Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Świnoujście. Najpierw postawią falochron

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34
W 2014 roku do terminalu zawiną pierwsze gazowce.
W 2014 roku do terminalu zawiną pierwsze gazowce.
W czerwcu Urząd Morski w Szczecinie rozpocznie budowę 3-kilometrowego falochronu i całej infrastruktury zapewniającej dostęp gazowcom do portu.

We wrześniu ruszy budowa części lądowej terminalu.

Terminal gazu skroplonego LNG wchodzi powoli w fazę budowy. Projekt techniczny konsorcjum firm pod kierownictwem Kanadyjczyków zakończono w ubiegłym roku. Spełnia najnowsze wymogi technologiczne.

– Planowany obiekt nie niesie zagrożeń dla środowiska – zapewniał dr Wojciech Kowalski z Wydziału Kształtowania Środowiska i Rolnictwa Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego podczas spotkania ekspertów różnych dziedzin z dziennikarzami. – W obszarze budowy, który już historycznie został zmieniony, nie ma gatunków szczególnie chronionych, ani też siedlisk ptasich.

Z kolei dr inż. Witold Skomra p.o. dyrektora Biura Ochrony Infrastruktury Krytycznej i Planowania, Rządowego Centrum Bezpieczeństwa dementował pogłoski o zagrożeniu terrorystycznym.

– Niczego nie lekceważymy, ale nawet gdyby doszło teoretycznie do wybuchu, to o zagrożeniu można by mówić jedynie w obszarze samego terminalu. Zagrożenia dla środowiska rzeczywiście nie ma.

Prezes Polskiego LNG Zbigniew Rapciak przypomniał, na jakim etapie jest inwestycja.

– W maju poznamy firmę nadzorującą, a w czerwcu generalnego wykonawcę części lądowej – powiedział prezes. – We wrześniu powinny ruszyć roboty budowlane. W drugiej połowie 2014 roku terminal obsłuży pierwsze gazowce. Początkowo terminal będzie mógł przyjąć 5 mld m sześc. gazu, docelowo 2,5 mld więcej.

Terminal będzie składową działań 4 inwestorów.

– W czerwcu wbijemy pierwszy pal pod budowę 3-kilometrowego falochronu – przypomniał Andrzej Borowiec, dyrektor urzędu Morskiego w Szczecinie. – Do nas też należy przygotowanie dostępu do portu, m.in. toru wodnego.

PLNG wybuduje część lądową terminalu. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stworzy m.in. stanowiska statkowe oraz estakadę, do której montowana będzie instalacja przesyłowa. Za włączenie terminalu do systemu gazociągów odpowiada Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System.

Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ potwierdził sukces negocjacji z przedstawicielami Nord Stream, konsorcjum budującego Gazociąg Północny po dnie Bałtyku.

– Gazociąg na przecięciu zachodniego szlaku żeglugowego (z niego najczęściej korzystają statki zawijające do Świnoujścia) będzie zagłębiony w dnie na odcinku 20 km – powiedział Siergiej. – Liczymy też, że inwestor zgodzi się przesunąć rurociąg w sumie o 4 km na przecięciu szlaku północnego, w wodach wyłącznej strefy ekonomicznej. Tam już są bezpieczne głębokości. Nas satysfakcjonuje głębokość 15 metrów, odliczając 1,5 średnicy rury i 2,5 metra stanowiące margines bezpieczeństwa.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza