Budowa ringu i związane z nim problemy (mapka)

Aleksander RadomskiZaktualizowano 
Planowany przebieg ringu, czyli nowa droga krajowa 21 w Słupsku.
Planowany przebieg ringu, czyli nowa droga krajowa 21 w Słupsku. Głos Pomorza
W odróżnieniu od akwaparku, budowa ringu odbije się mocno na codziennym życiu wielu słupszczan.

Na największej w historii w mieście inwestycji ze środków unijnych prace budowlane jeszcze się nie zaczęły, a każdy dzień zwłoki pomniejsza prawdopodobieństwo zakończenia ringu w terminie i bez kłopotów. Tych urzędnicy odpowiedzialni za nową drogę i prezydent Maciej Kobyliński w ogóle nie zakładają. Mają tylko jeden scenariusz: hurraoptymistyczny. Naszym zdaniem słupszczanie powinni też poznać inne możliwe warianty rozwoju sytuacji.

Zobacz mapkę

Ring optymistycznie

Będzie ring na czas czy nie? Odpowiedź na to kluczowe pytanie zależy od tego, kogo się zapyta. Jarosław Borecki, wicedyrektor Zarządu Infrastruktury Miejskiej, przygotowujący tę inwestycję dla miasta, wielokrotnie zapewniał nas i radnych, że droga powstanie na czas. Urzędnik roztaczał wizję, że wykonawca wejdzie na plac budowy i w półtora roku zbuduje nową dwupasmówkę od ulicy Poznańskiej, przez Koszalińską, 11 Listopada i Rejtana do drogi na Ustkę. W tym 11 nowych rond i dwa wiadukty nad torami. Zdaniem dyrektora Boreckiego roboty jednocześnie zaczną się w pięciu miejscach i będą od razu robione dwa wiadukty. Ale gdy pytaliśmy o możliwe przeszkody, np. srogą zimę, która może wstrzymać budowę, dyrektor odpowia­dał, że są wliczone w plan.

Zejdźmy na ziemię. Nie tylko sroga przyszła zima, bo może być taka jak tegoroczna, może pokrzyżować ów plan. To zgodnie powiedzieli nam budowlańcy.

Ring pesymistycznie

Budowlańców ringu czekają kłopoty. Choćby takie, że na ulicy Koszalińskiej, gdzie ma być budowany drugi pas ulicy, są rury ciepłownicze, a obok ciepłownia zasilająca większość miasta. Tam trze­ba wykopy zrobić latem, tak by nie pozbawiać słupszczan ciepła w sezonie grzewczym. Największym jednak problemem będzie samo zorganizowanie ruchu pojazdów podczas budowy na ulicy 11 Listopada, gdzie droga przebija największe słupskie osiedle. Pogodzenie mieszkańców i zapewnienie dojazdu do licznych sklepów w tym rejonie będzie trudne. Tu widać, że inwestycja nie jest dobrze przemyślana. To dwupasmówka wysokiej klasy, więc zmiany na niej wymagają pozwolenia w ministerstwie, która w praktyce podzieli osiedle. Np. nie będzie lewoskrętów do licznych tam sklepów wielkopowierzchniowych. Tysiące mieszkańców, by pojechać w lewo, najpierw skręci w prawo w 11 Listopada i nadrabiając drogi na najbliższym rondzie, zawróci (a ronda tam będą tylko trzy, zresztą te same problemy z nadkładaniem drogi będą mieli mieszkańcy innych ulic). Co gorsza, problem z przejściem przez dwupasmową ulicę będą mieli piesi (teraz nagminnie tam łamane są przepisy). Ryzykowniejsze będzie przechodzenie przez dwupasmówkę, gdzie auta będą jeździć szybciej. W projekcie ringu nie ma świateł na przejściach dla pieszych.

Jak więc bezpiecznie zapewnić dojście dzieciom do szkoły przy ul. Kulczyń­skie­go? Logiczna byłaby kładka w tym miejscu nad drogą lub tunel, ale projekt tego nie przewiduje. Mocno zdziwią się mieszkańcy ulicy Frąckowskiego. Otóż stanie się ona ślepa, bo nie będzie miała połączenia z ringiem, czyli 11 Listopada. Mieszkańcy stracą tam też miejsca parkingowe wzdłuż ulicy. W lewo też nie skręcą jadący ulicą Rzymowskiego (dla autobusów projekt przewiduje sygnalizację świetlną, ale tylko dla nich!).

Tak można by problemy z lewoskrętami na ringu opisywać i na Koszalińskiej, i na Rejtana.
Można więc się spodzie­wać protestów mieszkańców zaskoczonych tym, że będą mieć pewne problemy komunikacyjne związane z no­wą drogą. Wielu też poczuje, że planowane przy ringu ekrany będą blisko bloków, będą więc zasłaniały widok i powodowały cieplny dyskomfort.

Ring realistycznie

Jak nam powiedział jeden z budowlańców: gdyby urzę­dnicy naprawdę dobrze przygotowali się do budowy ringu, już dawno trwałyby prace na ulicach. Ale nikt jeszcze nic nie buduje. Efekt jest więc łatwy do przewidzenia. Wręcz niemożliwe już jest, by do końca 2015 roku wybudować i rozliczyć tak skomplikowaną inwestycję. Prawdopodobnie część drogi powstanie, a resztę bez unijnego wsparcia będziemy kończyć za słupskie pieniądze, a tych miastu brakuje.

Komentarz Akwaring

Oczywiście chciałbym się mylić, ale wszystko wskazuje na to, że akwapark słupskich decydentów niewiele nauczył. Ring, choć potrzebny, nie jest idealnie przygotowany i przemyślany. Nie trzeba być specjalistą żeby przewidzieć, że na 11 Listopada lepiej sprawdziła­by się droga o dwóch pasach z dodatkowym do skrętu w lewo. Do tego odpowiednie przejścia dla pieszych, np. kładki nad dro­gą. Są na to pieniądze, bo unijna dotacja jest większa niż kwo­ta, którą chce wykonawca, ale nie ma już czasu, by projekty zmieniać. Ta droga jest za duża, za wysokiej klasy i będzie droga w utrzymaniu. Zupełnie jak akwapark.

Grzegorz Hilarecki
grzegorz.hilarecki@mediaregionalne.pl

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 34

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
ala

stary projekt z lat 70tych :(

G
Gość

Ringu nie będzie.

B
Bartosz
W dniu 04.04.2014 o 19:01, Ghostdog9 napisał:

Denerwóje mnie w tym projekcie to  że rondo zamiast być na skrzyżowaniu  ulic Zaborowskiej i Norwida ma być przy Legionów Polskich. Czyli zamiast łączyć ulice po których jest spory ruch i jeżdą autobusy będzie pomagało wjechać w żużlową uliczkę gdzie ludzie wjeżdają tylko to swoich ogródków działkowych. Pozatym myśle że "ring" powinien iść ulicami Kołobrzeską, Dmowskiego i Zaborowską i dalej prosto do al. 3 Maja., bo o ile się orjentuje "ring" miał zmniejszyć ruch w mieście a nie zwiększać go porzez przeprowadzenie obwodnicy przez środek największego osiedla w mieście.

Dobrze, że myślisz! Pomysl o tym jak mozna pozbyć się złomu, który jezdzi po ulicach, a będzie go jeszcze więcej! Twoje plany nic nie znaczą! Jest za dużo pojazdów - złomów.

Z
Zbigniew

A po co miałyby mi smrodzić na koper jakieś przyjezdne i za moje pieniądze? Won!

t
time tourist
W dniu 04.04.2014 o 15:37, Am bar as napisał:

A nie lepiej byłoby puscić "przelotówkę" od Szczecińskiej do drogi na Ustkę równoległa do Sobieskiego.Puścić drogę na estakadach nad ogródkami działkowymi.Droga nie miałaby żadnych zjazdów - przelotówka na Ustkę.

idąc twoim tokiem myślenia, to na kiego "puszczać ją przez miasto, zrobić połączenie z drogą ustecką w sycewicach.

