MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Fiat bez samochodów?

(stefan)
Czy Fiat Seicento nadal będzie produkowany w polskich fabrykach?
Czy Fiat Seicento nadal będzie produkowany w polskich fabrykach?
Rysuje się realna perspektywa, że koncern Fiata przestanie produkować samochody

Straty, jakie systematycznie przynosi Fiat Auto, niegdyś największy w Europie producent samochodów, mogą skłonić rodzinę Agnellich do sprzedaży pozostałych 80 proc. akcji amerykańskiemu gigantowi General Motors (ma on już 20 proc.).
Fiat Auto wciąż nie jest w stanie poradzić sobie z rosnącymi stratami i spadającym popytem na jego samochody. Przeżywany przez przemysł samochodowy na całym świecie kryzys, Fiata dotknął wyjątkowo boleśnie.
Straty Fiata Auto, w tym należących do niego marek Alfa Romeo i Lancia, wyniosły tylko w pierwszym kwartale br. 529 mln euro. Ocenia się, że Fiat Auto jest zadłużony na łączną sumę ponad 30 mld euro (28,17 mld dolarów). Dochodowa jest jedynie niewielka firma Ferrari, produkująca samochody sportowe i wyścigowe.
Nowy szef Fiata Auto dokłada starań, aby wyjść z kryzysu i obiecuje, że firma zacznie przynosić dochody do roku 2004.
Do produkcji mają wejść nowe modele, które - jak zapewniają przedstawiciele firmy - przełamią dotychczas panującą opinię, że samochody Fiata muszą być tanie i nie najlepiej wykonane. Jednak zdaniem wielu analityków, a także pracowników Fiata w Turynie, prawdziwym celem tych działań jest przywrócenie firmie Fiat Auto kondycji jak przed sprzedażą General Motors.
Obecnie Fiat Auto zatrudnia w samych tylko Włoszech ok. 100 tys. osób. W tym roku zwolniono już 3 tys. pracowników, z czego połowę w samym Turynie, gdzie dla Fiata pracuje obecnie 43 tys. osób.
Ocenia się, że zagrożonych jest dalszych 9 tys. miejsc u zatrudniających 73 tys. osób kooperantów Fiata. Marka Fiat przetrwa, nawet jeśli część samochodowa zostanie sprzedana.
Koncern produkuje również silniki lotnicze i okrętowe, jest właścicielem firmy ubezpieczeniowej, bankowej a nawet oficyn wydawniczych. Ewentualna sprzedaż Fiata Amerykanom też przyniesie korzyści. General Motors może bowiem uczynić z Turynu swą europejską bazę, która pochłonie także firmę Adam Opel.
Przedstawiciele Fiata zdecydowanie zaprzeczają pogłoskom jakoby już podjęli decyzję o sprzedaży części samochodowej w roku 2004 a nawet, że chcą to uczynić wcześniej. Na razie dyrekcji koncernu udało się przekonać banki do udzielenia w trybie nadzwyczajnym kredytu w wysokości 3 mln euro. Strategia ta jednak grozi na dłuższą metę przejęciem przez banki znacznej części kontroli nad Fiatem i tym samym osłabieniem pozycji rodziny Agnellich. Jest ona i tak coraz bardziej niepewna wobec powtarzających się pogłosek o złym stanie zdrowia głowy tej rodziny Gianni Agnellego. Agnelli jest uważany za czołowego przeciwnika sprzedaży Fiata Auto w obce ręce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza