Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inauguracja festiwalu organowego w Słupsku. Zanim zabrzmiała muzyka, posypały się nagrody

Anna Czerny-Marecka
Anna Czerny-Marecka
Przy organach zasiadł Roman Perucki
Przy organach zasiadł Roman Perucki Łukasz Capar
Widowiskowo wyglądająca i potężnie brzmiąca wojskowa orkiestra, prawdziwy mistrz przy organowych klawiaturach ręcznych i nożnych, patriotyczne utwory, prawykonanie i nagrody dla organizatorów. W czwartek, 29 czerwca, w kościele Mariackim w Słupsku odbyła się inauguracja 40. Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. Letniej imprezy organizowanej przez Słupskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne, przyciągającej nie tylko mieszkańców miasta, ale i licznych turystów.

Muzyczną część rozpoczął bardzo efektownym utworem "Fanfare" J. N. Lemmensa mistrz Roman Perucki. Jego gry można było posłuchać, spoglądając jednocześnie na ekrany. Pozwalały widzieć w akcji niewidocznego z dołu artystę. Kamery pokazywały na przemian klawiatury ręczne (manuały) i nożne (pedały).
Efektownie było także dalej, kiedy za pulpitami zasiedli ubrani w historyczne mundury muzycy z Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego. Z kolei soliści wystąpili w strojach kontuszowych. W tym anturażu podwójnie patriotycznie zabrzmiały pieśni Moniuszki i Noskowskiego oraz uwertura "Polonia" Edwarda Elgarda.
Wydarzeniem muzycznym było prawykonanie Symfonii nr 2 A-dur op. 91 na organy i orkiestrę A. Guilmanta.

Zanim jednak zabrzmiała muzyka, czworo członków Słupskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego odebrało z rąk Mieczysława Struka, marszałka województwa pomorskiego, nagrody pieniężne za szczególne zasługi w organizowaniu Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku. Uhonorowano w ten sposób: Halinę Chmielecką, Barbarę Perę, Mieczysława Jarosiewicza i Stanisława Turczyka. O nagrody wnioskowało STSK, któremu obecnie prezesuje Janina Cydzik-Brzezińska. Z okazji jubileuszu pani prezes pokrótce przedstawiła historię imprezy, którą przed laty STSK przejęło od Muzeum Pomorza Środkowego.

Kolejne koncerty

Wszystkie koncerty zaczynają się o godzinie 19.15.
6 lipca, kościół Mariacki: Radosław Marzec – organy, Maciej Zakościelny – skrzypce, narracja, Roman Widaszek – klarnet, dyrygent, narracja, orkiestra Sinfonia Baltica.
Program: F. Liszt – Fantazja i fuga na temat chorału „Ad nos, ad salutarem undam” z opery „Prorok” G. Meyerbeera, W. Kilar – muzyka z filmów „Ziemia obiecana”i „Dziewiąte wrota”, ks. M. Maliński - Bajka - „Ludzkie krzyże” i „O szejku i o śmierci”, E. Morricone – Róg Gabriela z „Misji”, muzyka z filmu „La Califfa”, H. Mancini - „Moon River”, B. Chajdecki – muzyka z serialu „Czas honoru”, H. Zimmer – muzyka z filmu „Wożąc panią Daisy”.

13 lipca, kościół Mariacki:  Bogdan Narloch – organy, Roman Gryń – trąbki, kwintet dęty blaszany Summer Brass.
Program: S. Karg-Elert – Muzyka uroczysta „alla Händel”,
J. S. Bach – Concerto G-dur BWV 592, aria „Bist du bei mir”, F. Manfredini – Concerto na organy, 2 trąbki, puzon, tubę i kotły, M. Czerniewicz - „The Song of a Snow Angel”, G. Gabrielli - Canzona per Sonare, A. Hovhaness – Preyer of Saint Gregory na trąbkę, waltornię i organy, F. Nowowiejski - Dumka op. 31 nr 1, IX Symfonia (cz.3),    L. Henderson - „The Saunt’s Hallelujah”.

20 lipca, kościół św. Jacka: Olivier Eisenmann (Szwajcaria) - organy, duet Edyta Fil - flet i Katarzyna Antokolska – wiolonczela.
Program:    G. Muffat - Toccata undecima, Anonim z Hiszpanii - Canción para la Corneta con el Eco, J. S. Bach - Fuga sopra il Magnificat BWV 733, F. Hensel-Mendelssohn - Preludium G-dur, E. Hovland – Partita organowa na temat chorału „Gelobt sei Gott im höchsten Thron”, G. Mainerio - Schiarazula Marazula, J. S. Bach - Siciliana na flet i wiolonczelę, M. Marais - „Les Folies d'Espagne”, G. Kassado - „Intermezzo and Dance”, H. Villa-Lobos - Assobio a Jato („The Jet Whistle”).

27 lipca, kościół św. Jacka: Renata Lesieur (Litwa) – organy, męski zespół wokalny muzyki cerkiewnej St. Seraphim of Sarov (Serbia).
Program: J. S. Bach – Chaccone na skrzypce, M. Konstantinas Čiurlionis - Fuga cis-moll, G. Kuprevičius - Praeludium pamięci M. K. Čiurlionisa, A. Kalejs - Toccata na temat chorału „Allein Gott in der Hoh sei Ehr”, I. Srbin (XV sec.) - „Agios o Theos” (pieśń bizantyjska), S. Mokranjac - „No One is as Holly as Thee”, D. Golemovic - „Bogorodice Dievo”, S. Mokranjac - „Tebe Boga hvalim”, N. Savic „Lord, Now Lettest Thou Thy Servant Depart in Peace”, „Christ's Resurrection”, Anonim - „Kto Bog Velij”, „Praise the Name of the Lord”, „Plavi putevi mora”, „Song of Longing”, „Kaleta”, „Igrale se delije”.

3 sierpnia, kościół św. Jacka: Matthias Böhlert (Niemcy) – organy, Chór „Academia Musica”, Jolanta Otwinowska - dyrygent, Marzena Ostryńska – sopran, Krzysztof Mendyk – bas baryton, Joanna Bernagiewicz - fortepian, Zdzisław Pawiłojć - gitara basowa, zespół perkusyjny pod dyrekcją Marii Kozłowskiej.   
Program: Tabulatura Jana z Lublina, J. Pachelbel – Fugetta na temat chorału „Ein feste Burg ist unser Gott”, N. Bruhns – Preludium in e (wielkie),    J. S. Bach - Fantazia C-dur BWV 570, Fuga C-dur BWV 946, Preludium i fuga e-moll BWV 533, A. Ramirez – Misa Criolla.

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza