Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wójtowie i burmistrzowie o remoncie i rozbudowie portu w Ustce

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Urząd Morski w Gdyni planuje remont falochronów i Nabrzeża Pilotowego w Ustce. Jednym z powodów jest zapiaszczanie kanału portowego
Urząd Morski w Gdyni planuje remont falochronów i Nabrzeża Pilotowego w Ustce. Jednym z powodów jest zapiaszczanie kanału portowego Bogumiła Rzeczkowska
Podczas odbywającego się w Ustce Konwentu Wójtów i Burmistrzów Powiatu Słupskiego jednym z najważniejszych tematów była rozbudowa usteckiego portu. Na razie jednak na ogromną inwestycję się nie zanosi, bo Urząd Morski w Gdyni rozstrzyga przetarg dotyczący jedynie remontu falochronów i Nabrzeża Pilotowego. Rozbudowa ma nastąpić później.

W zorganizowanym w Ustce Konwencie Wójtów i Burmistrzów Powiatu Słupskiego uczestniczyli włodarze wszystkich gmin, a także m.in. senator Kazimierz Kleina, poseł Marek Biernacki, Mirosław Kamiński, prezes Pomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A., czy Maciej Karaś, prezes Zarządu Portu Morskiego w Ustce.

Konwent podjął stanowisko wspierające plany rozbudowy portu w Ustce, które zostanie przesłane do władz centralnych. Samorządowcy uznali, że rozbudowa portu morskiego w Ustce jest jedną z najważniejszych inwestycji o znaczeniu strategicznym dla Pomorza Środkowego.

„Stan techniczny portu w Ustka jest bardzo zły, a stan falochronów – elementu najbardziej narażonego na warunki pogodowe – jest w stanie katastrofalnym. Falochrony zostały zbudowane w 1911 roku. Technologia ich budowy nie pozwala na kompleksowy remont i kwalifikuje je do odbudowy. Ich obecny układ i przekrój nie chroni wnętrza portu przed falowaniem podczas sztormów. W pobliżu portu Ustka przebiega około 20 tras żeglugi morskiej, co przekłada się na wzmożoną aktywność służb Ratownictwa Morskiego i potrzebę ciągłej gotowości portu do udzielenia pomocy” - piszą w przyjętym stanowisku.

Samorządowcy zauważają też, że z portu korzysta marynarka wojenna, zabezpieczając manewry na poligonie. Port odgrywa też istotną rolę w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, bo mają tu powstać dwie bazy serwisowe MFW.

„Jesteśmy przekonani, że zachodzi pilna potrzeba podjęcia działań, które poprawią bezpieczeństwo portu, ale też doprowadzą do jego rozbudowy w celu rozwoju przedsiębiorstw ulokowanych na Pomorzu Środkowym, w szczególności w Słupskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Nie ulega wątpliwości, że w świetle niebezpieczeństw związanych z aktualną sytuacją międzynarodową oraz zagrożeń i wyzwań, wynikających ze zmian klimatycznych, Pomorze Środkowe zasługuje na bezpieczny port” – oświadczają samorządowcy, apelując do rządu o kontynuację prac nad rozbudową portu w Ustce i nadanie tej inwestycji wysokiej rangi.

Zwracają się także do parlamentarzystów z Pomorza Środkowego o wsparcie przedsięwzięcia - olbrzymiej szansy rozwoju regionu, której nie wolno zmarnować.

Najpierw falochrony i nabrzeże, później duży port

Tymczasem Urząd Morski w Gdyni ogłosił już drugi przetarg, po pierwszym unieważnionym, na opracowanie dokumentacji projektowej remontu falochronów zachodniego i wschodniego wraz z Nabrzeżem Pilotowym. Na projekt przeznaczył ponad 327 tys. zł brutto. Do przetargu stanęło pięć pracowni projektowych, w tym trzy mieszczące się w kwocie podanej przez inwestora. Rozstrzygnięcia jeszcze nie ogłoszono. Natomiast ogłoszenie przetargu na roboty budowlane planowane jest w trzecim kwartale 2024 roku.

Sam remont falochronów i nabrzeża nie oznacza, że Urząd Morski w Gdyni porzucił plany budowy nowego dużego portu instalacyjno-serwisowego. Jego realizacja nie jest możliwa w ramach czasowych KPO, ale trwają prace przygotowawcze.
- Opracowano Program Funkcjonalno-Użytkowy z częścią kosztową, uzyskano decyzję, zatwierdzającą projekt robót geologicznych i decyzję na wznoszenie konstrukcji w polskich obszarach morskich. Odebrano raport o oddziaływaniu na środowisko, obejmujący modernizację falochronu wschodniego, budowę nowego falochronu zachodniego, budowę terminali portowych, wykonanie robót czerpalnych. Taka rozbudowa portu umożliwi powstanie terminalu instalacyjno-serwisowego morskich farm wiatrowych, terminalu samochodowego, strefy rybackiej oraz awanportu – informowała „Głos” w styczniu Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.

Tym właśnie planom sprzeciwiają się obecne władze Ustki, bo nowy port zajmie plażę zachodnią.
- Jestem gorącym orędownikiem budowy portu oraz jak najszybszego wyremontowania falochronów. Jednak mój niepokój dotyczy skali rozbudowy oraz braku dialogu z mieszkańcami w kwestii wybranego wariantu, który jest trzykrotnie większy od projektu opracowanego przez miasto – mówi burmistrz Jacek Maniszewski. - Wielokrotnie zabiegałem o organizację spotkań. Teraz zwróciłem się do uczestników konwentu o poparcie naszych starań w kwestii budowy portu, a do nowego ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka kolejne pismo w sprawie portu wysłałem już 3 stycznia tego roku.

W piśmie tym burmistrz zwraca uwagę na potencjał rozwojowy, jaki niesie dla Ustki rozbudowa portu i popiera funkcję serwisową MFW, ale też ponawia prośbę o konsultacje społeczne tego przedsięwzięcia, a także powołanie rządowo-samorządowego zespołu roboczego. Zdaniem Jacka Maniszewskiego zwłaszcza budowa portu instalacyjnego MFW powinna być skonsultowana ze społeczeństwem. Natomiast inwestor nie przedstawił możliwości ograniczenia negatywnego wpływu planowanej inwestycji na potencjał turystyczny Ustki.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza