Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczniejsze zakupy w sieci, nowe zasady rękojmi i koniec z telemarketingiem

Joanna Krężelewska [email protected]
Bezpieczniejsze zakupy w sieci, nowe zasady rękojmi i koniec z telemarketingiemBezpieczniejsze zakupy w sieci, nowe zasady rękojmi i koniec z telemarketingiem
Bezpieczniejsze zakupy w sieci, nowe zasady rękojmi i koniec z telemarketingiemBezpieczniejsze zakupy w sieci, nowe zasady rękojmi i koniec z telemarketingiem archiwum
25 grudnia wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta. Zapewnia ona zdecydowanie większy parasol ochronny dla wszystkich, którzy kupują - niezależnie od tego, czy preferują zakupy w sieci, poza lokalem handlowym przedsiebiorcy, czy też wolą kupować tradycyjnie - w sklepie.

- Przepisy zmieniają zasady reklamacji towarów - podkreśla Krystyna Piwońska, miejski rzecznik praw konsumenta w Urzędzie Miejskim w Koszalinie. - Klient będzie mógł odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy, czy też w sieci, w ciągu 14 dni. Do tej pory miał na to 10 dni. Co ważne, o tym prawie przedsiębiorca musi poinformować konsumenta. Jeśli zaś nie dopełni tego obowiązku, prawo do odstąpienia od umowy będzie przysługiwać konsumentowi aż przez 12 miesięcy, a nie przez trzy, jak dotąd.

A teraz doskonała wiadomość dla wszystkich, którzy mają ochotę rzucić komórką po kolejnym telefonie od pracownika reklamującego usługi swej firmy. Zapisy nowej ustawy wprowadzają bowiem zakaz tzw. telemarketingu. Nasze skrzynki emailowe będą też wolne od spamu - nie wolno będzie wysyłać reklamowych e-maili do osób, które wcześniej nie wyraziły na to zgody.

 Konsumenci będą mieć więcej praw 

Te zakupione do 25 grudnia obejmą dotychczasowe przepisy, co oznacza, że towar niezgodny z umową przedsiębiorca może najpierw naprawić lub wymienić na nowy, a dopiero później można domagać się zwrotu gotówki.

- Wybór sposobu dochodzenia roszczeń za wadliwe towary, zakupione po 25 grudnia, należeć będzie do klienta, a przedsiębiorca tylko raz będzie mógł zablokować zwrot gotówki przez naprawę lub wymianę towaru - tłumaczy Krystyna Piwońska. To oznacza, że klienci będą mieli więcej praw - to oni, składając reklamację, będą mogli zadecydować, czy chcą naprawy, wymiany, obniżenia ceny, czy też wreszcie odstąpienia od umowy i zwrotu gotówki. Rzecz dotyczy jednak - jak zaznacza rzecznik - jedynie wad istotnych.

Ukłon w kierunku konsumenta jest jeszcze głębszy. - Jeśli dzwoni do nas oferent, musi wyraźnie zaznaczyć cel, w jakim dzwoni. Zabronione będzie na przykład zapraszanie na darmowe badania, które w rzeczywistości okazują się być próbą sprzedaży produktów - informuje Krystyna Piwońska.
Wydłużona zostaje też rękojmia w przypadku wady nieruchomości zakupionej przez konsumenta. Do tej pory obowiązywały trzy lata, od 25 grudnia będzie to pięć lat.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza