Świnoujście: 300 milionów na umocnienie 8 kilometrów toru

Piotr Jasina piotr.jasina@mediaregionalne.pl 91 481 33 34Zaktualizowano 
W pierwszym etapie wykonano umocnienia w części Kanału Piastowskiego.
W pierwszym etapie wykonano umocnienia w części Kanału Piastowskiego. Fot. UM Szczecin
Dzisiaj podpisano umowę. Inwestorem jest Urząd Morski w Szczecinie, wykonawcą konsorcjum z Energopolem na czele. Pieniądze w dużej części wyłożyła Unia Europejska.

Chodzi o przebudowę umocnień brzegowych po wschodniej i zachodniej stronie toru wodnego Świnoujście-Szczecin, na długości ok. 8 km w Kanale Mielińskim i północnej części Kanału Piastowskiego. Inwestycja opiewa na niebagatelną kwotę blisko 300 mln zł.

Andrzej Borowiec, dyrektor UM w Szczecinie oraz Marcin Konarzewski i Piotr Bartoszewski, dyrektorzy spółki Energopol w obecności wojewody Marcina Zydorowicza podpisali kontrakt dotyczący robót budowlanych.

Inwestycja jest częścią projektu "Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin. Będzie to drugi etap prac w kanałach Piastowskim i Mielińskim.
Szczecińska spółka Energopol to lider konsorcjum, które wygrało przetarg na wykonanie robót o wartości 295 milionów złotych brutto. W pracach będzie uczestniczyć także Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych z Gdańska.

Pierwszy etap prac (lata 2000-2004) obejmował budowę nowych falochronów przy wyjściu Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych Kanału Piastowskiego na odcinku ok. 3 km toru wodnego, po stronie wschodniej i zachodniej.

- Teraz przebudujemy umocnienia brzegowe pozostałego odcinka Kanału Piastowskiego i Kanału Mielińskiego - podkreśla Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.Chodzi o odcinek o długości ponad 8 km toru i brzegi obu kanałów po wschodniej i zachodniej stronie. Prace potrwają do 2015 roku.
Dyrektor podkreślił, że główny cel inwestycji to zapewnienie bezpiecznej żeglugi do portów morskich Pomorza Zachodniego.

- Musimy też przeciwdziałać intensywnej degradacji umocnień brzegowych, spłycaniu, przegłębieniom, uszkodzeniom i obsunięciom - dodał dyrektor. - Mamy też na względzie zagrożenia występujące w okresie wezbrań powodziowych.

Po zakończeniu tej inwestycji będzie można myśleć o pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m. Uzyskanie takich parametrów na całej długości toru Świnoujście - Szczecin będzie odrębnym zadaniem - trzecim etapem modernizacji.

  • Hasło 12,5

Spółki szczecińskiego portu od lat walczą o pogłębienie toru Szczecin-Świnoujście do 12,5 m. W tym roku toczyli ostrą batalię z przedstawicielami rządu, którzy marginalizują ten problem. Tylko takie parametry umożliwią wpływanie do Szczecina większych jednostek a tym samym konkurowanie naszych portów z Hamburgiem. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście dysponuje raportem, który potwierdza zasadność tej inwestycji z biznesowego punktu widzenia.
Bez modernizacji nabrzeży i pogłębienia kanałów w Świnoujściu nie ma jednak sensu pogłębiać odcinka do Szczecina.
Drugi etap przebudowy kanałów to też dobra informacja dla szczecińskiej grupy OT Logistics (dawna Odratrans), właściciela Portu Handlowego Świnoujście. Grupa w ciągu kilkunastu lat z lokalnej firmy transportowej przekształciła się w globalnego gracza na rynku transportu, logistyki i spedycji.
Planuje w najbliższych 3 latach zainwestować około 150 mln zł. Od roku mają najnowocześniejszy terminal do przeładunku zboża. Ciągle dozbrajają port. Chcą przygotować nabrzeża do przyjmowania statków o długości 300 metrów i zanurzeniu ponad 13 metrów. Ale wymaga to modernizacji nabrzeża i pogłębienia około 2 kilometrów toru do portu. 

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

12,5m do Gliwic

Nie ma to jak dobrze zainwestowane pieniądze :) A te dziwolongi na zdjęciu, to co to jest ? I ileto kosztowału UMS ?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3