Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rodzice skarżą się, że za dużo czasu muszą spędzać z dziećmi przy odrabianiu lekcji

Anna Czerny-Marecka
Anna Czerny-Marecka
Nauczanie zdalne od początku wywołuje dużo emocji. Szkoły zgłaszały kuratorium oświaty problemy techniczne i z brakiem sprzętu. Rodzice z kolei prosili o interwencję, gdyż uważali, że nauczyciele zarzucają uczniów materiałem do samodzielnego przerobienia.

Pomorskie Kuratorium Oświaty w Gdańsku na bieżąco monitoruje przebieg zdalnego nauczania w szkołach.

- Z informacji pozyskanych w ramach monitorowania organizacji i realizacji kształcenia na odległość przez kuratorium wynika, że wszystkie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe w Słupsku i powiecie słupskim realizują nauczanie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innych sposobów realizacji tego zadania zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. - informuje Beata Wolak, przedstawiciel Pomorskiego Kuratora Oświaty ds. kontaktu z mediami.

Z analizy monitorowania działań szkół wynika, że w Słupsku 5 spośród 17 szkół podstawowych w początkowym okresie nauki zdalnej miało utrudniony kontakt z uczniami, natomiast w powiecie słupskim z ogólnej liczby 41 szkół podstawowych, utrudniony kontakt z uczniami zgłosiło 28 dyrektorów szkół.
W przypadku słupskich szkół ponadpodstawowych 14 na 37 wskazywało w początkowym okresie kształcenia na odległość występowanie utrudnień w kontaktach z uczniami, a w powiecie słupskim utrudniony kontakt z uczniami zanotowały 2 na 4 szkoły tych typów.

- Obecnie wskutek różnorodnych działań podjętych przez szkoły (na przykład wypożyczenie uczniom sprzętu komputerowego), trudności w kontaktowaniu się z uczniami występują sporadycznie - pisze Beata Wolak. - Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe w Słupsku i powiecie słupskim realizują podstawę programową, a do środków komunikacji elektronicznej, zapewniających wymianę informacji pomiędzy nauczycielem uczniem/rodzicem, wykorzystywane są m.in: platforma Librus Synergia, poczta elektroniczna, kontakt telefoniczny, Microsoft Teams, platforma Google, komunikatory społecznościowe (Skype, Messenger, Viber, WhatsApp), matzoo.pl, lektury. gov.pl, zdalnelekcje.gov.pl, nowaera.pl, wsip.pl, dyktanda.net, Zoom, Padlet itd. Dyrektorzy szkół wskazują, że nauczyciele utrzymują z uczniami i ich rodzicami także kontakt mailowy i telefoniczny.

Jak wynika z danych kuratorium, wszystkie szkoły prowadzą lekcje on-line z wykorzystaniem różnych platform lub komunikatorów. Odbywają się one w poszczególnych szkołach w różnym wymiarze: od 2 do 5 lekcji online dziennie, 50% lekcji oraz większość lekcji, przy czym pozostałe materiały dotyczące lekcji są przesyłane uczniom do samodzielnej pracy, w tym utrwalenia zagadnień wprowadzonych podczas lekcji on-line.
- Z deklaracji dyrektorów szkół wynika, że od 25 maja 10 słupskich szkół podstawowych, a także 39 szkół z terenu powiatu słupskiego umożliwia uczniom klas VIII udział w konsultacjach z nauczycielami poszczególnych przedmiotów - dodaje Beata Wolak.

Najczęstszymi przyczynami zgłaszanych przez dyrektorów szkół problemów w realizacji kształcenia na odległość, szczególnie w początkowym okresie, były problemy związane m.in. z brakiem sprzętu komputerowego dla uczniów, brakiem łącza internetowego lub z jego małą przepustowością, trudnościami w logowaniu się na platformach edukacyjnych, zbyt małą lub zbyt dużą ilością zajęć prowadzonych w formie wideokonferencji, a także zdalną pracą rodziców.
- W celu zwiększenia dostępności nauczania zdalnego szkoły wypożyczyły uczniom komputery i tablety z pracowni szkolnych oraz sprzęt otrzymany z Urzędu Miasta Słupska, Urzędu Gminy Słupsk i przekazany przez Stowarzyszenie Inspiracje - wylicza Beata Wolak. - W większości szkół odbyły się szkolenia nauczycieli w zakresie pracy zdalnej oraz możliwości wykorzystania dostępnych platform edukacyjnych.

Pomorski Kurator Oświaty, sprawując nadzór pedagogiczny nad realizacją kształcenia na odległość, uruchomił w Wydziałach i Delegaturach Kuratorium Oświaty w Gdańsku Punkty Pomocy, w których każdy zainteresowany mógł i może zgłosić problem związany z czasowym ograniczeniem funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Sygnały z terenu Słupska i powiatu słupskiego należy przesyłać na adres: [email protected] lub zgłaszać telefonicznie pod numerami telefonów: 59 846-85-12 i 59 822-21-11.

- W okresie od 25 marca z rejonu miasta Słupska i powiatu słupskiego do kuratorium wpłynęło kilkanaście sygnałów, zapytań, próśb o interwencje i wyjaśnienia dotyczące nauczania zdalnego - informuje Beata Wolak. - Osobami kontaktującymi się są najczęściej rodzice. Problemy, które zostały zgłoszone do kuratorium przez rodziców, dotyczyły najczęściej ilości i jakości zadawanej przez nauczycieli pracy do wykonania przez dzieci. W opinii rodziców niektórzy nauczyciele zadają uczniom bardzo dużą partię nowego materiału do samodzielnego opracowania i proszą o przesłanie wyników tej pracy do oceny. Zdarzali się rodzice, którzy prosili o interwencję u dyrektora szkoły lub zwracali się z pytaniem: dlaczego muszą wykonywać pracę za nauczyciela? Niektórzy rozmówcy sygnalizowali, że nie są w stanie pomóc dziecku w przygotowaniu zadanej pracy (zwłaszcza z przedmiotów ścisłych), nie mają odpowiedniego sprzętu (komputera, drukarki, skanera) lub odpowiedniego podręcznika, który został w szkole.

Jak informuje Pomorskie Kuratorium Oświaty, w ostatnim czasie odnotowano sygnały od rodziców i nauczycieli o przypadkach zmniejszania tygodniowego wymiaru godzin dydaktycznych z poszczególnych przedmiotów w aktualnie realizowanych planach lekcji poszczególnych oddziałów klasowych, a co za tym idzie o potencjalnym zagrożeniu realizacji podstawy programowej.
- W związku z powyższym Pomorski Kurator Oświaty skierował 27 kwietnia do dyrektorów szkół list, w którym przypomniał, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.), dyrektor jednostki systemu oświaty odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań, w tym zobligowany jest, stosownie do § 7 ust. 1 wskazanego wyżej rozporządzenia, przestrzegać, aby zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia nauczyciel realizował w ramach obowiązującego go przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz - informuje Beata Wolak.

ZOBACZ TAKŻE: Przedszkole w Nadziei wznawia pracę

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza