W centrali PKP Intercity dowiedzieliśmy się, że linia nadmorska Pendolino jest rozważana w perspektywie uruchomienia sezonowych pociągów od Trójmiasta, przez Słupsk, do Koszalina.
- Na razie to projekt wstępny, nie możemy mówić o szczegółach - mówi Beata Czemerajda z Zespołu ds. Relacji z Mediami PKP Intercity.
Natomiast podczas środowej konferencji pod Warszawą prezes Malinowski powiedział dziennikarzom, że Komisja Europejska zaakceptowała nowy model finansowania zakupu pociągów Penodlino dla PKP Intercity, który zakłada zmniejszenie poziomu dofinansowania z 50 do 23 proc.
Czytaj również: Likwidują pociąg Słupsk-Szczecinek. Nie dojadą do pracy
Projekt o wartości 665 mln euro (ok. 2,7 mld zł) będzie współfinansowany w ramach pomocy regionalnej. Różnicę przewoźnik chce uzyskać z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Rozmowy z EBI na ten temat są bardzo zaawansowane.
- Klimat rozmów jest bardzo dobry. Nie spodziewamy się większych trudności - podkreśla szef PKP Intercity. Według niego mniejsze dofinansowanie do projektu nie musi oznaczać wyższych cen biletów. - To nie będą pociągi dla bogatych - uważa prezes Malinowski. - Przygotowujemy się do wprowadzenia dynamicznego systemu sprzedaży biletów, który sprawi, że bilet kupiony wcześniej będzie tańszy. Również bilet kupiony poza godzinami szczytu będzie tańszy.
Przeczytaj też: SKM likwiduje połączenia dogodne dla podróżników
PKP Intercity prowadzi także rozmowy z EBI w sprawie wydłużenia okresu spłaty kredytu. Dzięki tym wszystkim działaniom zmiany w finansowaniu projektu nie muszą wpłynąć na wysokość cen biletów zapowiadanych wcześniej przez przewoźnika. Prezes Malinowski nie podtrzymał deklaracji, że bilety na pociągi Pendolino będą rozpoczynać się od 60 zł.
W celu poprawy rentowności pociągów Pendolino uzgodniono dla nich nową relację z Warszawy do Wrocławia. Główną osią ich kursowania będzie linia E65 łącząca Gdynię przez Warszawę z Krakowem i Katowicami. Tego typu połączenie uzyska także Wrocław przez Częstochowę i Opole.
Na trasie przewidziane są przystanki w Częstochowie i Opolu. Nie będą to jednak jedyne nowe przystanki Pendolino. Składy pojadą też prawdopodobnie do Rzeszowa. Rozważa się również wydłużenie relacji pociągów do Katowic, do Gliwic i Bielska-Białej.
Szybki Pendolino
Pendolino (wł. wahadełko) - rodzina włoskich elektrycznych zespołów trakcyjnych wysokich prędkości, o prędkościach maksymalnych od 200 do 250 km/h, w większości przypadków posiadających wychylne nadwozie. Początkowo produkowane przez Fiat Ferroviaria , a później przez Alstom, który przejął Fiata Ferroviaria. Eksploatowane w większości krajów Europy oraz Chinach.
PKP Intercity ma zamiar kupić 20 nowoczesnych zespołów trakcyjnych typu Pendolino. Przewoźnik chce, aby te pociągi obsługiwały połączenia dalekobieżne w barwach TLK od 2015 roku. Pociągi mają w Polsce rozwijać prędkość do 160 km/godz.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?