Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Do wyborów pozostało

  • 00dni
  • 18godz.
  • 29min.
Odwiedź serwis wyborczy 

Rodzice skarżą się, że za dużo czasu muszą spędzać z dziećmi przy odrabianiu lekcji

Anna Czerny-Marecka
Anna Czerny-Marecka
Nauczanie zdalne od początku wywołuje dużo emocji. Szkoły zgłaszały kuratorium oświaty problemy techniczne i z brakiem sprzętu. Rodzice z kolei prosili o interwencję, gdyż uważali, że nauczyciele zarzucają uczniów materiałem do samodzielnego przerobienia.

Pomorskie Kuratorium Oświaty w Gdańsku na bieżąco monitoruje przebieg zdalnego nauczania w szkołach.

- Z informacji pozyskanych w ramach monitorowania organizacji i realizacji kształcenia na odległość przez kuratorium wynika, że wszystkie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe w Słupsku i powiecie słupskim realizują nauczanie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innych sposobów realizacji tego zadania zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. - informuje Beata Wolak, przedstawiciel Pomorskiego Kuratora Oświaty ds. kontaktu z mediami.

Z analizy monitorowania działań szkół wynika, że w Słupsku 5 spośród 17 szkół podstawowych w początkowym okresie nauki zdalnej miało utrudniony kontakt z uczniami, natomiast w powiecie słupskim z ogólnej liczby 41 szkół podstawowych, utrudniony kontakt z uczniami zgłosiło 28 dyrektorów szkół.
W przypadku słupskich szkół ponadpodstawowych 14 na 37 wskazywało w początkowym okresie kształcenia na odległość występowanie utrudnień w kontaktach z uczniami, a w powiecie słupskim utrudniony kontakt z uczniami zanotowały 2 na 4 szkoły tych typów.

- Obecnie wskutek różnorodnych działań podjętych przez szkoły (na przykład wypożyczenie uczniom sprzętu komputerowego), trudności w kontaktowaniu się z uczniami występują sporadycznie - pisze Beata Wolak. - Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe w Słupsku i powiecie słupskim realizują podstawę programową, a do środków komunikacji elektronicznej, zapewniających wymianę informacji pomiędzy nauczycielem uczniem/rodzicem, wykorzystywane są m.in: platforma Librus Synergia, poczta elektroniczna, kontakt telefoniczny, Microsoft Teams, platforma Google, komunikatory społecznościowe (Skype, Messenger, Viber, WhatsApp), matzoo.pl, lektury. gov.pl, zdalnelekcje.gov.pl, nowaera.pl, wsip.pl, dyktanda.net, Zoom, Padlet itd. Dyrektorzy szkół wskazują, że nauczyciele utrzymują z uczniami i ich rodzicami także kontakt mailowy i telefoniczny.

Jak wynika z danych kuratorium, wszystkie szkoły prowadzą lekcje on-line z wykorzystaniem różnych platform lub komunikatorów. Odbywają się one w poszczególnych szkołach w różnym wymiarze: od 2 do 5 lekcji online dziennie, 50% lekcji oraz większość lekcji, przy czym pozostałe materiały dotyczące lekcji są przesyłane uczniom do samodzielnej pracy, w tym utrwalenia zagadnień wprowadzonych podczas lekcji on-line.
- Z deklaracji dyrektorów szkół wynika, że od 25 maja 10 słupskich szkół podstawowych, a także 39 szkół z terenu powiatu słupskiego umożliwia uczniom klas VIII udział w konsultacjach z nauczycielami poszczególnych przedmiotów - dodaje Beata Wolak.

Najczęstszymi przyczynami zgłaszanych przez dyrektorów szkół problemów w realizacji kształcenia na odległość, szczególnie w początkowym okresie, były problemy związane m.in. z brakiem sprzętu komputerowego dla uczniów, brakiem łącza internetowego lub z jego małą przepustowością, trudnościami w logowaniu się na platformach edukacyjnych, zbyt małą lub zbyt dużą ilością zajęć prowadzonych w formie wideokonferencji, a także zdalną pracą rodziców.
- W celu zwiększenia dostępności nauczania zdalnego szkoły wypożyczyły uczniom komputery i tablety z pracowni szkolnych oraz sprzęt otrzymany z Urzędu Miasta Słupska, Urzędu Gminy Słupsk i przekazany przez Stowarzyszenie Inspiracje - wylicza Beata Wolak. - W większości szkół odbyły się szkolenia nauczycieli w zakresie pracy zdalnej oraz możliwości wykorzystania dostępnych platform edukacyjnych.

Pomorski Kurator Oświaty, sprawując nadzór pedagogiczny nad realizacją kształcenia na odległość, uruchomił w Wydziałach i Delegaturach Kuratorium Oświaty w Gdańsku Punkty Pomocy, w których każdy zainteresowany mógł i może zgłosić problem związany z czasowym ograniczeniem funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Sygnały z terenu Słupska i powiatu słupskiego należy przesyłać na adres: pomoc.slupsk@kuratorium.gda.pl lub zgłaszać telefonicznie pod numerami telefonów: 59 846-85-12 i 59 822-21-11.

- W okresie od 25 marca z rejonu miasta Słupska i powiatu słupskiego do kuratorium wpłynęło kilkanaście sygnałów, zapytań, próśb o interwencje i wyjaśnienia dotyczące nauczania zdalnego - informuje Beata Wolak. - Osobami kontaktującymi się są najczęściej rodzice. Problemy, które zostały zgłoszone do kuratorium przez rodziców, dotyczyły najczęściej ilości i jakości zadawanej przez nauczycieli pracy do wykonania przez dzieci. W opinii rodziców niektórzy nauczyciele zadają uczniom bardzo dużą partię nowego materiału do samodzielnego opracowania i proszą o przesłanie wyników tej pracy do oceny. Zdarzali się rodzice, którzy prosili o interwencję u dyrektora szkoły lub zwracali się z pytaniem: dlaczego muszą wykonywać pracę za nauczyciela? Niektórzy rozmówcy sygnalizowali, że nie są w stanie pomóc dziecku w przygotowaniu zadanej pracy (zwłaszcza z przedmiotów ścisłych), nie mają odpowiedniego sprzętu (komputera, drukarki, skanera) lub odpowiedniego podręcznika, który został w szkole.

Jak informuje Pomorskie Kuratorium Oświaty, w ostatnim czasie odnotowano sygnały od rodziców i nauczycieli o przypadkach zmniejszania tygodniowego wymiaru godzin dydaktycznych z poszczególnych przedmiotów w aktualnie realizowanych planach lekcji poszczególnych oddziałów klasowych, a co za tym idzie o potencjalnym zagrożeniu realizacji podstawy programowej.
- W związku z powyższym Pomorski Kurator Oświaty skierował 27 kwietnia do dyrektorów szkół list, w którym przypomniał, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.), dyrektor jednostki systemu oświaty odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań, w tym zobligowany jest, stosownie do § 7 ust. 1 wskazanego wyżej rozporządzenia, przestrzegać, aby zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia nauczyciel realizował w ramach obowiązującego go przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz - informuje Beata Wolak.

ZOBACZ TAKŻE: Przedszkole w Nadziei wznawia pracę

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone ze względu na ciszę wyborczą i zostanie włączone po jej zakończeniu.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karolla

Dzieci są różne, niektórym trzeba pomóc przy lekcjach w domu bo same nie dadzą rady. Tak to już jest. Ale faktycznie Szkoła z TVP miała bardzo fajnie zrobione te lekcje i dzieci bardzo dużo z nich wyniosły;)

d
diamenta
29 maja, 11:50, Magda Kowalska:

Wiadomo, że im starsze klasy tym więcej jest tej nauki. Kwestia jak dana szkoła ma takie zdalne nauczanie przygotowane, rodzice też nie wszystko potrafią czy pamiętają, widzę po sobie. Dlatego za dobrą pomoc i przydatną uważam Szkołę z TVP i lekcje jakie realizowali. Zwłaszcza te ścisłe przedmioty jak chemia, fizyka czy matematyka. Dobrze jak nauczyciel wytłumaczy wszystko, a nie wszyscy uczniowie widzieli się ze swoimi nauczycielami.

no u nas w szkole wyłożenie materiału polega na "oberzyj filmik i odpowiedz na pytania". moje dziecko niczego nie łapie z czegoś takiego.to też włączam jej na vod Szkole Tvp o danym temacie co przerabiają na tych "e-lekcjach" to z tego rozumie. bez tego programu to bym dzień w dzień za nauczycielke robiła

M
Magda Kowalska

Wiadomo, że im starsze klasy tym więcej jest tej nauki. Kwestia jak dana szkoła ma takie zdalne nauczanie przygotowane, rodzice też nie wszystko potrafią czy pamiętają, widzę po sobie. Dlatego za dobrą pomoc i przydatną uważam Szkołę z TVP i lekcje jakie realizowali. Zwłaszcza te ścisłe przedmioty jak chemia, fizyka czy matematyka. Dobrze jak nauczyciel wytłumaczy wszystko, a nie wszyscy uczniowie widzieli się ze swoimi nauczycielami.

M
Monika

Pitu Pitu, ściema totalną jest ton9by "zarzucanie" uczniów zadaniami. Generalnie 3/4 nauczycieli nie pojawia się on-line, tylko wysyła na czacie, maila zadania do zrobienia.obiektywnie obserwujac ok. 60%materialu jest nie przerobione. Dzieci dostają coś tam do wykonania, ale wiadomo, że te wzorowe szybko zrobią i się nudzą, a te słabsze już na wstępie rezygnują z pracy. Wszystkie zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej to lipa. Nie ma prawidłowych zajęć np. rewalidacyjnych, dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ich nie realizuje jak należy, nauczyciel zadaje czytanie, pisanie i tyle. Dziecko zostaje z tym samo! Ponadto gro dzieci w ogóle się nie uczy, logują się i siedzą przed laptopem a obok grają na telefonach. Nauczyciele idą na łatwiznę, zadają ćwiczenia, mało tłumaczą, niektórzy to w ogóle pojawiają się on-line na 10 - 15 minut i odpękana praca, a pensja na konto idzie. Dzieci z OSW to od marca praktycznie do 25 maja nie miały zajęć, np. Te umiarkowanie czy głęboko niepełnosprawne, albo te z autyzmem- kto je terapeutyzowal i to jeszcze zdalnie! ??? Całe to zdalne nauczanie to totalna porażka!!! :(Oczywiste znajdą się nauczyciele którzy stwierdzą, że to extra robota, klikasz wirtualnie, kamerkę włączysz raz na tydzień i robótka zrobiona. A rodzic w domu siedzi z dzieckiem po 3-4 h dziennie (ten rodzic kumaty), albo wcale (ten rodzic który pracuje w fabryce na zmiany). Mam nadzieję że od września wróci normalne nauczanie w szkole i kontrola nad tym czy dzieciak jest uczony a nauczyciel przygotowany do zajęć realnych a nie tych wirtualnych w chmurze!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3