Chodzi o przebudowę umocnień brzegowych po wschodniej i zachodniej stronie toru wodnego Świnoujście-Szczecin, na długości ok. 8 km w Kanale Mielińskim i północnej części Kanału Piastowskiego. Inwestycja opiewa na niebagatelną kwotę blisko 300 mln zł.
Andrzej Borowiec, dyrektor UM w Szczecinie oraz Marcin Konarzewski i Piotr Bartoszewski, dyrektorzy spółki Energopol w obecności wojewody Marcina Zydorowicza podpisali kontrakt dotyczący robót budowlanych.
Inwestycja jest częścią projektu "Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin. Będzie to drugi etap prac w kanałach Piastowskim i Mielińskim.
Szczecińska spółka Energopol to lider konsorcjum, które wygrało przetarg na wykonanie robót o wartości 295 milionów złotych brutto. W pracach będzie uczestniczyć także Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych z Gdańska.
Pierwszy etap prac (lata 2000-2004) obejmował budowę nowych falochronów przy wyjściu Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych Kanału Piastowskiego na odcinku ok. 3 km toru wodnego, po stronie wschodniej i zachodniej.
- Teraz przebudujemy umocnienia brzegowe pozostałego odcinka Kanału Piastowskiego i Kanału Mielińskiego - podkreśla Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.Chodzi o odcinek o długości ponad 8 km toru i brzegi obu kanałów po wschodniej i zachodniej stronie. Prace potrwają do 2015 roku.
Dyrektor podkreślił, że główny cel inwestycji to zapewnienie bezpiecznej żeglugi do portów morskich Pomorza Zachodniego.
- Musimy też przeciwdziałać intensywnej degradacji umocnień brzegowych, spłycaniu, przegłębieniom, uszkodzeniom i obsunięciom - dodał dyrektor. - Mamy też na względzie zagrożenia występujące w okresie wezbrań powodziowych.
Po zakończeniu tej inwestycji będzie można myśleć o pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m. Uzyskanie takich parametrów na całej długości toru Świnoujście - Szczecin będzie odrębnym zadaniem - trzecim etapem modernizacji.
- Hasło 12,5
Spółki szczecińskiego portu od lat walczą o pogłębienie toru Szczecin-Świnoujście do 12,5 m. W tym roku toczyli ostrą batalię z przedstawicielami rządu, którzy marginalizują ten problem. Tylko takie parametry umożliwią wpływanie do Szczecina większych jednostek a tym samym konkurowanie naszych portów z Hamburgiem. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście dysponuje raportem, który potwierdza zasadność tej inwestycji z biznesowego punktu widzenia.
Bez modernizacji nabrzeży i pogłębienia kanałów w Świnoujściu nie ma jednak sensu pogłębiać odcinka do Szczecina.
Drugi etap przebudowy kanałów to też dobra informacja dla szczecińskiej grupy OT Logistics (dawna Odratrans), właściciela Portu Handlowego Świnoujście. Grupa w ciągu kilkunastu lat z lokalnej firmy transportowej przekształciła się w globalnego gracza na rynku transportu, logistyki i spedycji.
Planuje w najbliższych 3 latach zainwestować około 150 mln zł. Od roku mają najnowocześniejszy terminal do przeładunku zboża. Ciągle dozbrajają port. Chcą przygotować nabrzeża do przyjmowania statków o długości 300 metrów i zanurzeniu ponad 13 metrów. Ale wymaga to modernizacji nabrzeża i pogłębienia około 2 kilometrów toru do portu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?