Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bliżej przeprawy przez Odrę

Marek Jaszczyński
Bliżej przeprawy przez OdręJedna z wizji, jak mógłby wyglądać Most Kłodny. Zwraca uwagę likwidacja łącznic z Nabrzeża Wieleckiego na Trasę Zamkową.
Bliżej przeprawy przez OdręJedna z wizji, jak mógłby wyglądać Most Kłodny. Zwraca uwagę likwidacja łącznic z Nabrzeża Wieleckiego na Trasę Zamkową. Wizualizacja Maciej Sochanowski
Prawie 5 milionów złotych będzie kosztował projekt modernizacji dróg w rejonie Międzyodrza i nowego mostu Kłodnego przez rzekę.

Wykonawcą projektu będzie firma Egis Polska Inżynieria z Warszawy, która obecnie pracuje m.in. nad dokumentacją Drogowej Trasy Średnicowej na Śląsku. Projektanci mają dwa lata na wykonanie dokumentacji od momentu podpisania umowy wartej 4 797 000 zł.

- Wykonawca w ciągu 4 miesięcy musi przedstawić trzy koncepcje architektoniczno-konstrukcyjne Mostu Kłodnego - mówi Łukasz Kolasa ze szczecińskiego magistratu. - Inwestycja ma poprawić bezpieczeństwo i organizację ruchu oraz zapewnić sprawną obsługę komunikacyjną szczecińskiego portu.

Budowa nowej przeprawy przez Odrę jest planowana w ramach poprawy drogowego dostępu do portu w Szczecinie. W jej ramach zmodernizowane zostaną m.in. ulice: Gdańska, Energetyków, Basenowa, Górnośląska, Bytomska, Rybnicka. Zmieni się także układ dróg na Łasztowni, którą z Nabrzeżem Wieleckim połączy Most Kłodny. Szacunkowy koszt inwestycji wynosi ponad 280 mln złotych.

Nowa przeprawa przez Odrę miałaby powstać tuż obok Trasy Zamkowej. Most Kłodny ma przejąć ruch samochodów oraz umożliwić pieszym i rowerzystom wygodną komunikację między Starym Miastem a Łasztownią. Ale jest jeszcze jeden atut. Dzięki temu, że powstanie Most Kłodny dużo łatwiej będzie przeprowadzać remonty istniejących przepraw. Most umożliwi także poprowadzenie linii tramwajowej na Łasztownię.

Budowę dodatkowej przeprawy zakłada uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego "Międzyodrze - Wyspa Grodzka Łasztownia 2".

Inwestycja wiąże się jednak z likwidacją trzech z czterech łącznic Trasy Zamkowej: od Nabrzeża Wieleckiego w kierunku centrum, z centrum do mostu Długiego i z centrum miasta w kierunku Polic. Jako jedyna pozostałaby nitka łącząca wjazd od strony Jana z Kolna na trasę. W ramach poprawy dostępu drogowego do portu kilka lat temu zmodernizowano ulicę Struga. Zadanie kosztowało 111 mln złotych. Eurovia wykonała zadanie w dwa i pół roku. W trakcie prac gruntownie przebudowano około 2, 5- kilometrowy odcinek ul. Struga.

  • Most istniał do 1945 roku
  • Most Kłodny (Baumbrücke) powstał na przełomie XV i XVI w. w miejscu dawnej kłody regulującej ruch na Odrze, przebudowany w XVIII w., w latach 70-tych XIX w. wymieniony na nowy. Nazwa "Most Kłodny" wzięła się od kłody, zagradzającej pod mostem dostęp do portu: statki wpuszczano dopiero po zapłaceniu myta. W latach 1907-1909 kilkadziesiąt metrów w dół rzeki wzniesiono nowoczesną, żelazną konstrukcję, a stary most rozebrano.
  • W czasie drugiej wojny światowej most uniknął zniszczeń. Dopiero na przełomie lutego i marca 1945 roku Niemcy wysadzili go w powietrze. Przez siedem lat szczątki przeprawy spoczywały na dnie Odry. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza