Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Duże zmiany dla pasażerów kolei w Słupsku. Zaczął funkcjonować dworzec tymczasowy

OPRAC.:
Wojciech Lesner
Wojciech Lesner
Duże zmiany dla pasażerów kolei w Słupsku. Zaczął funkcjonować dworzec tymczasowy
Duże zmiany dla pasażerów kolei w Słupsku. Zaczął funkcjonować dworzec tymczasowy Wojciech Frelichowski
Od poniedziałku (25 marca) podróżni w Słupsku korzystają z tymczasowego dworca kolejowego. Dotychczasowy dworzec PKP zamknięto dla pasażerów. Niedługo ruszy jego rozbiórka.

Dworzec tymczasowy pierwotnie miał się znajdować w specjalnych kontenerach. PKP zmieniło jednak plany – ulokowano go w biurowcu sąsiadującym z dotychczasowym dworcem. Na parterze budynku znajdują się poczekalnia, kasy biletowy oraz toalety.

Pasażerowie muszą liczyć się z utrudnieniami – dotarcie do dworca tymczasowego możliwe jest jedynie od strony ulicy Konopnickiej, okrężną drogą. Tą samą drogą dojdziemy na perony, bo przejście do nich prowadzi właśnie przez dworzec tymczasowy. Cały obiekt jest w pełni dostępny dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Droga do niego została oznakowana za pomocą specjalnych tablic w żółto-czarnej kolorystyce.

Teren słupskiego dworca został całkowicie wygrodzony. Przeniesienie obsługi do dworca tymczasowego umożliwi rozpoczęcie prac rozbiórkowych dotychczasowego budynku i infrastruktury towarzyszącej, a po ich zakończeniu budowę nowego dworca.

Jak będzie wyglądał nowy dworzec PKP?

- Wizualnie będzie on przypominać nową bramę do miasta. Dynamiki geometrycznej bryle nowego dworca nadadzą skośne podziały na elewacji. Będzie ona wykończona ceramicznymi płytami w kolorze ceglanym. Dla ciekawego efektu wizualnego użyte będą dwa rodzaje płyt: matowych i z połyskiem, odbijających światło. Równie ciekawie nowy dworzec będzie prezentował się nocą. Na jego elewacji rozmieszczono pionowe oprawy podkreślające jej podziały i jednocześnie kubistyczną formę bryły. Z pomocą światła podkreślona będzie najważniejsza przestrzeń budynku, czyli pasaż prowadzący w kierunku peronów. Nocna iluminacja bryły będzie współgrać z oświetleniem nowocześnie zaaranżowanej przestrzeni w otoczeniu budynku – opisuje Bartłomiej Sarna z PKP S.A.

- Równie interesująco zaprojektowano wnętrze dworca. Przestrzeń obsługi podróżnych zlokalizowano w północnej części nowego budynku. Dostaniemy się do niej bezpośrednio z otwartego pasażu prowadzącego na perony. Hol dworca będzie posiadał dwie kondygnacje połączone ze sobą schodami i windą. Zajmie on znaczną część jego parteru oraz piętra. Będzie urządzony nowocześnie i zgodnie ze współczesnymi trendami – utrzymany w biało-szarej kolorystyce. „Ciepła” wnętrzu dodadzą okładziny wykonane z drewnianych listewek w kolorze jesionu, które znajdą się na ścianach w okolicach kas. Z drewna i zamontowanych pomiędzy nimi liniowych opraw zostaną wykonane sufity holu. Na pierwszej kondygnacji znajdą się również lokale komercyjne, natomiast na piętrze kasy biletowe, toalety, poczekalnia wraz niewielkim kącikiem zabaw dla dzieci. Przestrzenie obsługi podróżnych będą wyposażone w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz wygodne ławki dla podróżnych, przy których w poczekalni znajdą się stacje do ładowania smartfonów. W południowej części dworca na parterze zaprojektowano przestrzeń pod prawie 100-metrowy lokal handlowy, a na piętrze gastronomiczny. Trzecią kondygnację dworca zajmie Straż Ochrony Kolei – podaje PKP.

Przed fasadą nowego dworca powstanie plac miejski z alejkami, zielenią oraz małą architekturą. Będzie on skomponowany kaskadowo z nachyleniem w kierunku pasażu prowadzącego do budynku dworca i dalej na perony. Dodatkowo zaprojektowano wiatę rowerową, którą pomieści 30 jednośladów oraz parking samochodowy, gdzie znajdzie się przeszło 70 miejsc postojowych. Wśród nich będą także stanowiska dla samochodów osób z niepełnosprawnościami oraz do ładowania samochodów elektrycznych. Pomiędzy peronami a placem i dworcem, wzdłuż nowego fragmentu drogi, znajdą się zatoczki dla autobusów miejskich, niewielka strefa kiss&ride oraz postój taksówek.

Przebudowę przejdzie również znajdujący się w sąsiedztwie budynek biurowy. Zostanie on ocieplony oraz zmieni się jego wygląd. W dolnej części elewacja nawiąże do koloru nowego dworca, natomiast na wyższych kondygnacjach będzie wykończona matowymi i połyskującymi płytami ceramicznymi w kolorze białym. Podczas inwestycji w budynku zostaną wymienione witryny pomieszczeń handlowych oraz okna, których ramy zyskają kolor antracytowy.

Łączny koszt inwestycji to 55,5 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskiej Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac budowlanych Budimex S.A., a projekt budowy nowego dworca opracowała pracownia Studium Sp. z o.o.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza