Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel w Świnoujściu otwarty. Miasto funkcjonuje w nowej rzeczywistości

Katarzyna Świerczyńska
Katarzyna Świerczyńska
Tablica przed rondem w Łunowie
Tablica przed rondem w Łunowie
Komunikacyjny armagedon? Nie nastał. Ruch w weekend odbywał się płynnie, ale przez brak czytelnego oznakowania większość turystów gubi się na rondzie w Łunowie i zamiast do tunelu, jedzie na przeprawę karsiborską.

Od piątku Świnoujście ma swój wymarzony tunel pod Świną. Wielkie święto trwało cały dzień, aby o 20.15 przeprawą mogły przejechać pierwsze auta. Pojechaliśmy do Świnoujścia w sobotę, aby sprawdzić, jak funkcjonuje miasto w nowej rzeczywistości.

- Jest dobrze, nie ma korków, jest spokój, cieszymy się z tunelu - mówili nam miejscowi taksówkarze.

Nie wszystko było idealnie

- A gdzie jest ten tunel? - pyta zdziwiony kierowca auta na dolnośląskich numerach, podjeżdżając pod prom.

Nie jest jedyny. Przy przeprawie promowej pojawiają się kolejni.

- Którędy do tunelu? - dopytują.

Od soboty promy Karsibory, który do tej pory były jedyną możliwością dla przyjezdnych, aby dostać się na wyspę Uznam, kursują co godzinę. Kiedy odpłynął prom o godzinie 11 (część kierowców skorzystała z przeprawy), tylko w ciągu kwadransa naliczyliśmy kilkadziesiąt aut, które omyłkowo pojechały na prom.

Problemem jest nieczytelnie oznakowane rondo w Łunowie. Wprawdzie wcześniej są duże znaki, ale to stare tablice prowizorycznie przystosowane do nowych warunków. Tylko na jednej z nich jest informacja o tunelu, ale jak mówią kierowcy, nieczytelna. Główną informacją na znaku, która rzuca się w oczy kierowcy, jest ta o przeprawie karsiborskiej. Ta, że do Centrum prowadzi tunel, znajduje się na samym dole i jest najmniejsza.

- Była informacja? Nie widziałem. Na rondzie powinna być - mówili zaskoczeni kierowcy.

Kiedy już wjeżdżają na rondo, owszem, mają oznaczone zjazdy. Tyle że trzeba znać świnoujskie realia, aby wiedzieć, którędy do tunelu, bo przy zjeździe w jego kierunku można się dowiedzieć jedynie tyle, że dojedziemy tędy na Warszów oraz do terminalu promowego do Szwecji i Danii.

To nie są jedyne problemy. Bo o ile miasto przygotowało się na otwarcie tunelu, tworząc między innymi dogodne parkingi, to kierowca wjeżdżający do miasta po prostu musi o nich wiedzieć.

Jeśli jedziesz do Świnoujścia, to wiedz, że to już inne miasto

Przeprawa Warszów, czyli popularne promy Bieliki, do 14 lipca funkcjonuje w dotychczasowym rozkładzie, czyli co 20 minut. Później promy będą odpływały co pół godziny. To opcja na przedostanie się przez Świnę dla pieszych i rowerzystów. Na Bieliki można też wjechać autem - są teraz dostępne także dla kierowców spoza Świnoujścia.

Promy Karsibór, które do tej pory stanowiły jedyną możliwość przeprawy, obecnie kursują między 8 a 16.30 i w teorii przewożą jedynie pojazdy zaprzęgowe i transporty towarów niebezpiecznych, które przez tunel jechać nie mogą. W teorii, bo w praktyce część kierowców nadal korzysta z tej przeprawy.

Tablica w języku angielskim zachęca do odwiedzenia miasta i skorzystania z nowej przeprawy.
Tablica w języku angielskim zachęca do odwiedzenia miasta i skorzystania z nowej przeprawy. Andrzej Szkocki

Do dyspozycji świnoujścian i turystów są cztery linie autobusowe, które jadą przez tunel. To linie A, B, 5T i 7T.

Osoby, które przyjeżdżają do Świnoujścia pociągiem, mogą przeprawić się na wyspę Uznam, korzystając z promu Bielik, albo wsiąść do jednego z autobusów na węźle przesiadkowym znajdującym się tuż przy dworcu.

Kierowcy mają do wyboru kilka możliwości. Po pierwsze, aby dostać się do dzielnicy uzdrowiskowej i centrum Świnoujścia, wcale nie trzeba przejeżdżać tunelem. Miasto przygotowało duży parking P+R obok dworca kolejowego - zmieści się na nim 120 aut i 5 autokarów. To parking darmowy przez 16 godzin. Można tu zostawić auto i skorzystać bezpłatnie z komunikacji autobusowej lub promu (użytkownikowi przysługuje bilet na darmowe przejazdy komunikacją miejską w czasie parkowania dla maksymalnie 5 osób podróżujących wspólnie).

Jeśli kierowca decyduje się wjechać tunelem na wyspę Uznam, ma do dyspozycji - jak wylicza miasto - ponad 5 tysięcy miejsc parkingowych. To m.in. dziesięć Miejskich Parkingów Niestrzeżonych. Postój na nich jest płatny. Godzina kosztuje 4 zł, a dobowy bilet 20 zł. Wybierając bilet dobowy, otrzymuje się dodatkowo zniżkę 50 proc. na przejazdy autobusami dla 5 osób.

W weekend po otwarciu tunelu na wszystkich tych parkingach można było bez problemu znaleźć wolne miejsca. Pierwszy usytuowany za tunelem (po stronie wyspy Uznam) parking znajduje się przy ul. Steyera. Jeśli kierowca zdecyduje się tu zostawić samochód, może łatwo dostać się w okolice plaży, korzystając z jeżdżących tędy autobusów (linie A i B).

Pełna lista parkingów i szczegółowe informacje dotyczące rozkładów jazdy komunikacji autobusowej oraz wszystkie cenniki znajdują się na stronie ka.swinoujscie.pl.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tunel w Świnoujściu otwarty. Miasto funkcjonuje w nowej rzeczywistości - Głos Szczeciński

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza