Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Artystka balansuje na linie. Nowa wystawa Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku

Anna Czerny-Marecka
Anna Czerny-Marecka
Materiały prasowe
W środę, 6 marca, o godzinie 17 Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej zaprasza do Centrum Aktywności Twórczej w Ustce na wernisaż wystawy Nadii Markiewicz pod tytułem „Daredevil”. To angielskie słowo oznacza śmiałka, a w tym przypadku – kaskadera. Wstęp na wernisaż bezpłatny, natomiast na wystawę, którą oglądać będzie można do 24 marca w godz. 9-17 – biletowany.

Wystawa „Daredevil” Nadii Markiewicz realizowana jest w ramach programu rezydencji artystycznych w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej jako Grand Prix dziesiątej edycji Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko”.

Jak czytamy w materiałych informacyjnych, Nadia Markiewicz prezentuje wideo, na którym wciela się w postać akrobatki próbującej utrzymać równowagę podczas chodzenia po linie. Balansowanie ciałem, w poszukiwaniu jego punktu ciężkości, wydaje się być teoretycznie niemożliwe z powodu asymetryczności ciała artystki. Jej aktywność zdaje się skazana na porażkę – ale w świecie sztuki wszystko jest możliwe, a niebezpieczeństwo najprawdopodobniej nie istnieje. Chyba że weźmiemy pod uwagę ryzyko wystawienia własnego, nietypowego ciała na widok publiczności. Wideo umieszczone w centralnej części galerii oraz obecność czerwonej kurtyny obramowującej projekcję sugerują nawiązanie do estetyki widowiskowej i wzbudzają konotacje z rozrywką masową. Tłem stają się budynki metropolii, przypominając dokonania śmiałków dyktowane sławą i uwalnianiem pokładów adrenaliny.

Artystka nawiązuje w swojej twórczości do spektakli cyrkowych i „pokazów osobliwości” popularnych pod koniec XIX wieku, stwarzających przestrzeń dla pokazywania ciał odstających od normy, poza głównym nurtem kultury. W najnowszym projekcie skupia uwagę na występach tak zwanych daredevils, czyli kaskaderów stawiających siebie w ryzykownych sytuacjach, przemieszczających się w sposób odmienny od tradycyjnego. Eksplorując temat cielesności odstającej od kanonu, znajduje dla niej miejsce w aktualnej sztuce. Przypominania jednocześnie o systemowym traktowaniu odmienności w przeszłości, starając się pokazać własne ciało, na własnych warunkach i odzyskując podmiotowość. Analizując swoje ciało i jego aberracje, artystka eksploruje jego właściwości traktując swoją niepełnosprawność jako walor i siłę.

Kuratorem wystawy jest Weronika Teplicka.

O artystce

Nadia Markiewicz – artystka wizualna, performerka, autorka instalacji oraz video. Doktorantka na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Absolwentka Pracowni Działań Przestrzennych prof. Mirosława Bałki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Studiowała również na Gerrit Rietveld Academie w Amsterdamie oraz odbyła staż w Studio of Performance na FaVU VUT w Brnie prowadzonym przez Julie Bénę i Jakuba Jansę. Rezydentka International Studio and Curatorial Program w Nowym Jorku (2023). Laureatka nagrody Europe Beyond Access przyznanej przez Zachętę Narodową Galerię Sztuki i British Council (2021) oraz Grand Prix na 10. Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko (2022). Jej prace pokazywane były m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, Kunsthalle Bratislava, Sto Lat Gallery w Nowym Jorku.

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza