Kładki i mostki nad Słupią. Zobacz archiwalne zdjęcia

Ireneusz Wojtkiewicz wojtkiewicz@ct.com.pl
Kładki nad Słupią: Drewniane, dość misterne szalunki nowej kładki nad Słupią przed wypełnieniem betonem
Kładki nad Słupią: Drewniane, dość misterne szalunki nowej kładki nad Słupią przed wypełnieniem betonem Ireneusz Wojtkiewicz
Udostępnij:
Park Kultury i Wypoczynku nad Słupią był i jest ulubionym przez słupszczan miejscem spotkań ze wszystkimi porami roku. Nawet tymi, które czyniły tu wiele szkód, zwłaszcza zimami. Dawniej były nieporównywalnie bardziej srogie niż na przykład obecna, taka jesienno-wiosenna pora roku.

Mrozy i oblodzenie na początku 1973 roku pokazały uroki nadrzecznego krajobrazu, a także wystawiły wysoki rachunek strat, który trzeba było uregulować 45 lat temu.

Wcześniej pewnie też nie było łatwiej, skoro pastwą zimy padały zazwyczaj drewniane kładki, znajdujące się powyżej jazu przy ul. Nad Śluzami. Jaz służący od piętrzenia wody jest poniemiecką budowlą hydrotechniczną z okresu międzywojennego, a kładki i mostki na obszarze obecnego parku mają peerelowskie dzieje. Z lat pięćdziesiątych minionego stulecia pamięta się tzw. most czołgowy, dawniej kolejowy na linii Słupsk – Budowo, po którym zostały tylko przyczółki, bo został wysadzony w powietrze podczas działań wojennych. Przyczółki jakiś czas pełniły funkcję prowizorycznej i bardzo niebezpiecznej przeprawy, łącząc brzegi poprzez takie niby tratwy zbite z kłód spławianego Słupią drewna. Potem pojawiły się dwie drewniane kładki łączące brzegi Słupi poniżej mostu czołgowego a przed rozwidleniem rzecznego nurtu do Kanału Młyńskiego. Potwierdzają to mapy sztabowe Słupska i okolic z 1965 roku, którymi posługiwali się m.in. piloci pułków lotniczych w Redzikowie.

Nasza fototeka pochodzi z przełomu lat 1973 – 1974 i współczesnego okresu. Prawie pół wieku temu Słupia była tak zamarznięta, że niektórzy odważali się na spacery po lodzie skuwającym Kanał Młyński. Oblodzenie zniszczyło drewniane kładki i mostki oraz części nabrzeży do tego stopnia, że w 1974 miasto zleciło budowę tych przepraw od nowa. Wykonawcą był Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Słupsku. Zbudowano od nowa dwa żelbetowe mosty – kładki: 41-metrowy nad głównym nurtem Słupi przed jazem oraz 30-metrowy nad Kanałem Młyńskim. Obie przeprawy stanowią ciąg pieszo – rowerowy. Jesienią 2013 roku przeszły remont kapitalny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Mikołajów pod ostrzałem. Relacja ukraińskiej dziennikarki

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Proszę wskazać jeden NOWY most po 1945 ?

K
Kibic
Proszę wspomnieć i pokazać fotki mostu drewnianego który istniał za MDK, a nie skupiać się wokoło ul. Młyńskiej.
G
Gość
Berecik coś ci się pokićkało...bolszewia to obecne działania władzy wzorem "krwawego Felka": niszczenie sądów, demokracji, zamordyzm - państwo policyjne, rozdawnictwo nie swoich pieniędzy, reżimowa tvp itd.....pewnie dostałeś od złodziei parę groszy. Cwany oszust zawsze dzieli się z głupszym.
N
Niebieski berecik
Bolszewicki PO-twór walczy o koryto dla siebie przed wyborami w ZNP kosztem POLSKICH DZIECI
Więcej informacji na stronie głównej Głos Pomorza
Dodaj ogłoszenie