Ranking szkół powstał na podstawie tzw. Edukacyjnej Wartości Dodanej. Zdaniem specjalistów to najbardziej obiektywna metoda mierzenia jakości nauczania i postępów w nauce uczniów każdej ze szkół, choć nie jest doskonała, bo np. nie uwzględnia najmniejszych szkół - do 30 uczniów i nie we wszystkich placówkach dane były kompletne.
Na czym polega system obliczania Edukacyjnej Wartości Dodanej?
- Na porównaniu indywidualnych wyników sprawdzianu szóstoklasisty w szkole podstawowej z egzaminem gimnazjalnym, pozwalając ocenić ewaluację pracy gimnazjum. Czyli określić postęp w zdobywaniu wiedzy i umiejętności u grupy uczniów poprzez zestawienie tego, z czym przyszli do szkoły, z wynikami, z jakimi ją opuszczają - tłumaczy dr hab. Roman Dolata z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, koordynator merytoryczny projektu EWD.
Specjaliści odrębnie brali pod uwagę wyniki egzaminów humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych. Dla każdej ze szkół stworzyli wykresy współrzędnych z elipsami, których ułożenie wskazuje na rezultat szkoły.
Przy szacowaniu wskaźników specjaliści biorą pod uwagę wyniki z trzech minionych lat. Na tej podstawie można zauważyć, jak ewoluowały szkoły.
- U nas widać to bardzo wyraźnie. Jeszcze dwa lata temu w części matematycznej byliśmy szkołą niewykorzystanych możliwości. Dziś jesteśmy w kategorii szkoła sukcesu - mówi Mariusz Domański, dyrektor Gimnazjum nr 3 z oddziałami dwujęzycznymi w Słupsku. To placówka, która uplasowała się w rankingu najwyżej wśród szkół publicznych w mieście.
- Dla nas to ogromny sukces, bo w przypadku EWD bierze się pod uwagę przyrost wiedzy ucznia. Do naszego gimnazjum, gdzie jest tylko częściowa rejonizacja, już trafiają uczniowie piątkowi, a nawet szóstkowi, którzy przechodzą przez sito egzaminów. U nich przyrost wiedzy jest relatywnie niższy niż u słabszych - tłumaczy dyrektor Domański.
- My staramy się z takiego zdolnego dziecka wykrzesać jeszcze więcej. Kilka lat temu nie bardzo wiedzieliśmy, jak z nim pracować. Jednak żmudna robota nauczycieli, analizowanie wyników po każdym sprawdzianie, wprowadzanie nowatorskich metod nauczania, a odrzucanie tych, które nie przynoszą efektów - to jak widać daje efekty.
Każda ze szkół klasyfikowanych w rankingu trafia do jednego z czterech obszarów - szkoła wymagająca pomocy, wspierająca, niewykorzystanych możliwości i sukcesu. W Słupsku szkoły przodujące w rankingu są lub wyraźnie pretendują do tej najbardziej chlubnej kategorii. Cztery ostatnie placówki z listy są w kategorii szkół wymagających pomocy. I to zdecydowanie.
W Lęborku najlepsze, również w kategorii szkoła sukcesu, jest Społeczne Gimnazjum Językowe. Usteckie Gimnazjum przy ul. Wróblewskiego jest szkołą wymagającą pomocy, a społeczne gimnazjum przy Bursztynowej - szkołą sukcesu. W Bytowie trochę lepiej niż "jedynka" plasuje się "dwójka", nie sięgają jednak najwyższej kategorii.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?