A tak dla twojej wiadomości, to ma być ring miejski dla mieszkańców miasta ma połączyć różne dzielnice miasta (również z wylotówkami) aby nie pchać się przez centrum jak potrzebuję pojechać np z 11 listopada na stary cmentarz, a ty chyba nie wiesz o czym piszesz

G
Ghostdog9

Denerwóje mnie w tym projekcie to  że rondo zamiast być na skrzyżowaniu  ulic Zaborowskiej i Norwida ma być przy Legionów Polskich. Czyli zamiast łączyć ulice po których jest spory ruch i jeżdą autobusy będzie pomagało wjechać w żużlową uliczkę gdzie ludzie wjeżdają tylko to swoich ogródków działkowych. Pozatym myśle że "ring" powinien iść ulicami Kołobrzeską, Dmowskiego i Zaborowską i dalej prosto do al. 3 Maja., bo o ile się orjentuje "ring" miał zmniejszyć ruch w mieście a nie zwiększać go porzez przeprowadzenie obwodnicy przez środek największego osiedla w mieście.

G
Ghostdog9

Denerwóje mnie w tym projekcie to  że rondo zamiast być na skrzyżowaniu  ulic Zaborowskiej i Norwida ma być przy Legionów Polskich. Czyli zamiast łączyć ulice po których jest spory ruch i jeżdą autobusy będzie pomagało wjechać w żużlową uliczkę gdzie ludzie wjeżdają tylko to swoich ogródków działkowych. Pozatym myśle że "ring" powinien iść ulicami Kołobrzeską, Dmowskiego i Zaborowską i dalej prosto do al. 3 Maja., bo o ile się orjentuje "ring" miał zmniejszyć ruch w mieście a nie zwiększać go porzez przeprowadzenie obwodnicy przez środek największego osiedla w mieście.

S
SLupsk
W dniu 04.04.2014 o 09:16, mieszkaniec napisał:

w pełni popieram budowę ringu - nawet na zasadach, które przewiduje projekt. mieszkam na os. niepodległości i poważnie jestem w stanie jeździć 100/200 mesytrów dalej, by skręcić w lewo na andersa! coś w końcu neich się zadzieje na tych dziurawych drogach! a nie ciągle doszukujemy się problemów! MARUDERZY I WIECZNIE NIEZADOWOLENI DZINNIKARZE NIECH ZAJMĄ SIĘ LEPIEJ NAUKĄ PISANIA I SPRAWAMI GODNYMI GP24 - CZYLI STŁUCZKAMI, KOTAMI NA DRZEWACH, BABCIAMI, KTÓRE ZGUBIŁY KLUCZE, KONTROLEROAMI BILETÓW W AUTOBUSACH!OD POWAŻNYCH INWESTYCJI - NIEZBĘDNYCH DLA NASZEGO MIASTA - WARA!

 


w pełni popieram budowę ringu - nawet na zasadach, które przewiduje projekt. mieszkam na os. niepodległości i poważnie jestem w stanie jeździć 100/200 mesytrów dalej, by skręcić w lewo na andersa! coś w końcu neich się zadzieje na tych dziurawych drogach! a nie ciągle doszukujemy się problemów! MARUDERZY I WIECZNIE NIEZADOWOLENI DZINNIKARZE NIECH ZAJMĄ SIĘ LEPIEJ NAUKĄ PISANIA I SPRAWAMI GODNYMI GP24 - CZYLI STŁUCZKAMI, KOTAMI NA DRZEWACH, BABCIAMI, KTÓRE ZGUBIŁY KLUCZE, KONTROLEROAMI BILETÓW W AUTOBUSACH!

OD POWAŻNYCH INWESTYCJI - NIEZBĘDNYCH DLA NASZEGO MIASTA - WARA!

 POpieram !!! 

P
POLACY KRAJ MARUDZĄCY
W dniu 04.04.2014 o 08:13, Piterr napisał:

