Przebudowa drogi krajowej nr 21 na 13-kilometrowym odcinku od ulicy Handlowej w Słupsku do ronda w Ustce rozpoczęła się we wrześniu 2021 roku. Według umowy inwestora - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wykonawcą – firmą COLAS Polska - nowa droga miała być gotowa w połowie 2023 roku. Jednak pojawiły się opóźnienia, które latem 2022 roku szacowano nawet na rok. Na etapie robót okazało się, że są błędy w projekcie, problemy z przekładaniem istniejących instalacji, których nie wykazano na mapach. Wygasły też niektóre uzgodnienia, bo projekt został sporządzony w 2017 roku. Z uzyskaniem nowych były problemy, bo zmieniły się przepisy. W końcu wymieniono podwykonawców. Podpisano aneks do umowy. Wykonawca zaczął nadrabiać zaległości.
- Obecnie na budowie funkcjonuje siedem wahadeł. Wybudowano dwa ronda we Włynkówku i Grabnie. Trwają prace związane z wykonaniem obiektu mostowego. Zakończenie całości robót w tym obszarze razem z infrastrukturą towarzyszącą przy sprzyjających warunkach atmosferycznych jest planowane na październik – mówi Mateusz Brożyna, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Realizowane są roboty związane z usuwaniem kolizji z siecią gazową i teletechniczną oraz przy budowie sieci kanalizacji deszczowej. Trwają zintensyfikowane prace na ciągu głównym DK 21 oraz drogach zbiorczych - roboty ziemne, brukarskie, układanie MCE (mieszanek mineralno-cementowo- emulsyjnych wykorzystywanych przy konstrukcji podbudowy nawierzchni drogowej – red.).
Budowa potrwa jeszcze kilka miesięcy.
- Inwestor podpisał z wykonawcą aneks na przedłużenie czasu na ukończenie, wynikający z utrudnień związanych z procedowaniem porozumienia z Polską Spółką Gazownictwa – mówi Mateusz Brożyna. - Wykonawcy na dzień 12 lipca 2023 nie naliczono kar wynikających z przedłużenia terminu zakończenia prac, ponieważ opóźnienie nie nastąpiło z jego winy. Obecnie obowiązującym terminem zakończenia jest 6 grudnia 2023 roku.
Wcześniej zmienił się koszt robót ze względu na zmianę wysokości waloryzacji kontraktu i nieprzewidziane dodatkowe prace ziemne. Z wynikającej z przetargu kwoty 123 mln zł za samą przebudowę wzrósł do 148 mln zł. Projekt drogi kosztował 2 mln zł, nadzór inwestorski – 6 mln zł, a odszkodowania za wywłaszczenia – 10 mln zł. Inwestycja jest realizowana z pieniędzy budżetu państwa.
- Chciałem zaznaczyć, że robimy wszystko, żeby drogi były przejezdne i kierowcy poruszali się po nich bezpiecznie. Przypominam również, że bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi jest priorytetem wszystkich działań GDDKiA – dodaje Mateusz Brożyna.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?