Jak informuje Zarząd Infrastruktury Miejskiej w Słupsku, Miejski Zakład Komunikacji testuje autobus elektryczny Solaris Urbino 12 Electric. Pojazd, przekazany przez firmę Solaris Bus & Coach, jest sprawdzany pod kątem efektywności i operacyjności w regularnym ruchu miejskim, przy ładowaniu nocnym na terenie zajezdni.
Autobus wyposażony jest w baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 500 kWh. Jak zapewnia producent, takie parametry baterii zapewniają swobodną eksploatację w miejskich warunkach i możliwość obsługi całodziennych zadań przewozowych. Pojazd jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 240 kW.
Wnętrze jest klimatyzowane, na pokładzie dostępny jest monitoring, system informacji pasażerskiej OneLine oraz ładowarki USB dla pasażerów.
Bezpieczeństwo zapewnia asystencki system wsparcia kierowcy MobileyeShield+, który poprzez system kamer i czujników monitoruje martwe pola i otoczenie wokół autobusu, informując kierowcę o obiektach znajdujących się blisko pojazdu.
Autobus oznaczony numerem 9001 kursuje m.in. na liniach 1, 15 i 25. Będzie jeździł po słupskich ulicach do końca tego tygodnia.
Przypomnijmy, że od sierpnia zeszłego roku w taborze słupskiego MZK jest osiem elektrycznych autobusów Scania Citywide 12 LF BEV. Koszt ich zakupu wyniósł 20 mln zł. Inwestycja była możliwa dzięki wysokiemu dofinansowaniu z programu Narodowego Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Zielony transport publiczny”.
Firma Solaris Bus & Coach wywodzi się z powstałego w 1994 r. przedsiębiorstwa Neoplan Polska, które założył inż. Krzysztof Olszewski wraz ze swoją żoną Solange. Wcześniej przez kilkanaście lat Olszewski pracował w fabryce autobusów Neoplan w Berlinie, w której doszedł do stanowiska dyrektora. W 1996 r. małżeństwo otworzyło zakład produkcyjny w Bolechowie koło Poznania. Tę przyjmuje się za początek historii przedsiębiorstwa.
W 1999 r. miała miejsce premiera pierwszego autobusu miejskiego pod marką Solaris – Solarisa Urbino 12. W 2001 r. zmieniono nazwę spółki na Solaris Bus & Coach. Od 2018 r. właścicielem firmy jest hiszpańska Grupa CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles). To jeden z czołowych europejskich producentów autobusów miejskich i podmiejskich. Podmiot ten ma najszerszą ofertę bezemisyjnych autobusów na europejskim rynku i pozycję lidera w tym segmencie z udziałem 15,2 proc. Pojazdy Solaris Bus & Coach są nadal projektowane i produkowane w Polsce - w Bolechowie, Środzie Wielkopolskiej i Poznaniu.
![emisja bez ograniczeń wiekowych](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.221.5/images/video_restrictions/0.webp)
Euro 2024: STUDIO-EURO ODC-3 PRZED MECZEM POLSKA - AUSTRIA
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?