Panie Grzegorzu redakotorze Hilarecki, napisał pan tekst tendencyjny mający na celu wywołanie niepokoju i zbędnej dyskusji !!! Pisze Pan o ekranach na ul.Koszalińskiej że blisko bloków, o komforcie cieplnym (co za bzdura - komfort cieplny to mamy jak się ciepło lub przewiewnie ubierzemy) przecież tam bloki stoją bokiem do ulicy (poza jednym), żadne okno na nią nie wychodzi,  od kilkunastu lat rosną drzewa wzdłuż całej ulicy o wysokości tych bloków, o braku lewoskrętów pisze Pan tak jak by do najbliższego ronda miało być 5 km a nie 300m itd ...... Napisał Pan tekst tylko dla wierszówki dla kasy bez przemyslenia. A może warto było napisać jakie ten ring przyniesie korzyści i tylko i wyłącznie korzyści nas mieszkańców, o korzyści dla letnich turystów którzy zjeżdżając z obwodnicy na węźle w łosinie nie będą smrodzić i blokować ruchu stojąc na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną w centrum miasta, o korzyściach komunikacyjnych dojazdu do strefy ekonomicznej i zakładów które są przy ul.Grunwaldzkiej, Portowej, Bałtyckiej o korzystnym dojeździe do Urzędu Celnego itd.Panie Grzegorzu wymagam od dziennikarza więcej rzetelności a przez takich jak Pan odechciewa mi się już czytać tej małomiasteczkowej gazety. P.S. aby nie było wątpliwości - nie jestem urzędnikiem miejskim, ani projektantem czy wykonawcą a mieszkańcem który ma świadomość że mieszkanie w mieście wiąże się z pewnymi kompromisami aby wszystkim żyło się lepiej !  :)

Zamiast gadać może czas wziąść się za robote :) zegar tyka :)

s
sim
W dniu 04.04.2014 o 10:55, Ja napisał:

"Ring" Hahaha Kawałek prostej drogi z 11 Rondelkami to ma być ring ? Śmiechu warte. ... ...  Dorzućmy jeszcze że Ring powinien łączyć wylotówkę na Ustkę głównymi wyjazdami ze Słupska, czyli Szczecińską, Poznańską, oraz Gdańską. Chyba że Słupsk chce dorównać Rybnikowi ,gdzie jest ponad 30 rond..... 

Przecież omawiany tu odcinek ma łączyć wylotówki na Ustkę (ul. Portowa), Szczecin (Szczecińska) i Poznań (Poznańska)! A CAŁY PROJEKT, zwany tu słusznie "Ringiem", ma okrążać całe miasto, łącząc jeszcze ul. Arciszewskiego z  Gdańską i ponownie z Portową!

A
Am bar as

A nie lepiej byłoby puscić "przelotówkę" od Szczecińskiej do drogi na Ustkę równoległa do Sobieskiego.

Puścić drogę na estakadach nad ogródkami działkowymi.

Droga nie miałaby żadnych zjazdów - przelotówka na Ustkę.

W
Wojak
W dniu 04.04.2014 o 09:43, bolo napisał:

Czemu nikt nie napisze ze 31 marca zim anulował wybór Budimexu na wykonawce ringu ??

Gdyby wy brali Skanską to można by spać spokojnie i nie martwić się o jakość i terminowość robót..

M
Maro kali

Przygotowywał inwestycję Prezydent Kobyliński ze swoja ekipą więc  wpadka murowana.

Lepiej aby po rozpoczęciu budowy ringu Kobyliński poszedł na zwolnienie chorobowe.

Oczywiście życzę mu zdrowia ale warto zapłacić do końca kadencji  za nic nierobienie  7X14000 = ok 100 tys PLN niż  patrzyć bezsilnie  jak rozkłada następną inwestycję.

Niech lepiej  zajmie się redagowaniem następnego listu otwartego definitywnie kończącego nieudana kadencję. W  trzech poprzednich za mało się wygłupił.

Już kwiecień, a roboty nie rozpoczęte więc jak ma się udać zakończenie inwestycji do 30 grudnia 2015 r?

Trzeba być chyba cudotwórcą albo mniemać, że mamy klimat śródziemnomorski, a zima trwa 1,5 miesiąca.

g
gość

Czy przedstawiona mapka pokrywa się ze stanem faktycznym. Na papce sytuacyjnej jest, że od Rejtana do strefy ekonomicznej projektowana droga przebiega pod kątem prostopadłym. Natomiast Rejtana ze strefą ekonomiczną przebiega w linii prostej.

w
wer
W dniu 04.04.2014 o 10:36, Arch napisał:

Z socjologicznego punktu  widzenia, popartego wieloma badaniami, kładki nie stwarzają granicy mentalnej w porównaniu do przejść podziemnych. To miejsca w których samoistnie tworzy się nieprzyjemne uczucie zagrożenia, co skłania ludzi do unikania podobnych miejsc.Polecam zajrzeć do specjalistycznej lektury. 

W drewniannym kościele i cegła na głowe spadnie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3