Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiana nazw ulic – ważne informacje dla mieszkańców Słupska

UM Słupsk/red
Sejm zadecydował, że z miejsc publicznych znikną nazwy propagujące komunizm i totalitaryzm. Zmiany zaszły także w Słupsku. Niżej ważne i praktyczne informacje dla mieszkańców.

W związku z ustawą z dnia 1 kwietnia 2016 r. o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej a także uchwałą Rady Miejskiej w Słupsku z dnia 26 kwietnia zmieniającą nazwy ulic informujemy, że obecnie w mieście zostało zmienionych 10 patronów ulic:

  • Stanisława Budzyńskiego na prof. Zbigniewa Religi,
  • Franciszka Fiedlera na Arkadego Fiedlera,
  • Mieczysława Kozłowskiego na Władysława Bartoszewskiego,
  • Wincentego Matuszewskiego na Jeana Sibeliusa,
  • Stanisława Pestkowskiego na Tadeusza Mazowieckiego,
  • Stanisława Trusiewicza na Jana Nowaka-Jeziorańskiego,
  • Jana Tyszki na Anny Walentynowicz,
  • Bronisława Wesołowskiego na Łukasza Cieplińskiego,
  • Gwardii Ludowej na MKS Cieśliki
  • Wincentego Rzymowskiego na Bitwy Warszawskiej.

We wrześniu Rada Miejska rozważać będzie zmianę nazw kolejnych trzech ulic:

  • Stanisława Kulczyńskiego na Orląt Lwowskich,
  • Leona Kruczkowskiego na Izabeli Jarugi-Nowackiej,
  • Stanisława Sołdka na Księżnej Zofii.

ZOBACZ TAKŻE: Głosowali nad zmianą nazw ulic. Radni wyszli z sali [wideo]

ZOBACZ TAKŻE: Dekomunizacja ulic w Słupsku. Będą zmiany w nazwach [wideo]

Poniżej krótka informacja dla mieszkańców ulic, które zmieniły swoją nazwę:

BRAK OBOWIĄZKU WYMIANY DOKUMENTÓW ZAWIERAJĄCYCH POPRZEDNIĄ NAZWĘ ULICY

Zgodnie z ustawą z 1 kwietnia 2016 r. mieszkańcy nie mają obowiązku wymiany dokumentów. Wszystkie dokumenty zawierające starą nazwę ulicy (dowody osobiste, paszporty, prawa jazdy, dowody rejestracyjne pojazdów, umowy najmu, umowy z bankami lub innymi kontrachentami itp.) zachowują swoją ważność. Stwierdza to jednoznacznie art. 5 ust. 2 ustawy przesądzając, że zmiana nazwy ulicy dokonana na podstawie ustawy nie ma wpływu na ważność dokumentów zawierających nazwę dotychczasową.

BRAK OBOWIĄZKU ZGŁASZANIA ZMIAN W REJESTRACH I EWIDENCJACH PROWADZONYCH PRZEZ URZĄD MIEJSKI W SŁUPSKU

Zmiany w rejestrach i ewidencjach prowadzonych przez Urząd Miejski w Słupsku wprowadzane są z urzędu (ewidencja gruntów i budynków, ewidencja ludności, ewidencja podatków lokalnych).

ZGŁOSZENIE ZMIANY DANYCH W INNYCH URZĘDACH I INSTYTUCJACH

Mieszkańcy zamieszkali przy ulicach których nazwy zmieniono powinni:

Przy najbliższym kontakcie z Urzędem Skarbowy w Słupsku zgłosić zmianę danych poprzez złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego ZAP 3,

Zgłosić zmianę danych adresowych:

  • w ZUS-ie (osoby pobierające świadczenia),
  • w przychodniach i gabinetach lekarskich,
  • u dostawców energii elektrycznej, gazu oraz innych usługodawców świadczących usługi na podstawie umowy.

Osoby fizyczne i spółki cywilne posiadające wpis w CEIDG ( centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej) powinny zgłosić zmianę danych dotyczących adresu zamieszkania i miejsca prowadzenia działalności poprzez złożenie wniosku o zmianę wpisu w CEIDG na formularzu CEIDG-1. Wnioski składa się w Urzędzie Miejskim w Słupsku w Centrum Obsługi Mieszkańca w pokoju nr 14.

ZMIANY W KSIĘGACH WIECZYSTYCH

Prezydent Miasta Słupska zawiadomił Sąd Rejonowy w Słupsku VII Wydział Ksiąg Wieczystych o zmianach nazw ulic i przekazał dokumenty niezbędne do wprowadzenia stosownych zmian we wszystkich księgach wieczystych prowadzonych dla nieruchomości położonych przy ulicach, których nazwy zostały zmienione. Zawiadmienia takie zostaną przekazane do sądu także w przypadku kolejnych zmian nazw ulic.

O wprowadzonych zmianach w księgach wieczystych Sąd poinformuje właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości.

ZWOLNIENIE Z OPŁAT

Zgodnie z ustawą dekomunizacyjną (art. 5. ust. 1) pisma oraz postępowania sądowe i administracyjne w sprawach dotyczących ujawnienia w księgach wieczystych oraz uwzględnienia w rejestrach, ewidencjach i dokumentach urzędowych zmiany nazwy dokonanej na podstawie ustawy są wolne od opłat.

OBOWIĄZEK WYMIANY TABLICZKI ZAWIERAJĄCEJ NUMER PORZĄDKOWY I NAZWĘ ULICY.

Właściciele nieruchomości mają obowiązek wymiany tabliczek zawierających numer porządkowy i nazwę ulicy na koszt własny.

Zgodnie z art. 47b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016 r. Poz. 1629 z późn. zm.) obowiązek umieszczenia w widocznym miejscu na ścianie frontowej budynku tabliczki z numerem porządkowym ciąży na właścicielach nieruchomości lub innych podmiotach uwidocznionych w ewidencji gruntów i budynków, które tymi nieruchomościami władają.

Zgodnie z ustawą na tabliczce oprócz numeru porządkowego zamieszcza się również nazwę ulicy.

Zobacz także: Dekomunizacja ulic w Słupsku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza