Kładki i mostki nad Słupią. Zobacz archiwalne zdjęcia

Ireneusz Wojtkiewicz wojtkiewicz@ct.com.plZaktualizowano 
Kładki nad Słupią: Drewniane, dość misterne szalunki nowej kładki nad Słupią przed wypełnieniem betonem Ireneusz Wojtkiewicz
Park Kultury i Wypoczynku nad Słupią był i jest ulubionym przez słupszczan miejscem spotkań ze wszystkimi porami roku. Nawet tymi, które czyniły tu wiele szkód, zwłaszcza zimami. Dawniej były nieporównywalnie bardziej srogie niż na przykład obecna, taka jesienno-wiosenna pora roku.

Mrozy i oblodzenie na początku 1973 roku pokazały uroki nadrzecznego krajobrazu, a także wystawiły wysoki rachunek strat, który trzeba było uregulować 45 lat temu.

Wcześniej pewnie też nie było łatwiej, skoro pastwą zimy padały zazwyczaj drewniane kładki, znajdujące się powyżej jazu przy ul. Nad Śluzami. Jaz służący od piętrzenia wody jest poniemiecką budowlą hydrotechniczną z okresu międzywojennego, a kładki i mostki na obszarze obecnego parku mają peerelowskie dzieje. Z lat pięćdziesiątych minionego stulecia pamięta się tzw. most czołgowy, dawniej kolejowy na linii Słupsk – Budowo, po którym zostały tylko przyczółki, bo został wysadzony w powietrze podczas działań wojennych. Przyczółki jakiś czas pełniły funkcję prowizorycznej i bardzo niebezpiecznej przeprawy, łącząc brzegi poprzez takie niby tratwy zbite z kłód spławianego Słupią drewna. Potem pojawiły się dwie drewniane kładki łączące brzegi Słupi poniżej mostu czołgowego a przed rozwidleniem rzecznego nurtu do Kanału Młyńskiego. Potwierdzają to mapy sztabowe Słupska i okolic z 1965 roku, którymi posługiwali się m.in. piloci pułków lotniczych w Redzikowie.

Nasza fototeka pochodzi z przełomu lat 1973 – 1974 i współczesnego okresu. Prawie pół wieku temu Słupia była tak zamarznięta, że niektórzy odważali się na spacery po lodzie skuwającym Kanał Młyński. Oblodzenie zniszczyło drewniane kładki i mostki oraz części nabrzeży do tego stopnia, że w 1974 miasto zleciło budowę tych przepraw od nowa. Wykonawcą był Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Słupsku. Zbudowano od nowa dwa żelbetowe mosty – kładki: 41-metrowy nad głównym nurtem Słupi przed jazem oraz 30-metrowy nad Kanałem Młyńskim. Obie przeprawy stanowią ciąg pieszo – rowerowy. Jesienią 2013 roku przeszły remont kapitalny.

polecane: Kolejne niedziele bez handlu. Od stycznia zaostrzenie przepisów.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Proszę wskazać jeden NOWY most po 1945 ?

K
Kibic

Proszę wspomnieć i pokazać fotki mostu drewnianego który istniał za MDK, a nie skupiać się wokoło ul. Młyńskiej.

G
Gość

Berecik coś ci się pokićkało...bolszewia to obecne działania władzy wzorem "krwawego Felka": niszczenie sądów, demokracji, zamordyzm - państwo policyjne, rozdawnictwo nie swoich pieniędzy, reżimowa tvp itd.....pewnie dostałeś od złodziei parę groszy. Cwany oszust zawsze dzieli się z głupszym.

N
Niebieski berecik

Bolszewicki PO-twór walczy o koryto dla siebie przed wyborami w ZNP kosztem POLSKICH DZIECI

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3