Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga Słupsk - Ustka ma być gotowa na świętego Mikołaja. Zaglądamy na budowę, czy patron przewoźników pomaga

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Droga krajowa nr 21 na odcinku Słupsk-Ustka. Inwestor planuje zakończenie robót 6 grudnia
Droga krajowa nr 21 na odcinku Słupsk-Ustka. Inwestor planuje zakończenie robót 6 grudnia Krzysztof Głowinkowski
Do 6 grudnia ma trwać przebudowa drogi krajowej nr 21 ze Słupska do Ustki. Mimo prawie półrocznego opóźnienia wykonawca nie zapłaci kar umownych, bo nie ponosi winy za wydłużenie czasu robót.

Przebudowa drogi krajowej nr 21 na 13-kilometrowym odcinku od ulicy Handlowej w Słupsku do ronda w Ustce rozpoczęła się we wrześniu 2021 roku. Według umowy inwestora - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wykonawcą – firmą COLAS Polska - nowa droga miała być gotowa w połowie 2023 roku. Jednak pojawiły się opóźnienia, które latem 2022 roku szacowano nawet na rok. Na etapie robót okazało się, że są błędy w projekcie, problemy z przekładaniem istniejących instalacji, których nie wykazano na mapach. Wygasły też niektóre uzgodnienia, bo projekt został sporządzony w 2017 roku. Z uzyskaniem nowych były problemy, bo zmieniły się przepisy. W końcu wymieniono podwykonawców. Podpisano aneks do umowy. Wykonawca zaczął nadrabiać zaległości.

- Obecnie na budowie funkcjonuje siedem wahadeł. Wybudowano dwa ronda we Włynkówku i Grabnie. Trwają prace związane z wykonaniem obiektu mostowego. Zakończenie całości robót w tym obszarze razem z infrastrukturą towarzyszącą przy sprzyjających warunkach atmosferycznych jest planowane na październik – mówi Mateusz Brożyna, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Realizowane są roboty związane z usuwaniem kolizji z siecią gazową i teletechniczną oraz przy budowie sieci kanalizacji deszczowej. Trwają zintensyfikowane prace na ciągu głównym DK 21 oraz drogach zbiorczych - roboty ziemne, brukarskie, układanie MCE (mieszanek mineralno-cementowo- emulsyjnych wykorzystywanych przy konstrukcji podbudowy nawierzchni drogowej – red.).

Budowa potrwa jeszcze kilka miesięcy.
- Inwestor podpisał z wykonawcą aneks na przedłużenie czasu na ukończenie, wynikający z utrudnień związanych z procedowaniem porozumienia z Polską Spółką Gazownictwa – mówi Mateusz Brożyna. - Wykonawcy na dzień 12 lipca 2023 nie naliczono kar wynikających z przedłużenia terminu zakończenia prac, ponieważ opóźnienie nie nastąpiło z jego winy. Obecnie obowiązującym terminem zakończenia jest 6 grudnia 2023 roku.

Wcześniej zmienił się koszt robót ze względu na zmianę wysokości waloryzacji kontraktu i nieprzewidziane dodatkowe prace ziemne. Z wynikającej z przetargu kwoty 123 mln zł za samą przebudowę wzrósł do 148 mln zł. Projekt drogi kosztował 2 mln zł, nadzór inwestorski – 6 mln zł, a odszkodowania za wywłaszczenia – 10 mln zł. Inwestycja jest realizowana z pieniędzy budżetu państwa.

- Chciałem zaznaczyć, że robimy wszystko, żeby drogi były przejezdne i kierowcy poruszali się po nich bezpiecznie. Przypominam również, że bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi jest priorytetem wszystkich działań GDDKiA – dodaje Mateusz Brożyna.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza