Po tętniącej życiem stacji kolejowej w Bytowie pozostały tylko wspomnienia

Andrzej GurbaZaktualizowano 
Przepiękne unikalne zdjęcie z końca lat 90. XX wieku &#8211; Ty2 z pociągiem zbiorowym do Kościerzyny wyjeżdża z Bytowa, w tle widoczna lokomotywa ST44 od pociągu zbiorowego Słupsk <br>&#8211; Bytów &#8211; Słupsk. Były to, niestety, ostatnie lata świetności bytowskiej stacji. Zdjęcie autorstwa Jurgena Courta pochodzi z książki "Dampfbahnen in Polen&#8221;.
Przepiękne unikalne zdjęcie z końca lat 90. XX wieku – Ty2 z pociągiem zbiorowym do Kościerzyny wyjeżdża z Bytowa, w tle widoczna lokomotywa ST44 od pociągu zbiorowego Słupsk – Bytów – Słupsk. Były to, niestety, ostatnie lata świetności bytowskiej stacji. Zdjęcie autorstwa Jurgena Courta pochodzi z książki "Dampfbahnen in Polen”. "Dampfbahnen in Polen&#8221;
Krzysztof Czaplicki zgromadził bardzo dużo pamiątek poświęconych kolei w Bytowie. Prawdziwym hitem na jego stronie internetowej są filmiki z bytowskiej stacji kolejowej z 1923 roku.

- Jestem pasjonatem kolejnictwa. Skończyłem Technikum Kolejowe w Szczecinie, choć tak naprawdę kolejarzem nie byłem. Po ukończeniu studiów związałem się z przemysłem stoczniowym. Mieszkam w Szczecinie, choć dzieciństwo spędziłem w Bytowie - opowiada Krzysztof Czaplicki. Jego przygoda z koleją zaczęła się w wieku trzech lat od pierwszej elektrycznej kolejki. Przewodnikiem po kolejowym świecie był wujek maszynista.

Od wielu lat 34-letni dzisiaj pan Krzysztof gromadzi wszystko, co wiąże się z linią 212 Korzybie - Bytów - Lipusz, bo na niej spędzał - jak sam mówi - każdy wolny czas szkolnej młodości. Jak wiadomo, z Bytowa do Lipusza jeżdżą pociągi towarowe, ale z Korzybia do Bytowa już nie.

- To był smutny dla mnie dzień. Teraz obserwuję zabiegi władz, aby odtworzyć ruch pasażerski między Bytowem a Lipuszem. Ma stać się to za kilka lat. Niecierpliwie czekam na ten moment - mówi Czaplicki.

Na stronie internetowej pana Krzysztofa opisane są wszystkie stacje i przystanki na tej linii kolejowej, znajdują się stare rozkłady jazdy - m.in. z roku 1944, 1946 oraz 1951/1952. Jest też ostatni rozkład z 1990 roku.

Można obejrzeć stare bilety kartonowe oraz wiele dokumentów, m.in. wykaz niebezpiecznych miejsc z uwagi na pożar czy też wykaz przystanków wyznaczonych do wydania rozkazów szczególnych drużynom konduktorskim.

W galeriach są zdjęcia stacji kolejowej Bytów z ostatnich kilkudziesięciu lat i mnóstwo danych technicznych. Też fotografie kolejowych obiektów, nie tylko z Bytowa, ale i innych miejscowości na tej trasie.

- Niestety, dopiero w 1992 roku chwyciłem za aparat fotograficzny. Mówię niestety, bo mam teraz świadomość, ile cennego materiału archiwalnego mógłbym zgromadzić. Będę wdzięczny za każdą pamiątkę z tej linii - mówi nasz rozmówca.

Prawdziwym hitem na stronie pana Krzysztofa są jednak fragmenty amatorskich niemych filmów nakręconych w 1923 roku, które pokazują stację kolejową Bytów oraz kolejowy ruch między Bytowem a Lęborkiem.

- Pierwszy filmik pokazuje wjazd do Bytowa pociągu osobowego z Korzybia. Wysiadają z niego pasażerowie. Następnie jest widok z wiaduktu nad stacją na wjeżdżający pociąg osobowy od strony Lipusza. W kolejnej scenie nakręconej z wejścia na perony widzimy wjazd pociągu osobowo-towarowego z Lęborka. Wszędzie krzątają się ludzie - opowiada pan Krzysztof. Następny filmik pokazuje panoramę stacji Bytów w 1923 roku od strony Korzybia i od strony Lipusza. - Trzeci filmik to kamienny most w Bytowie, po którym przebiegała w pierwszym wariancie linia kolejowa do Korzybia. W tle widoczny jest parowóz manewrujący po nasypie, na którym była linia do Miastka oraz przebudowana już linia do Korzybia. Pod mostem po kładce przechodzą ludzie - opisuje nasz rozmówca. Ostatni film to ujęcia z okna pociągu jadącego z Bytowa do Lęborka (ta linia została rozebrana w 1945 roku). Widać m.in. jezioro w okolicach Soszycy. Skąd te filmy?

- To część godzinnego filmu, który kilka lat temu został przywieziony do Bytowa. Nie wiem, kto jest jego autorem. Film był przegrywany przez mieszkańców Bytowa. Trafił też do mnie. Wybrałem z niego tylko kolejowe wątki. W większości film poświęcony jest codziennemu życiu - mówi pan Krzysztof.

Krzysztof Czaplicki zajmuje się też wykonywaniem profesjonalnych modeli kolejowych. - Razem z kolegą robimy je z cienkiej blachy. Odwzorowujemy detale za pomocą tzw. fototrawienia. Wykonaliśmy od podstaw lokomotywy SU46 i SP47. Są w skali 1:87. Nasze modele w szczegółach muszą zgadzać się z oryginałami, a więc pracę rozpoczynamy od zebrania dokumentacji. Nieraz to trudne, bo PKP nie zawsze chce ją udostępnić - mówi Czaplicki.

Te dwie lokomotywy mają kilkanaście wersji i też tyle powstało modeli. Wykonanie pierwszego modelu razem z zebraniem dokumentacji, prototypami zajmuje około trzech miesięcy.

- Później już jest szybciej. Jesteśmy w stanie złożyć cztery modele na miesiąc. To ręczna robota, a więc wymaga precyzji - podkreśla Czaplicki. Mówi, że jest w stanie wykonać każdy model. - Największe problemy byłyby z parowozami, ale jest gotowy zmierzyć się i z nimi - śmieje się pan Krzysztof, który może też wykonać modele lokomotyw z innych krajów.

Wejdź na stronę i obejrzyj dokumenty i zdjęcia

Linia kolejowa Lębork - Bytów

Stacja Kolejowa w Bytowie

Stacja w Bytowie cz.2

Most kolejowy w Bytowie i parowóz w tle

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

k
ktoś

Po Polskich Kolejach Państwowych też pozostały wspomnienia. Mój dziadek był przedwojennym kolejarzem, urzędnikiem państwowym, chodził w białych rekawiczkach, nosił broń. Dzisiaj prawdziwych kolejarzy juz nie ma.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3