Świnoujście: Związkowcy grożą strajkiem

Piotr Jasina piotr.jasina@mediaregionalne.pl 91 481 33 34
Świnoujście: Związkowcy grożą strajkiemAutorzy raportu podkreślają, że czynnikiem istotnym w ocenie możliwości rozwojowych stoczni remontowych w Szczecinie i Świnoujściu jest rosnący udział w całej flocie handlowej statków o nośności powyżej 25 000 DWT., które można remontować tylko na dokach największych. Takie są zbyt duże na obecne możliwości obu stoczni Pomorza Zachodniego.
Świnoujście: Związkowcy grożą strajkiemAutorzy raportu podkreślają, że czynnikiem istotnym w ocenie możliwości rozwojowych stoczni remontowych w Szczecinie i Świnoujściu jest rosnący udział w całej flocie handlowej statków o nośności powyżej 25 000 DWT., które można remontować tylko na dokach największych. Takie są zbyt duże na obecne możliwości obu stoczni Pomorza Zachodniego. Fot. Andrzej Szkocki
Rady Nadzorcze stoczni remontowych w Szczecinie i Świnoujściu uznały, że tylko konsolidacja stwarza firmom szanse rozwoju. Związkowcy są przeciwni łączeniu spółek, grożą strajkiem.

Dariusz Sarnowski, szef Soldirności w Morskiej Stoczni Remontowej zapewnia, że załoga jest bardzo zdesperowana i gotowa do strajku.

- Nie godzimy się na połączenie naszej stoczni ze szczecińską Gryfią - podkreślił wczoraj w rozmowie z Głosem. - Nie pozwolimy, by zniszczono naszą firmę. Jeszcze w 2010 roku, zanim przejęła nas Agencja Rozwoju Przemysłu (właścicielem stoczni jest fundusz Mars należący do ARP - red.), mieliśmy bardzo dobre wyniki, portfel zamówień, byli chętni by nas kupić. Teraz firma dołuje. Zaczęli nią rządzić, ludzie którzy nią mają pojęcia o branży stoczniowej. Przejęli firmę w dobrej kondycji i doprowadzili do obecnego stanu. To skandal.
Przewodniczący przypomina, że w styczniowym referendum załoga opowiedziała się przeciwko konsolidacji Morskiej Stoczni Remontowej oraz Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia.

- Nasi pracownicy też nie chcą konsolidacji, i wynik referendum w tej sprawie był taki sam jak w Świnoujściu - powiedziała Mirosław Nowakowska z Solidarności w SSR Gryfia. - Nic w naszym stanowisku się nie zmienia.

Prezes obu stoczni Lesław Hnat przekonuje cały czas, że konsolidacja jest najlepszym rozwiązaniem dla obu spółek. Przed tygodniem informował o przygotowaniach tego procesu Radę Nadzorczą Gryfii, przedwczoraj członków rady Morskiej Stoczni Remontowej. Otrzymał zielone światło. Powołane w obu firmach zespoły mają kontynuować analizy mające potwierdzić korzyści konsolidacji.

Fundusz Mars zlecił też badania dotyczące konsolidacji.

- Z badań wynika, że połączenie stoczni warunkuje kontynuację działalności operacyjnej obu podmiotów - informuje Rafał Jesswein z funduszu Mars. - Niski poziom handlu, obniżenie stawek za fracht a w konsekwencji pogorszenie kondycji finansowej armatorów spowodowało ograniczenie wydatków ponoszonych na naprawy i utrzymanie floty do niezbędnego minimum. Na możliwości pozyskania nowych kontraktów coraz silniejszy wpływ ma rosnąca konkurencja stoczni z Krajów Bałtyckich i Rosji , posiadających doki odpowiednie do obsługi dużych statków i oferujących niższe ceny przy podobnym poziomie jakości świadczonych usług.

Autorzy raportu podkreślają, że czynnikiem istotnym w ocenie możliwości rozwojowych stoczni remontowych w Szczecinie i Świnoujściu jest rosnący udział w całej flocie handlowej statków o nośności powyżej 25 000 DWT., które można remontować tylko na dokach największych. Takie są zbyt duże na obecne możliwości obu stoczni Pomorza Zachodniego.

Za integracją spółek stoczniowych Pomorza Zachodniego przemawia również ich bieżąca kondycja.

- Przeprowadzone analizy dowodzą, że połączone stocznie Gryfia i MSR mogą stać się silnym średnim graczem na rynku remontów w Europie - dodaje Jesswein. - Efektem połączenia spółek będzie zwiększenie sprzedaży, zakresu oferowanych usług i wielkości realizowanych kontraktów.

Dariusz Sarnowski z MSR stwierdził, że te wszystkie opracowania na zamówienie, to wyrzucanie publicznych pieniędzy.

- Dopóki nas nikt nie ratował, spółka świetnie funkcjonowała - podkreślił raz jeszcze. - Jak WRP zaczął nam pomagać, zaczęły się kłopoty. d
Morska Stocznia Remontowa zatrudnia ponad 360 osób, w Gryfii w tej chwili pracuje ponad 570 osób.

 

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3