Papierosy w pracy? Co na to przepisy?

AB
sxc.hu
Temat palenia w pracy budzi sporo kontrowersji. Czy w każdym zakładzie pracy musi być palarnia? Nawet jeśli w firmie obowiązuje zakaz palenia? Albo żaden z pracowników nie pali?

Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.) mówi, że pracodawca zatrudniający co najmniej 20 osób ma obowiązek zapewnić pracownikom pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne, których rodzaj, ilość i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych, stosowanych technologii i warunków pracy. Do takich pomieszczeń należą też palarnie.

Dla pracodawców ten obowiązek przesądził ostatecznie wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 kwietnia 2007 r. (IOSK892/06). Wcześniej w podobny sposób orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku (27 czerwca2002 r., SA/Bk230/02).

Nie wszyscy zgadzają się z tą interpretacją. Na stronie www.prawo-pracy.pl Tadeusz M. Nycz pisze: "Pracodawca zatrudniający ponad 20 pracowników także nie ma prawnego obowiązku zorganizowania palarni, ponieważ konstrukcja przepisów ogólnych bhp, poprawnie interpretowanych, takiego obowiązku w rzeczywistości na pracodawcę nie nakłada.

Co prawda, w ogólnych przepisach bhp, minister właściwy do spraw pracy nazywa palarnię pomieszczeniem higienicznosanitarnym i niektórzy uważają, iż jest to definicja legalna, ale trzeba wziąć pod uwagę błędność tego zapisu nie tylko z merytorycznego, ale także z formalno prawnego punktu widzenia.

Nazywanie palarni pomieszczeniem higienicznosanitarnym jest nieporozumieniem i zaprzeczeniem istoty pojęcia "urządzenie higienicznosanitarne", z punktu widzenia przeznaczenia tego pomieszczenia."

Jak na obowiązek utworzenia palarni zapatrują się inspektorzy pracy? Grażyna Pawlata - Ich, rzecznik zachodniopomorskiej inspekcji pracy: - Inspektorzy podczas kontroli sprawdzają czy palarnia na terenie zakładu jest. Sprawdzają też czy spełnia wymogi, co do wielkości, wentylacji. Jeśli palarni brak to wydają nakaz jej wydzielenia, czy poprawienia warunków.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gruby90

hehe doobre . Poprostu sie wybiera taką praca w której jest możliwość palenia papierosów. Ja jak narazie nie mam z tym problemu:)

u
urzędnik ratusza

w urzędzie miejskim w słupsku pali się w kiblu w pokojach i na strychu i przed bufetem a kto jest z partji to chodzi z papierosem po korytarzu

b
baba

A w castoramie pracuje grubo ponad setka ludzi i palarni nie ma !

n
nick

W związku z czym mam pytanie - Jeżeli pracownik, który pali może mieć przerwę na papieroska to co należy się w zamian pracownikowi, który nie pali?

Dodaj ogłoszenie