKS. Awaria wodociągów w Ustce.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?