Szczecin i Świnoujście: O kasę na porty powalczą razem

Piotr Jasina piotr.jasina@mediaregionalne.pl 91 481 33 34
Nasze porty muszą być skomunikowane drogami lądowymi, kolejowymi i torem wodnym o odpowiedniej głębokości. W przeciwnym razie nie wygrają konkurencji z Hamburgiem czy Rostokiem.
Nasze porty muszą być skomunikowane drogami lądowymi, kolejowymi i torem wodnym o odpowiedniej głębokości. W przeciwnym razie nie wygrają konkurencji z Hamburgiem czy Rostokiem. Fot. Andrzej Szkocki
Prezydenci Szczecina i Świnoujścia oraz zarząd portów w tych miastach będą wspólnie zabiegać o pieniądze na strategiczne inwestycje. podpisali porozumienie.

Dokument podpisali wczoraj prezydent Szczecina Piotr Krzystek, prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz oraz Jarosław Siergiej i Paweł Adamarek z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

 

- Rozwój portów, gospodarki morskiej to jeden z naszych priorytetó_w - podkreślił Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. - _To wielka szansa dla gospodarki naszych miast, na tworzenie przestrzeni, która będzie służyła nie tylko województwu zachodniopomorskiemu, naszym miastom ,ale także polskiej gospodarce. Jednak by nasze porty były konkurencyjne i liczyły się w świecie potrzebne są inwestycje. Porty muszą być dobrze skomunikowane. Potrzebny jest nam kolejny most, ronda z rozjazdami do portu. Na uwadze mamy także konieczność pogłębienia toru ze Szczecina do Świnoujścia do 12,5 m. Musimy walczyć o fundusze w nowym rozdaniu unijnych pieniędzy. Potrzebny jest efekt synergii, by te zabiegi były skuteczne.
Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia akcentował metropolitalne zależności obu miast. Nie krył zadowolenia z budowy gazoportu, inwestycji w porcie.

- Bardzo mnie jednak martwi brak dojazdu do portu - podkreślił. - Drogi zbudowane przed 30 laty nei są przystosowane do obsługi TIR-ów. Mamy przegotowaną dokumentację, ale nasze projekty zostały wykreślone z rządowej listy inwestycji w 2008 roku. Wydajemy miliardy złotych na inwestycje w porcie, ale nie ma najważniejszego - dojazdu do portu.
Żmurkiewicz nie krył zdziwienia, że znalazło się ponad 100 mln zł na dojazd do portu w Kołobrzegu, prawie 22 mln zł na taki cel dla Darłowa, ponad 30 mln zł na drogi prowadzące do portu w Elblągu, czy 1,154 mld zł na dojazd do portu w Gdańsku.

- Zbudowano więc dojazdy do portów, których nie ma - stwierdził. - A te inwestycje muszą być wykonane. Bo inaczej konkurencyjne porty w Rostocku i Hamburgu z nami wygrają walkę o klienta.
Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ potwierdził, że dla sprawnego funkcjonowania obu portów potrzeba połączeń kolejowych i drogowych z krajem i południem Europy.
W latach 2014-2020 planujemy 10 inwestycji, z których 3 dotyczą przedsięwzięć poza portami - dodał. - Chodzi właśnie m.in. o takie połączenia i modernizację wiaduktu na ul. Gdańskiej.
Strategiczne inwestycje

  • modernizacja dostępu drogowego do portu morskiego w Szczecinie - węzeł drogowy od Basenu Górniczego do Mostu Długiego: modernizacja Estakady Pomorskiej na długości 420 m oraz przebudowa układu drogowego w rejonie Międzyodrza wraz z budową mostu Kłodnego,
  • przebudowa i rozbudowa układu drogowego w Świnoujściu, zapewniająca dojazd do terenów portu morskiego w Świnoujściu: przebudowa i remont odcinka drogi krajowej nr 3 (E65), ul. Ku Morzu wraz z estakadą nad linią kolejową, ul. Barlickiego na całym odcinku, ul. Ludzi Morza oraz budowa stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin
  • udrożnienie szlaków komunikacyjnych (tranzytowych) w obszarach portów.

Sygnatariusze porozumienia zobowiązali do współpracy, wymiany informacji we wszelkich aspektach związanych z tymi inwestycjami. Gminy wykonają dokumentacje i wspólnie z zarządem portów mają zabiegać o fundusze na realizację inwestycji.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ma przekazać gminom dane dotyczących rozwoju obu portów.

W dokumencie zaakcentowano także wspomniany tor wodny wzdłuż cieśniny Świny i rzeki Odry. Konieczne jest jego pogłębienie podobnie toru podejściowego do portu morskiego w Świnoujściu od strony Morza Bałtyckiego.
 

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.