Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kara dla Vectry za automatycznie przedłużone umowy

Alek Radomski [email protected]
Postępowanie przeciwko Vectrze UOKiK wszczął w lipcu 2013 roku. Urząd nałożył na firmę karę, a ta odwołała się do sądu.
Postępowanie przeciwko Vectrze UOKiK wszczął w lipcu 2013 roku. Urząd nałożył na firmę karę, a ta odwołała się do sądu. Krzysztof Piotrkowski
UOKiK nałożył na telewizję kablową Vectra karę w wysokości ponad 493 tys. zł, uznając, że operator naruszył zbiorowe interesy konsumentów.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję, w której stwierdził, że telewizja Vectra naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Nałożył też karę finansową w wysokości prawie pół miliona złotych. UOKiK zakwestionował fakt, że klienci kablówki nie mieli możliwości podjęcia samodzielnej decyzji o dalszym korzystaniu z usług.

- Konsumenci zawierali z firmą umowę na warunkach promocyjnych na okres roku, dwóch lub trzech lat - objaśnia Agnieszka Jacyszyn z UOKiK. - Należałoby przyjąć, że po upływie czasu, na jaki została zawarta umowa, powinna się ona przekształcić w umowę na czas nieokreślony z możliwością jej wypowiedzenia w każdym czasie. W przypadku Vectry sprawa wyglądała jednak inaczej.

Jak się okazuje, po upływie czasu trwania umowy była ona automatycznie przedłużana na kolejne pół roku. Właśnie to, że firma wiązała abonenta na kolejne sześć miesięcy, zakwestionował UOKiK.

- Przedłużanie umowy na kolejny czas określony powinno być wynikiem wolnego i świadomego wyboru konsumenta - zaznacza Agnieszka Jacyszyn. - Podczas gdy Vectra na swój sposób narzucała obowiązek dalszego korzystania ze swojej telewizji.

Co więcej, obok tej praktyki Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził również, że Vectra wbrew obowiązkowi, jakie nakłada prawo telekomunikacyjne, nie podawała w umowach wszystkich warunków, na jakich może dokonywać zmian tych umów. Kontrakty zostały już uzupełnione o wymagane przepisami informacje.

- W trakcie postępowania przedstawiliśmy urzędowi szereg uzasadnień swojego stanowiska, informując o korzyściach dla abonentów płynących z automatycznie przedłużanej umowy oraz ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa - informuje Monika Żelazko z biura prasowego Vectry. - Dodatkowo zaprzestaliśmy stosowania tych postanowień już wiosną 2014 roku. Dlatego uważamy decyzję za krzywdzącą i odwołaliśmy się od niej. Oznacza to, że teraz Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oceni, czy rację ma kablówka, czy urząd.

Vectra to jeden z liderów telekomunikacyjnych operatorów kablowych w Polsce. Z usług firmy korzysta ponad 900 tys. abonentów ze 199 miast w całej Polsce. Grupa Vectra obok telewizji kablowej (analogowa i cyfrowa, w tym dostęp do programów telewizyjnych w standardzie HD i 3D) jest też dostawcą szerokopasmowego internetu i telefonii stacjonarnej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza