Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Kontenerowiec Port Gdynia ochrzczony

pit [email protected] 91 481 33 34 Fot. Piotr Jasina
Kontenerowiec Port Gdynia przy nabrzeżu Gryfii.
Kontenerowiec Port Gdynia przy nabrzeżu Gryfii.
Anna Wypych-Namiotko, kapitan Żeglugi Wielkiej i podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury dokonała symbolicznego chrztu nowoczesnego kontenerowca.

Kontenerowiec o wartości ponad 150 mln złotych. „Port Gdynia” jest pierwszym od 12 lat tej wielkości nowym statkiem handlowym zbudowanym w polskiej stoczni, który zostanie przekazany polskiemu armatorowi. W 1999 roku w Stoczni Szczecińskiej został zbudowany masowiec Pilica dla szczecińskiego armatora - Polskiej Żeglugi Morskiej.

Ma powierzchnię stadionu

Statek „Port Gdynia“ ma 220 m długości, masę 41 tys. ton, i może zabrać ok. 3100 kontenerów o masie 14 tys. ton. Statek ma powierzchnię i wysokość zbliżoną do budowanego stadionu narodowego w Warszawie. Zleceniodawcą budowy statku jest spółka celowa Aranda należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu.

Nowoczesny kontenerowiec

„Port Gdynia“ jest nowoczesnym kontenerowcem komorowym, który oprócz konwencjonalnych kontenerów może również przewozić na swoim pokładzie specjalne kontenery chłodzone, jak również te z niebezpiecznym ładunkiem. Jest to statek motorowy, jednośrubowy, napędzany silnikiem wolnoobrotowym mocy 26270 kW, wyposażony jest także w trzy dźwigi przeładunkowe o udźwigu 45 ton. Posiada sześć ładowni, siłownię maszynową i nadbudówkę z pomieszczeniami mieszkalnymi w części rufowej.

Mógł trafić na żyletki

Statek został w 2009 roku nabyty przez Agencję Rozwoju Przemusłu jako zabezpieczenie wierzytelności od Stoczni Szczecińskiej Nowa Sp. z o.o. Kadłub był ukończony w ok. 60 proc. Podjęto decyzję o ukończeniu statku przez nowego właściciela (spółkę celową Aranda powołanej przez ARP S.A.) w nowej stoczni. Agencja zrealizowała ten projekt w 2009 i 2010 roku.

Przełom w Gryfii

Dla wykonawcy dokończenia statku, stoczni Szczecińskiej Stocznia Remontowej Gryfia, której restrukturyzacje nadzoruje również ARP, było to przełomowy kontrakt, który zapewnił możliwość rozwoju stoczni. W ten sposób ARP S.A. zamieniła potencjalną stratę w nowy statek i zysk dla wielu partnerów biznesowych jak stocznia, armator i spedytorzy.

Dla Pol Euro

 

Próby morskie statku odbędą się w niedzielę 22 maja 2011 r. Armatorem kontenerowca m/s "Port Gdynia" jest firma Pol-Euro Linie Żeglugowe S.A. należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., powstała w wyniku restrukturyzacji Grupy Polskich Linii Oceanicznych. POL-Euro eksploatuje obecnie trzy własne statki.

 

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza