MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rozbiórka dworca PKP w Słupsku. Zobacz, co dzieje się na placu budowy [ZDJĘCIA]

OPRAC.:
Wojciech Lesner
Wojciech Lesner
Wideo
od 7 lat
Z dawnego dworca kolejowego w Słupsku pozostały już tylko wspomnienia i tony gruzu. Byliśmy na placu budowy, by zobaczyć, jak postępują prace.

Rozbiórka dworca PKP w Słupsku dobiega końca. Teraz ciężki sprzęt zajmuje się m.in. oczyszczaniem przyszłego placu budowy. W miejscu dawnego obiektu wybudowanego w 1990 roku ma bowiem stanąć „brama do miasta”, czyli nowoczesny dworzec o ciekawej, kubistycznej bryle wykończonej ceramicznymi płytami w kolorze ceglanym. Punktem wyróżniającym nowy budynek ma być pasaż prowadzący w stronę peronów.

Przestrzeń obsługi podróżnych zlokalizowany będzie w północnej części nowego budynku. Dostaniemy się do niej bezpośrednio z otwartego pasażu prowadzącego na perony. Hol dworca będzie posiadał dwie kondygnacje połączone ze sobą schodami i windą. Zajmie on znaczną część jego parteru oraz piętra. Będzie urządzony nowocześnie i zgodnie ze współczesnymi trendami – utrzymany w biało-szarej kolorystyce. „Ciepła” wnętrzu dodadzą okładziny wykonane z drewnianych listewek w kolorze jesionu, które znajdą się na ścianach w okolicach kas. Z drewna i zamontowanych pomiędzy nimi liniowych opraw zostaną wykonane sufity holu. Na pierwszej kondygnacji znajdą się również lokale komercyjne, natomiast na piętrze kasy biletowe, toalety, poczekalnia wraz niewielkim kącikiem zabaw dla dzieci. Przestrzenie obsługi podróżnych będą wyposażone w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz wygodne ławki dla podróżnych, przy których w poczekalni znajdą się stacje do ładowania smartfonów. W południowej części dworca na parterze zaprojektowano przestrzeń pod prawie 100-metrowy lokal handlowy, a na piętrze gastronomiczny. Trzecią kondygnację dworca zajmie Straż Ochrony Kolei – podaje PKP.

Przebudowany ma zostać teren przed dworcem. Powstanie plac miejski z alejkami, zielenią oraz małą architekturą. Będzie on skomponowany kaskadowo z nachyleniem w kierunku pasażu prowadzącego do budynku dworca i dalej na perony. Dodatkowo zaprojektowano wiatę rowerową, którą pomieści 30 jednośladów oraz parking samochodowy, gdzie znajdzie się przeszło 70 miejsc postojowych. Wśród nich będą także stanowiska dla samochodów osób z niepełnosprawnościami oraz do ładowania samochodów elektrycznych. Pomiędzy peronami a placem i dworcem, wzdłuż nowego fragmentu drogi, znajdą się zatoczki dla autobusów miejskich, niewielka strefa kiss&ride oraz postój taksówek.

Przebudowę przejdzie również znajdujący się w sąsiedztwie budynek biurowy. Zostanie on ocieplony oraz zmieni się jego wygląd. W dolnej części elewacja nawiąże do koloru nowego dworca, natomiast na wyższych kondygnacjach będzie wykończona matowymi i połyskującymi płytami ceramicznymi w kolorze białym. Podczas inwestycji w budynku zostaną wymienione witryny pomieszczeń handlowych oraz okna, których ramy zyskają kolor antracytowy.

Łączny koszt inwestycji to 55,5 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskiej Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac budowlanych Budimex S.A., a projekt budowy nowego dworca opracowała pracownia Studium Sp. z o.o. Planowany termin zakończenia całości inwestycji to koniec 2026 roku.

Mocno już zaawansowana, rozpoczęta w 1987 roku budowa nowego dworca PKP w Słupsku

Jak to z dworcami i koleją w Słupsku bywało [zdjęcia]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza