Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin-Berlin: Niemcy naciskają na elektryfikację

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34
Ze Szczecina Głównego do granicy mamy 14 km lini kolejowej. Do modernizacji pozostało po naszej stronie około 3,2 km toru. Koszt inwestycji to około 15 mln zł. Po stronie niemieckiej do elektryfikacji jest ponad 20 kilometrów torów.
Ze Szczecina Głównego do granicy mamy 14 km lini kolejowej. Do modernizacji pozostało po naszej stronie około 3,2 km toru. Koszt inwestycji to około 15 mln zł. Po stronie niemieckiej do elektryfikacji jest ponad 20 kilometrów torów. Fot. Andrzej Szkocki
Linia kolejowa między stolicą Niemiec i województwa zachodniopomorskiego ma być zmodernizowana przed 2020 rokiem. Pociągi będą jeździć z prędkością do 160 km/h.

Frank Gotzmann, dyrektor Urzędu Rejonowego z Gartz, poinformował nas, powołując się na gazetę "Märkische Oderzeitung", iż linia kolejowa Szczecin-Berlin ma zostać na całej długości zelektryfikowana i rozbudowana do szybkości 160 km/h. "MO" powoływało się na Federalne Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast.

 

- Cieszymy się z tej wiadomości oraz mamy nadzieję na rychłe porozumienie w tej sprawie i wiążący termin realizacji grubo przed 2020 r. - mówi Frank Gotzmann. - Tylko nowoczesna infrastruktura kolejowa umożliwi przyjazne dla środowiska połączenie metropolii szczecińskiej z przyszłym międzynarodowym węzłem lotniczym BER. Także obszary wiejskie leżące między oboma ośrodkami będą z niej czerpać korzyści.

Przypomnijmy, że Komisja Rejonu Gartz nad Odrą już w czerwcu 2009 r. podjęła uchwałę o pilnej konieczności dwutorowej rozbudowy trasy. Od lat kilkakrotnie zapowiadano podpisanie umowy międzypaństwowej.

O modernizację połączenia kolejowego Berlina i Szczecina zabiegają europosłowie z Polski i Niemiec. Bogusław Liberadzki, polski członek Komisji Transportu i Turystyki w Parlamencie Europejskim i Michael Cramer, niemiecki członek komisji oraz rzecznik do spraw transportu Zielonych w Parlamencie Europejskim, złożyli wspólne poprawki do programu Transeuropejskich Sieci Transportowych. Chcą wyeliminować luki komunikacyjne na granicy obu krajów. Liberadzki liczy, że inwestycja zyska status priorytetowy przy unijnych dotacjach.

Na linii między Berlinem i Szczecinem brakuje zaledwie 30 km elektryfikacji. Podróż trwa 2 godziny. W Angermuende konieczna jest czasochłonna i droga zmiana lokomotyw lub pasażerowie przesiadają się do elektrycznego składu.

Szybsze połączenie kolejowe Szczecina i Berlina jest potrzebne. Juergen Engert z Fundacji Przyszłość Berlina na spotkaniu z polskimi dziennikarzami w Berlinie mówił wprost:
- Jesteśmy bardzo zainteresowani szybkim połączeniem. Otwarcie Niemców na wschód jest koniecznością. Nie da się tego zrobić bez dobrej komunikacji.

O potrzebie takiego połączenia przy każdej możliwej okazji mówił Ralf Kunkel, rzecznik prasowy berlińskiego portu lotniczego. Berlin Brandenburg Airport jest bardzo zainteresowany szybszym połączeniem.

Samoloty berlińskich lotnisk rocznie przewożą około 1 mln pasażerów z Pomorza Zachodniego. W tej chwili docierają do nich głównie samochodami. Tygodniowo przyjeżdża z Polski 700-800 autobusów. Kolej byłaby bardzo dobrym uzupełnieniem komunikacyjnym. 
 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza