Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PŻM: Prawie pół miliarda zysku

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34 Fot. PŻM
Masowce PŻM przewiozły w tym roku ponad 8 mln ton ładunków.
Masowce PŻM przewiozły w tym roku ponad 8 mln ton ładunków.
Grupa kapitałowa Polskiej Żeglugi Morskiej w 2010 wyprcowała 490 mln zł netto (w 2009 - 105 mln zł). Dobry wynik finansowy Grupy to rezultat korzystnego rynku frachtowego w ubiegłym roku.

  W 2011 rynek międzynarodowych przewozów morskich jest już niestety gorszy, więc i powyższy wynik trudny będzie do powtórzenia. Jest to specyfika każdej firmy żeglugowej, gdzie wyniki uzależnione są - oprócz sprawności zarządzania - od wysokości stawek frachtowych, na które armatorzy nie mają wpływu oraz cen paliw.

Środki wypracowane w ubiegłym roku zostaną przeznaczone m.in. na duży program inwestycyjny PŻM realizowany obecnie przez przedsiębiorstwo.

Flota PŻM

Aktualnie flota PŻM składa się z 76 statków, w tym 69 masowców, czterech promów i trzech siarkowców (jeden w zarządzie). Łączna nośność to około 2,5 mln DWT.

W tym roku PŻM odebrała już ze stoczni m/s „Juno” oraz m/s „Rysy”. Łącznie armator w 2011 zamierza włączyć do swojej floty dziesięć nowych statków. Będą to, oprócz wspomnianych, jednostki takie jak, „Lubie” i „Solina” (oba jeziorowce o nośności 30 tys. DWT) oraz mniejsze statki, bliźniacze do budowanych w latach 90. w Stoczni Szczecińskiej masowców typu „Nogat” o nośności 16.900 DWT. Nazwy tych statków, nawiązują do nazw polskich rzek : „Regalica”, „Narew”, „Raba”, „Olza”, „Prosna” i „San”.

Być może pod koniec tego roku gotowy już będzie m/s „Szczecin” - 38-tysięcznik ze stoczni Xingang. Wodowanie statku i jego chrzest planowane są na połowę października. „Szczecin” byłby 11 statkiem odebranym w 2011 przez PŻM.

Rekordowy rok

Ten rok jest więc rekordowy, jeśli chodzi o dostawy nowego tonażu w PŻM. Wcześniej wynik taki udało się osiągnąć przed 31 laty, w 1980 roku. Wówczas były to jednak głównie małe masowce o nośności 4400 DWT.

W chwili obecnej Polska Żegluga Morska znajduje się w połowie realizacji swojego programu odnowy tonażu przewidzianego do realizacji w latach 2005-2015. W ramach tych inwestycji odebrano już łącznie 19 statków, w tym 10 ze stoczni Xingang (38-tysięczniki typu „Kujawy”), cztery ze stoczni New Times Shipyard (80-tysięczniki) oraz pięć jeziorowców ze stoczni Mingde (30-tysięczniki).

W 2011 roku planowanych jest 17 remontów statków Grupy PŻM (15 masowców, 1 siarkowiec i prom „Wolin”). Większość z tych remontów zostanie przeprowadzona w kraju, głównie w Stoczni Remontowej „Gryfia” oraz Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A.

Zatrudnienie

Aktualne zatrudnienie w PŻM wynosi, w załogach pływających 2539 osób natomiast na lądzie 272 osoby. W całej Grupie PŻM pracuje około 4000 osób. Wszyscy są obywatelami polskimi. Większość z nich to mieszkańcy Szczecina i regionu.

W związku z powiększającą się flotą, tym roku PŻM zamierza zatrudnić około 400 osób, w załogach pływających - informuje Krzysztof Gogol z PŻM.

Przeładunki

W okresie od stycznia do końca maja br. statki PŻM przewiozły łącznie 8 mln ton ładunków, w tym najwięcej zbóż - 2,2 mln ton, węgla i koksu - 1 mln ton oraz nawozów sztucznych - 0,7 mln ton. Prawie 3 mln ton ładunków przewieziono w umowach czarterowych.

92 procent z tych ładunków przewieziono pomiędzy portami obcymi, a zatem tylko 8 proc. to ładunki polskiego importu i eksportu. Głównym partnerem handlowym PŻM w Polsce są Zakłady Chemiczne „Police”.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza