Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin ma w sobie coś. Przyciąga kobiety przedsiębiorcze

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Beata Uberna
Beata Uberna archiwum prywatne
Nie goń za konkurencją, lecz podążaj za klientami - to motto Małgorzaty Matyi, jednej z grona licznych pań, które świetnie radzą sobie w biznesie. I to często takim, który jest domeną mężczyzn.

Kobiety z województwa zachodniopomorskiego są najbardziej przedsiębiorczymi Pol-kami, bo to w naszym regionie jest ich największy odsetek. Według danych z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) do kobiet należy u nas 34,7 proc. firm. Najmniej biznesów prowadzonych przez panie jest w województwie podlaskim - jedynie 28 proc. Dodajmy, że z analizy przygotowanej w październiku tego roku przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet wynika, że kobiety obecnie są stuprocentowymi właścicielkami ponad 919,2 tys. przedsiębiorstw w całej Polsce.

Ale skupmy się na przedsiębiorczych kobietach z Zachodniopomorskiego. Jak one widzą swoje biznesy i czy to prawda, że nasz region jest dla właścicielek firm szczególnie życzliwy?

Klimat sprzyja przedsiębiorczości

Laurę Hołowacz, dyrektorkę i prezeskę firmy CSL Internacjonale Spedition ze Szczecina (branża spedycyjna), wcale nie zaskakuje pierwsza pozycja kobiet z naszego regionu w tym rankingu.

- Bo Zachodniopomorskie jest regionem szczególnie przedsiębiorczym - mówi. - Wielokrotnie spotkałam się z taką opinią. Przyjeżdżają do nas kontrahenci i nawet czasem się dziwią, że tak swobodnie i otwarcie mogą mówić o biznesach. Podkreślają, że nas w Zachodniopomorskiem charakteryzuje otwartość na innowacje, ludzi, technologię. Tu jest po prostu dobry klimat do robienia interesów.

Dodaje przy tym, że takim pozytywnym aspektem dla przedsiębiorczości jest bliskość Zachodu, a więc łatwość podpatrywania tamtejszych biznesów i uczenia się od nich.

- A jeśli doda się do tego taki spryt kobiecy, to wychodzi bardzo ciekawy konglomerat - podkreśla Magdalena Kamińska, prezeska zarządu firmy CitoNet (branża medyczna).

Z kolei Beata Uberna (branża nieruchomości, ale też handel złotem i metalami szlachetnymi) podkreśla życzliwość szczecinian i mieszkańców regionu.

- Klimat sprzyja tu przedsiębiorczości - powtarza opinię Laury Hołowacz i opowiada, że często podczas konferencji i wydarzeń biznesowych, gdy spotyka się z partnerami z innych regionów, to ci nie mogą się nadziwić, że ona tak swobodnie może rozmawiać o tym, co robi.

- Nie boisz się? -pytają mnie często. Czego? - pytam wtedy. A ja dzięki tym rozmowom nawiązuję współpracę i się rozwijam. Biznes prowadzę od 36 lat. Nieprzerwanie w tym regionie. A zaczynałam od sprzedaży biustonoszy z murku przed sklepem Posejdon w Szczecinie. Teraz mam kilka firm, to o czymś świadczy.

Oksana Oksen (branża budowlana, ale też prowadzi kawiarnię i prywatny żłobek) w Polsce jest od 2016 roku. Mieszkała i pracowała w Poznaniu, Warszawie, Krakowie.

- Ale to w Szczecinie jest mi najlepiej - podkreśla. - Kocham to miasto i kocham ludzi tu mieszkających. Wiem, co mówię, bo próbowałam zaaklimatyzować się w innych miastach.

Kobiecy biznes- co to znaczy

- Umiejętność zarządzania to chyba jednak cecha indywidualna - podkreśla Beata Uberna. - Ale kobiety mają inną, bardzo ważną dla nich cechę - są zdeterminowane, jeśli chodzi o zabezpieczenie rodziny. To dla nich jeden z podstawowych celów. A z tym łączy się pracowitość i umiejętność robienia trzech rzeczy na raz - mówi i przyznaje, że w całej jej 36-letniej karierze przedsiębiorczyni nigdy nie było tak, że zarządzała tylko jedną firmą. - Czasami było ich nawet trzy czy cztery.

- Mój biznes to bardzo męska branża - mówi z kolei Magdalena Kamińska. - Zarządzam zespołem 108 osób. To głównie inżynierowie, technicy, większość mężczyzn. Muszę więc być czasami kobietą bardzo mocno stojącą na ziemi, ale i bywa, że stawiam na kobiecą delikatność.

Przyznaje także, że zdarza jej się korzystać w czasie rozmów z kobiecych sztuczek.

- Ale przecież mężczyźni korzystają też ze swoich unikalnych umiejętności - kwituje.

Jej zdaniem umiejętność zarządzania to cecha niemal wrodzona kobiet.

- Bo przecież my, kobiety, od najmłodszych lat przygotowywane jesteśmy do tego, aby zarządzać domem - tłumaczy. - To nasze podstawowe predyspozycje.

Wtóruje jej Laura Hołowacz, która także wskazuje na to, że kobiety mają tę niesamowitą umiejętność kierowania kilkoma sprawami naraz.

- Czasem mężczyźni potrafią coś od nas lepiej zrobić, ale tylko tę jedną rzecz - zwraca uwagę. - A my, kobiety, pociągamy jednocześnie za kilka sznurków.

Ważne wychowanie

- Tej przedsiębiorczości nauczyłam się od mamy już jako dziecko - mówi Oksana Oksen. - Pochodzę z wielodzietnej rodziny. Mam pięciu braci. Mama musiała nas nakarmić, a nie było nam łatwo. Mieszkaliśmy wtedy na wsi w Ukrainie. Rano więc musiałam wcześnie wstać, aby przygotować wszystkim śniadanie. Jak miałam siedem lat, mama wysyłała mnie na grzyby czy jagody do lasu, a potem musiałam stać przy drodze, aby te zbiory sprzedać. To dzieciństwo mnie zahartowało. Stałam się silną kobietą.

Małgorzata Matyja (obróbka tworzyw konstrukcyjnych i gumowych) prowadzi firmę rodzinną.

- Biznes stworzył mój ojciec, ja kontynuuję, ale stery przekażę synowi - opowiada. - To bardzo męski biznes. A ja musiałam wykazać się dużą konsekwencją i pracowitością, aby sobie w tym męskim świecie poradzić. Ale już jako mała dziewczynka wiedziałam, że chcę być samodzielna - podkreśla i opowiada, że pamięta swoje babcie. Jedna, z Warszawy, w Szczecinie prowadziła kiosk Ruchu, ale też dom. - Zarządzała więc jednocześnie tym kioskiem, rodziną, budżetem domowym. Świetnie sobie dawała radę. Ale druga babcia - z Podkarpacia, gdy potrzebowała pieniądze, musiała prosić o nie dziadka. - Kiedy, jako dziecko, to zobaczyłam, to przyrzekłam sobie, że nigdy taka nie będę, że chcę być samodzielna, więc muszę być silna.

Potrzebne cechy

Na pytanie, jakie cechy musi mieć kobieta, aby z powodzeniem prowadzić biznes, Laura Hołowacz wskazuje na przebojowość, ale też rzetelność.

- Bo sama wiedza i doświadczenie nie wystarczą - mówi i dodaje, że wiele razy w biznesie pomogła jej też empatia. - Trzeba być otwartym na ludzi i to przede wszystkim na swoich pracowników. Wiele razy w biznesie pomogła mi zwykła rozmowa i umiejętność nawiązywania relacji.

Małgorzata Matyja zwraca też uwagę na pracowitość.

- To ważne, choć banalne - przyznaje. - Bo to oczywiste, że jak się ma swój biznes, to trzeba być pracowitym. Dodałabym jeszcze do tego kobiecą empatię i kreatywność.

Na kreatywność zwraca również uwagę Beata Uberna. Ale ona dodaje do tego także determinację i potrzebę osiągania celów.

- Trzeba mieć swój plan na życie i to także ten zawodowy - podkreśla.

Złota myśl Małgorzaty Matyi o biznesie:

- To nie moja, ale ktoś mi kiedyś poradził: „nie goń za konkurencją, tylko podążaj za klientami”. I tego się trzymam - mówi.

Najbardziej kobiece sektory

Z analizy danych w KRS wynika, że najwięcej przedsiębiorstw, których właścicielkami są kobiety, działa w sektorze rolnictwa - jest ich już niemal 197 tys. w Polsce. Kobiety nadal dominują także w branżach usług, handlu i specjalistycznej opieki medycznej. Należy do nich 53,2 tys. zakładów fryzjerskich, 28,9 tys. firm specjalistycznej opieki lekarskiej oraz 28,7 tys. sklepów spożywczych.

W całym kraju stanowisko prezeski piastuje obecnie ponad 45,3 tys. kobiet. Najwięcej jest ich zarejestrowanych w firmach z sektora doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania - 1 837 przedsiębiorstw. Sekcja ta obejmuje działalność profesjonalną, naukową i techniczną wymagającą wiedzy specjalistycznej.

W drugiej kolejności kobiety kierują przedsiębiorstwami w branży transportu drogowego towarów - w tej kategorii mamy 1742 prezeski. Trzecim sektorem z największą liczbą kobiet na stanowisku prezesa jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi - z wynikiem 1719 prezesek. Wiele kobiet kieruje także firmami w branży rachunkowo-księgowej i doradztwa podatkowego.

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Szczecin ma w sobie coś. Przyciąga kobiety przedsiębiorcze - Plus Głos Szczeciński

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza