Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Terminal LNG. Jest kasa na budowę gazoportu w Świnujściu

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34
Terminal LNG to pierwsza tego typu inwestycja w naszej części Europy.
Terminal LNG to pierwsza tego typu inwestycja w naszej części Europy.
W sumie na miliard euro opiewa kwota, jaką banki komercyjne zagwarantują na budowę terminalu LNG w Świnoujściu. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju ma dołożyć 200 mln euro.

Dzisiaj przyszły operator terminalu, spółka Polskie LNG, podpisał list intencyjny z EBOiR oraz umowy z przedstawicielami komercyjnych instytucji finansowych.

Budowę terminalu w Świnoujściu finansować będzie 11 banków komercyjnych. Podpisane umowy dotyczą wykupu przez te instytucje obligacji PLNG na wspomnianą sumę miliarda euro. Na każdy bank przypadną obligacje o wartości ponad 75 mln euro. Finansowanie koordynować będą Pekao SA oraz PKO BP.

 Jeśli chodzi o EBOiR, podpisano list intencyjny na dofinansowanie inwestycji kwotą 200 mln euro.

Aleksander Grad, minister skarbu obecny przy podpisywaniu dokumentów przypomniał, iż terminal to w tej chwili największa inwestycje infrastrukturalna w naszym kraju. Zaznaczył też, iż nie jest przypadkiem, że banki są chętne do finansowania. Rząd bowiem już wcześniej zawarł umowy na dostawy gazu, a narodowy operator sieci przesyłowych zobowiązał się do korzystania z terminalu.

Terminal to pierwsza tego typu inwestycja nie tylko w kraju, ale w naszej części Europy. Dla bezpieczeństwa energetycznego Polski będzie miał strategiczne znaczenie.

Przypomnijmy, że strategicznym operatorem gazu w kraju jest Gaz-System, który jest właścicielem Polskiego LNG, spółki powołanej do budowy terminalu w części lądowej.

Terminal na lądzie zajmie ok. 40 ha. W jego obrębie oprócz całej instalacji regazyfikacji powstaną także dwa zbiorniki LNG o pojemności 160 tys. m sześć. każdy.

 Za budowę falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego na wschód od istniejącego, obrotnicy dla statków i miejsca ich schronienia odpowiada Urząd Morski w Szczecinie. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie budował wyspy cumownicze, miejsca rozładunku LNG z gazowców, platformę przeciwpożarową, estakadę.

Spółka PLNG będzie docelowo operatorem terminalu.

Terminal ma zapewnić odbiór od 2014 roku około 5 mld m sześc. gazu LNG rocznie. Jeśli będzie zapotrzebowanie, będzie można zwiększyć zdolności odbioru gazu do 7,5 mld m sześc.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza