Juno to piąty z serii jeziorowców zbudowany dla Polskiej Żeglugi Morskiej przez chińską stocznię Mingde. Serię zapoczątkowało Miedwie.
Będą pływać na Wielkie Jeziora
Wszystkie będą wykorzystywane do przewozów pomiędzy holenderskim IJmuiden a portami amerykańskimi, leżącymi nad Wielkimi Jeziorami. Transportowana przez nie zrolowana stal do Cleveland, Chicago i Milwaukee wykorzystywana jest do produkcji samochodów.
-Stal przewozimy na zlecenie firmy Tata Steel, której stalownia w IJmuiden wcześniej znajdowała się w rękach firmy Corus, a jeszcze wcześniej - Hoogovens - przypomina Krzystof Gogol z PŻM. -Rocznie jest to około 300-400 tys. ton.
Seria Miedwie
Statki z serii "Miedwie", w żegludze na Wielkie Jeziora zastąpiły m.in. jednostki Ziemia Zamojska czy Ziemia Chełmińska. Te ostatnie, zbudowane w 1986 roku, zostały wycofane z niezwykle trudnego nawigacyjnie szlaku wewnętrznych wód amerykańskich i kanadyjskich.
Wszystkie jeziorowce noszą nazwy polskich jezior. Juno to jezioro na Pojezierzu Mrągowskim leżące w dorzeczu rzeki Guber w województwie warmińsko-mazurskim, na północ od Mrągowa. Jest czyste i głębokie - nurkować tu można do 33 metrów.
Masowiec Juno Drugi po Rysach statek odebrany przez PŻM w tym roku. Armator w 2011 zamierza powiększyć swoją flotę o dziesięć statków. Oprócz wspomnianych, będą to m.in. Lubie i Solina - jeziorowce o nośności 30 tys. ton. Ale też mniejsze statki, bliźniacze do budowanych w latach 90. w Stoczni Szczecińskiej masowców typu "Nogat" o nośności 16,9 tys. ton. Będą nosiły nazwy polskich rzek: Regalica, Narew, Raba, Olza, Prosna i San.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?