Zatrudnić odpowiednią ilość osób i płacić odpowiednie wynagrodzenie a nie wyrównywać pieniędzmi pod stołem wypisanymi na lewe delegacje... i nie wymuszać nieskończonych nadgodzin na pracownikach", "1600 zł brutto za konwojowanie wartości pieniężnych.
Praca z bronią palną, codzienny stres czy nie będzie napadu na konwój. Przewożenie ogromnych ilości pieniędzy za marne grosze" – to tylko nieliczne z komentarzy szczecinian skierowane pod adresem konkretnych firm. HiperWyzysk.pl został uruchomiony 22 sierpnia przez NSZZ "Solidarność".
– Szukamy różnych sposobów docierania do pracowników handlu i ochrony. Staramy się im pomóc w organizowaniu się w związki zawodowe – mówi Marlena Laskowska, koordynator projektu. Wejście na stronę i złożenie pisemnego zażalenia wymaga jedynie podania adresu mailowego, który jest znany administratorowi.
– Umieścimy też możliwość wypowiedzi pracodawcom. To rozwiązanie udowodni naszą dobrą wolę. Rozwijamy stronę i zbieramy doświadczenia – mówi przedstawicielka portalu.
Niezbędna rzetelność
Po wybraniu opcji "pracownik" czy "klient" można w dowolnej liczbie znaków wyrazić swoje uwagi. Internauci chętnie korzystają w tej możliwości. Oprócz krótkich wpisów typu: " przydałaby się kontrola PIP", można znaleźć także obszerne teksty, w których pracownicy opisują swoje negatywne doświadczenia w firmie.
Wyszukiwarka serwisu pozwala na określenie jednej z kilku form wyzysku, między innymi stres i mobbing, ponadnormatywne obciążenie pracą. Klient lub pracownik z każdego województwa może wybrać spośród listy największych sieci sklepów i hipermarketów. Wczoraj do pięciu z nich (Carrefour, Tesco, Real, Żabka, Biedronka) wysłaliśmy pytania o opinię na temat portalu.
Przed zamknięciem gazety zdążyły odpowiedzieć nam Tesco i Biedronka. – Trudno nam ocenić, jaką rolę będzie spełniał wskazany portal, na tak wstępnym etapie jego funkcjonowania – czytamy w odpowiedzi Anetty Jaworskiej-Rutkowskiej z Jeronimo Martins Polska.
– Związek ma prawo korzystać z wszelkich narzędzi do realizowania działalności statutowej, ale rzetelność prezentowanych informacji jest niezbędna, aby portal mógł spełniać pozytywną rolę.
Stereotypy...
– Żałujemy, że tym razem zdecydowano się na działanie nie przynoszące korzyści pracownikom – napisał Michał Sikora z biura prasowego Tesco Polska. – (...) ostatnie działania, jakie podejmuje związek [NSZZ – dop.red.], utrwalają błędne stereotypy i deprecjonują handel jako miejsce pracy w oczach klientów, a szczególnie pracowników.
Już sama nazwa strony budzi negatywne skojarzenia – nie rozumiemy w jaki sposób ma ona "wspierać dialog społeczny w sieciach super– i hipermarketów", jak wg związku brzmi nazwa realizowanego projektu.
PIP będzie kontrolował
– Państwowa Inspekcja Pracy monitoruje na bieżąco centralne i lokalne media, między innymi pod kątem pojawiających się informacji o naruszaniu praworządności w stosunkach pracy czy nieprzestrzeganiu przepisów bhp – mówi Danuta Rutkowska, rzecznik PIP.
– Takim źródłem informacji jest dla nas również strona internetowa "hiperwyzysk" (...) Okręgowy inspektorat pracy rozważy możliwość weryfikacji takiej informacji poprzez przeprowadzenie czynności kontrolnych. Rzeczniczka informuje, że w 2010 roku wpłynęło około 43 tysiące skarg. Najwięcej dotyczyło umów, wynagrodzenia, naruszania czasu pracy i zasad bhp.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?