Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Subaru docenione za bezpieczeństwo

Wojciech Frelichowski
Subaru Legacy podczas testu zderzenia bocznego.
Subaru Legacy podczas testu zderzenia bocznego. Fot. IIHS
Amerykański Ubezpieczeniowy Instytut Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS) przyznał wszystkim modelom Subaru tytuł "Top Safety Pick" (Najbezpieczniejszy Wybór) na rok 2010.

IIHS jest instytucją dostarczającą konsumentom informacji na temat bezpieczeństwa oferowanych na rynku pojazdów. Jego analitycy pracują w oparciu o testy przygotowywane na podstawie rozpoznawania rzeczywistych zagrożeń w ruchu, co głównie odróżnia ich od Euro NCAP. Metodologia oparta jest w głównej mierze na statystykach wypadków.

Niedawno do trzech zasadniczych testów dołączono czwarty - ocenę wytrzymałości podczas dachowania. Jej pozytywny wynik jest niezbędny do uzyskania pozytywnej oceny końcowej. O tym jak trudny jest to wymóg do spełnienia najlepiej świadczy spadek ilości laureatów do 27 z ubiegłorocznej, rekordowej ilości 94.

Testy przeprowadzane przez IIHS mają na celu wykazanie jak faktycznie chronieni są podróżujący w przypadku wystąpienia kolizji.

Zderzenie czołowe symulowane jest przez uderzenie rozpędzonym samochodem do prędkości ok. 64 km/h (40 mph) w nieruchomą przeszkodę. Skutki są oceniane na podstawie "obrażeń" manekinów znajdujących się wewnątrz oraz materiału filmowego powstałego podczas próby.

Ochrona boczna badana jest podczas uderzenia w bok pojazdu wózkiem rozpędzonym do prędkości ok. 50 km/h (31 mph). Analiza skutków dokonywana jest w oparciu o uszkodzenia, jakich doznają manekiny "jadące" samochodem, dodatkowo brana jest pod uwagę efektywność działania poduszek i kurtyn powietrznych oraz wartość, o jaką zagłębia się słupek boczny do środka samochodu.

Zabezpieczenie przed skutkami najechania na tył kontroluje się uderzając w tył samochodu z prędkością ok. 32 km/h (20 mph), po czym następuje opracowanie wyników pomiarów naprężeń czujnikami umieszczonymi na głowie i szyi manekina.

Każdy pojazd by przystąpić do tych "tortur" najpierw musi przejść przez wstępną selekcję, podczas której oceniane jest jego wyposażenie, między innymi wymagane jest posiadanie systemu kontroli stabilności pojazdu - dla Subaru jest to system VDCS.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza