Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej jak najszybciej po dwóch torach Słupsk-Gdynia

Alek Radomski [email protected]
Szybka kolej jak najszybciej po dwóch torach Słupsk-GdyniaPKP planuje modernizację odcinka torów między Słupskiem a Gdynią Chylonią do 2023 roku. Na zdjęciu: prace przy wiadukcie nad torami.
Szybka kolej jak najszybciej po dwóch torach Słupsk-GdyniaPKP planuje modernizację odcinka torów między Słupskiem a Gdynią Chylonią do 2023 roku. Na zdjęciu: prace przy wiadukcie nad torami. Łukasz Capar
Od kwietnia ekspresowe Pendolino dojadą do Słupska. Potoczą się po jednym torze. Zdaniem specjalistów konieczność budowy drugiego toru to kwestia bezdyskusyjna.

PKP Intercity ogłosiła wydłużenie relacji ekspresów Pendolino. Składy zamiast kończyć bieg w Gdyni Głównej dojadą przez Słupsk i Koszalin do Kołobrzegu. Z chwilą ogłoszenia przez przewoźnika tej informacji powraca dyskusja o konieczności modernizacji linii 202 łączącej Gdańsk Główny ze Stargardem Szczecińskim. Jak zauważa portal rynek-kolejowy.pl to jedna z niewielu jednotorowych linii kolejowych w Europie, którą obsługiwać mają szybkie pociągi.

- Linia Nadbałtycka między Trójmiastem a Szczecinem charakteryzuje się dużymi sezonowymi wahaniami ruchu, jak i sporym ruchem aglomeracyjnym w obszarze ciążenia Trójmiasta, jak i Szczecina - zauważa cytowany przez portal dr. Andrzej Massel, były wiceminister transportu, odpowiedzialnego za wdrożenie szeregu udanych liniowych projektów rewitalizacyjnych i modernizacyjnych. - Biorąc pod uwagę te czynniki, oczywistym jest, że odcinki przylegające do aglomeracji powinny być dwutorowe. Absolutnie bezdyskusyjnie powinien powstać dwutorowy odcinek Wejherowo-Lębork, ze względu na intensywny ruch pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej na tym odcinku.

Zdaniem specjalisty budowa drugiego toru jest też zasadna między Lęborkiem a Słupskiem. Jak sam zaznacza przy niewiele większych kosztach znacznie poprawiono by płynność ruchu na tym odcinku.

- Warunki do przeprowadzenia takich prac są tam sprzyjające, bowiem linia posiada budowle ziemne dla układu dwutorowego - stwierdza Andrzej Massel. - Dlatego relatywnie niewiele trzeba dołożyć do układu z jednym torem, żeby uzyskać zupełnie inną sprawność prowadzenia ruchu. Uważam, że linia 202 powinna być na całym planowanym do modernizacji odcinku wykonana w wariancie dwutorowym.

Przypomnijmy, że PKP PLK przygotowuje się do gruntownej modernizacji odcinka między Gdynią a Słupskiem. Analizie poddawane są różne rozwiązania, od rozbudowy mijanek, położenie nowego toru włącznie między Wejherowem a Słupskiem. Prace miałyby potrwać do 2023 roku.

Wady takiego rozwiązania punktuje Michał Szymajda z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, podkreślając, że jedna nitka to dłuższy czas przejazdu tak pociągów regionalnych, jak i towarowych. Co więcej, ewentualne opóźnienia pociągu ekspresowego, który przejeżdża przez małe stacje na trasie bez zatrzymań, demoluje rozkład jazdy na linii 202.

W sprawie budowy drugiego toru pisaliśmy wielokrotnie, informując o apelach samorządowców, zbiórkach podpisów wśród mieszkańców i interpelacji polityków w tej sprawie. Wszyscy zaznaczali, że ułożenie drugiej nitki, tak samo jak budowa trasy S6, będzie przeciwdziałać wykluczeniu transportowemu regionu.

Przypomnijmy, że dodatkowy tor na całym odcinku między Słupskiem a Gdynią Chylonią deklarował wcześniej Sławomir Nowak, były Minister Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Inwestycja, o ile zostanie zrealizowana w oczekiwanej postaci, to perspektywa 2023 roku. Wcześniej, bo już pod koniec kwietnia, region zyska połączenie ze stolicą i Krakowem dzięki wydłużeniu relacji Pendolino do Kołobrzegu.

Ekspres z Krakowa wyjeżdżać będzie o godz. 13.38. Po drodze do Kołobrzegu (przyjazd 22:15) zatrzyma się m.in. w Warszawie (15:57), Gdańsku Głównym (19:08), Lęborku (20:19), Słupsku (20:54) i Koszalinie (21:35).

Z Kołobrzegu do Krakowa skład odjedzie o godz. 5:47, by za pięć minut dwunasta dojechać do Warszawy Centralnej. Dwie godziny i 14 minut później skończy bieg w Krakowie Głównym. Zgodę na rozszerzenie siatki połączeń nowoczesnego ekspresu zgodzić musiała się Unia Europejska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza