Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ustka szuka porady w sprawie kładki w porcie

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Urząd miasta ogłosił, że zamierza przeprowadzić dialog techniczny przed ogłoszeniem przetargu na remont kładki

Ratusz chce, by do końca kwietnia przyszłego roku kładka nad kanałem portowym była wyremontowana. Jednak w październiku na dzień przed wyznaczonym terminem otwarcia kopert w sprawie przetargu na jej remont w systemie zaprojektuj i wybuduj postępowanie zostało unieważnione.

Tłumaczono to tym, że pytania, jakie kierowali potencjalni wykonawcy oraz konieczność rozpoznania obecnej geometrii kładki, sprawiły, że należy przeprowadzić dialog techniczny, który poprzedzi przetarg.

Poza tym zainteresowanie wykonawców było znikome i w związku z tym ratusz zastanawia się nad zmianą formy: z zaprojektuj i wybuduj na odrębne zaprojektowanie, wykonanie i montaż.

Teraz dialog

Na stronie internetowej miasta ukazało się ogłoszenie o dialogu technicznym. Chodzi o to, by przed ogłoszeniem przetargu eksperci bądź też wykonawcy doradzili i udzielili niezbędnych informacji przed przygotowaniem przetargu.

Jak się okazuje remont nie ograniczy się do małych napraw. Według dokumentacji, należy zaprojektować nową głowicę obrotową, która będzie przystosowana do pracy w portowych warunkach atmosferycznych. Drugą ważną sprawą jest zaprojektowanie dojścia i pomostu roboczego, by obsługa miała dostęp do głowicy. Wykonawca musi też zapanować nad wyciekiem smaru i zaprojektować system zdalnego smarowania głowicy. Także wykonać jej osłonę termiczną.

W dialogu technicznym może wziąć udział każdy wykonawca, który zgłosi się do 29 grudnia. Zakończenie dialogu zaplanowano na 21 stycznia. Na ogłoszenie przetargu i wykonanie prac do końca kwietnia 2018 roku czasu więc zostanie niewiele.
Co ciekawe, wymagająca sporego remontu kładka, od końca kwietnia tego roku jest czynna. Wtedy zostały naciągnięte wanty i wykonano konserwację.

Przetarg na remont kładki miał zostać ogłoszony pół roku temu.

Eksperci o przyczynach

Ustecka kładka nad kanałem portowym jest nieczynna od sierpnia 2015 roku.

Jej awaria stała się kością niezgody między miastem a wykonawcą - firmą Hydro-Naval.

Producent kładki na podstawie ekspertyzy Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej twierdzi, że awaria powstała na skutek prowadzenia w sąsiedztwie kładki budowy basenu rybackiego, ponieważ doszło do naruszenia struktury gruntu wokół fundamentów kładki.

W związku z tym Hydro-Naval odmówił naprawy w ramach gwarancji, uważając, że nie zawinił jako wykonawca.

Z opinii zleconej przez ratusz Instytutowi Dróg i Mostów w Warszawie wynika, że kładka zaczęła się psuć z powodu wad konstrukcyjnych i nieprawidłowej konserwacji łożyska.

Natomiast biegli sądowi uważają, że główną przyczyną nieprawidłowości pracy kładki są błędy projektowe (konstrukcja głowicy obrotowej) oraz nieprawidłowe napięcie lin już na etapie budowy kładki .

Zobacz także: Oceania zwinęła do portu w Ustce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza