Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przyszłość Scanii jest w Słupsku

Zbigniew Marecki
Przyszłość Scanii jest w SłupskuDuże zwolnienia w słupskiej Scanii część pracowników odebrała jako zapowiedź całkowitej likwidacji produkcji.
Przyszłość Scanii jest w SłupskuDuże zwolnienia w słupskiej Scanii część pracowników odebrała jako zapowiedź całkowitej likwidacji produkcji. Kamil Nagórek
Centrum budowy autobusów na Europę jest w Słupsku. Takie były i są plany naszej firmy – zapewnił nas w poniedziałek Maciej Wojtecki, dyrektor do spraw komunikacji w słupskiej Scanii.

W ten sposób dyrektor Wojtecki uciął nasze pytania, które wynikały z nieoficjalnych rozmów z byłymi pracownikami słupskiej Scanii. Od nich bowiem dowiedzieliśmy się, że zwolnienie 123 pracowników tej fabryki może być zapowiedzią dalszej jej restrukturyzacji i przeobrażenia w wielki magazyn autobusów, które będę produkowane na Wschodzie.

Te podejrzenia wyrastają m.in. z informacji, które można znaleźć w internecie na oficjalnej stronie Scanii. A mówią one o tym, że Scania rozpoczęła w tym roku
budowę fabryki ciężarówek i autobusów w Bangalore w Indiach. W przyszłości ma w niej pracować nawet 800 osób. Nowe Regionalne Centrum Produkcji w Indiach będzie również głównym ośrodkiem dystrybucji Scanii w tej części świata. Ambitny plan zakłada osiągnięcie na rynku indyjskim w ciągu najbliższych pięciu lat sprzedaży 2000 samochodów cię-żarowych, 1000 autobusów i 1500 silników rocznie. Choć internetowe informacje mówią, że te inwestycje rozpoczęto z myślą o indyjskim rynku zbytu, to jednak słupszczanie nie do końca im dowierzają.

– Produkcja na rynek europejski na Wschodzie już była. Organizowano ją w Rosji, ale to rozwiązanie się nie sprawdziło. Teraz centrum budowy autobusów na Europę jest w Słupsku. Takie były i są plany naszej firmy – zapewnia Wojtecki.

Przewiduje się nawet kolejne inwestycje związane z budową i serwisem autobusów, ale wiele będzie zależało od sytuacji na rynku.

– W tym roku o połowę spadła liczba zamówień. Na razie nie widać zmian na lepsze, ale mamy nadzieję, że w 2013 roku sytuacja się poprawi – tłumaczy Wojtecki.

Właśnie spadkiem liczby zamówień motywowano ograniczenie zatrudnienia w fabryce, które ostatecznie zmalało o 123 osoby. Nie jest jednak wykluczone, że w przypadku poprawy sytuacji na rynku część zwolnionych pracowników będzie mogła wrócić do Scanii. Tak samo może dojść do tego, że nowe miejsca pracy powstaną w fabryce firmy Konga Production Poland, która przygotowuje się do inwestycji w Redzikowie. Menedżerowie Scanii nie ukrywają, że ta firma, która jest córką szwedzkiego koncernu Ormo Bruk AB, specjalizującego się m.in. w produkcji części do ciężkich pojazdów, już kiedyś współpracowała ze Scanią. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy i czy w ogóle te plany zostaną zrealizowane, bo rozmowy na temat inwestycji w Słupskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej jeszcze nie zostały zakończone.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza