Komunikacja: Chcemy ekspresówki ze Szczecina do Gdańska

Marek Rudnicki marek.rudnicki@mediaregionalne.pl 91 481 33 33
Od tego miejsca trasa nr 6 ma zamienić się w nowoczesną dwupasmową drogę ekspresową.
Od tego miejsca trasa nr 6 ma zamienić się w nowoczesną dwupasmową drogę ekspresową. Fot. Sebastian Wołosz
Udostępnij:
Bez nacisków lokalnych polityków droga ekspresowa S-6 ze Szczecina do Słupska i dalej do Gdańska nie powstanie do 2020 r. Regionalna GDDKiA jest już dziś gotowa do rozpoczęcia budowy.

W ciągu 10 miesięcy powstaną koncepcje programowe dla 4 odcinków drogi S6 w województwie zachodniopomorskim. Umowa z dwoma biurami projektowymi została podpisana w marcu. Dokumentacja ta pozwoli na ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie drogi. Droga ekspresowa S6 łącząca Szczecin z Gdańskiem jest przygotowywana do realizacji w latach 2014-2020. Obecną jednojezdniową i przebiegającej przez wiele miejscowości "krajowej szóstkę" zastąpi nowa bezkolizyjna droga ekspresowa. Będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, zostanie poprowadzona w znacznej części po nowym śladzie, tuż obok obecnej drogi.

Wszystko będzie, o ile minister transportu, Sławomir Nowak da na drogę pieniądze. Gotowy jest już plan budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2014 - 2020, ale nie ma na nim S6. Tak naprawdę, na tej mapie całe Pomorze od Szczecina po Gdańsk stanowi białą plamę. Bez nacisku naszych parlamentarzystów S6 pozostanie tylko w planach szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Budowy Dróg Krajowych i Autostrad.

- Szansa na S-6 jest obecnie znacznie większa niż jeszcze wydawało się to trzy miesiące temu - zapewnia, ale bardzo ostrożnie poseł Arkadiusz Litwiński z Platformy Obywatelskiej, szef zachodniopomorskiego klubu parlamentarnego. Nie chce mówić o szczegółach. Dodaje jedynie: - Jest najbardziej zaawansowanym projektem w dziedzinie formalnego i nieformalnego lobbingu.
Obecnie istnieją już fragmenty drogi ekspresowej: obwodnice Nowogardu i Słupska, a od ubiegłego roku projektowana są obwodnice Koszalina i Sianowa.

- Jeśli ministerstwo ujmie nas w harmonogramie nowego rozdania finansowego, od razu ogłosimy przetarg na projekt i realizację drogi - mówi Mateusz Grzeszczuk z GDKiA. - Od ogłoszenia przetargu, realizacja zajmie 3 lata.

- Dla mnie najważniejsze są dwa projekty - mówi Litwiński. - Poprawa dostępności portu szczecińskiego i realizacja drogi S6. Interpelacji nie składałem, ale już dwukrotnie rozmawiałem w tej sprawie z premierem Donaldem Tuskiem i wielokrotnie z ministrem Sławomirem Nowakiem.

Poseł Joachim Brudziński 11 marca tego roku złożył interpelację na ręce marszałek Ewy Kopacz o "umieszczenie w planie rozwoju sieci drogowej Polski na lata 2014-2020 inwestycji przebudowy drogi krajowej nr 6".

- Ta droga jest bardzo istotna z punktu widzenia interesów nie tylko regionu, ale całej północnej Polski - mówi. - Łączy największe miasta od Szczecin po Gdańsk i stanowi ważne połączenie drogowe polskich portów morskich od Świnoujścia po Trójmiasto. Stanowi też istotną część korytarza transportowego łączącego obwód Kaliningradzki z Europą Zachodnią oraz połączenie na Litwę do Kowna i Wilna.

  • Trasa S6
  • Droga będzie przebiegać wzdłuż wybrzeża bałtyckiego. Wybudowana zostanie niemal w całości na nowym terenie, choć wzdłuż starej drogi. Jedynie na wysokości Modlinowa skręci na Kołobrzeg i dalej na południe do Koszalina, a następnie do obwodnicy Słupska. Od Goleniowa do obwodnicy Słupska ma mieć długość 181 km. Obecnie istnieją już wybudowane obwodnice Nowogardu i od ubiegłego roku projektowana jest obwodnica Koszalina i Sianowa.
     

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jeronimo
Jeżeli chodzi o ewentualną budowę nowej drogi ekspresowej S6, to wyrzucanie społecznych polskich i unijnych pieniędzy w błoto. Przecież droga ta (tzw.stara) niedawno była przez lata przebudowywana, by zdążyć na Euro 2012 i dzisiaj funkcjonuje normalnie. Rozbudowy wymagają jedynie węzły przy większych miastach. Budowanie obecnie nowej drogi ekspresowej pozbawione jest jakiegokolwiek sensu, a pieniądze te można przeznaczyć na ważniejsze odcinki dróg, których w Polsce jest mnóstwo. Przerostem formy nad treścią jest forowanie tej inwestycji w czasie, kiedy tyle dróg jest do wybudowania lub remontu. Niektórym decydentom i politykom własny interes i szukanie elektoratu przed wyborami przesłaniają rzeczywiste potrzeby Polski, jako całości kraju. Może czas puknąć się w głowę i nabrać rozsądku, a nie lobbować za bezsensownym pomysłem. Sieć dróg na wybrzeżu jest wystarczająca i tworzy obecnie symbiozę z przyrodą. Proszę więc o opamiętanie decydentów i rozsądek społeczeństwa, które wbrew pozorom nie jest maszynką do głosowania, podatną na manipulacje. Zastanawiający jest przede wszystkim fakt przebiegu S6 przez Kołobrzeg - to totalna porażka i dowód na załatwianie interesów własnych decydentów i polityków !!!!!!!!!!!!!
 
j
jeronimo
Jeżeli chodzi o ewentualną budowę nowej drogi ekspresowej S6, to wyrzucanie społecznych polskich i unijnych pieniędzy w błoto. Przecież droga ta (tzw.stara) niedawno była przez lata przebudowywana, by zdążyć na Euro 2012 i dzisiaj funkcjonuje normalnie. Rozbudowy wymagają jedynie węzły przy większych miastach. Budowanie obecnie nowej drogi ekspresowej pozbawione jest jakiegokolwiek sensu, a pieniądze te można przeznaczyć na ważniejsze odcinki dróg, których w Polsce jest mnóstwo. Przerostem formy nad treścią jest forowanie tej inwestycji w czasie, kiedy tyle dróg jest do wybudowania lub remontu. Niektórym decydentom i politykom własny interes i szukanie elektoratu przed wyborami przesłaniają rzeczywiste potrzeby Polski, jako całości kraju. Może czas puknąć się w głowę i nabrać rozsądku, a nie lobbować za bezsensownym pomysłem. Sieć dróg na wybrzeżu jest wystarczająca i tworzy obecnie symbiozę z przyrodą. Proszę więc o opamiętanie decydentów i rozsądek społeczeństwa, które wbrew pozorom nie jest maszynką do głosowania, podatną na manipulacje. Zastanawiający jest przede wszystkim fakt przebiegu S6 przez Kołobrzeg - to totalna porażka i dowód na załatwianie interesów własnych decydentów i polityków !!!!!!!!!!!!!
 
d
dość obłudzie lobby za S6
Robienie wody z mózgu mieszkańcom zachodniopomorskiego osiąga apogeum. Ciekawe kto ma w tym interes, by tak bezczelnie forować budowę S6 w wariancie kołobrzeskim. Ktoś chyba dobrze chce na tym zarobić. Nie bierze się pod uwagę kosztów dla Polaków, a jedynie interes lobby niewielkiej grupy zainteresowanych "bisnesmenów". Co tam, reszta się nie liczy. Realnie projekt ten jest najgorszym i najdroższym projektem z kilku proponowanych przez planistów. Mam nadzieję, że w Ministerstwie Transportu nie dadzą się zmanipulować i rozsądek oraz zimna kalkulacja wezmą górę nad poronionymi pomysłami budowy S6 przez Kołobrzeg. Panie Ministrze, proszę nie ulegać naciskom i twardo trzymać się dotychczasowego planu budowy dróg, gdzie S6 nie ma w najbliższym budżecie unijnym. W Polsce jest co robić i gdzie wkładać pieniądze. Pozdrawiam 
j
jeronimo
Jeżeli chodzi o ewentualną budowę nowej drogi ekspresowej S6, to wyrzucanie społecznych polskich i unijnych pieniędzy w błoto. Przecież droga ta (tzw.stara) niedawno była przez lata przebudowywana, by zdążyć na Euro 2012 i dzisiaj funkcjonuje normalnie. Rozbudowy wymagają jedynie węzły przy większych miastach. Budowanie obecnie nowej drogi ekspresowej pozbawione jest jakiegokolwiek sensu, a pieniądze te można przeznaczyć na ważniejsze odcinki dróg, których w Polsce jest mnóstwo. Przerostem formy nad treścią jest forowanie tej inwestycji w czasie, kiedy tyle dróg jest do wybudowania lub remontu. Niektórym decydentom i politykom własny interes i szukanie elektoratu przed wyborami przesłaniają rzeczywiste potrzeby Polski, jako całości kraju. Może czas puknąć się w głowę i nabrać rozsądku, a nie lobbować za bezsensownym pomysłem. Sieć dróg na wybrzeżu jest wystarczająca i tworzy obecnie symbiozę z przyrodą. Proszę więc o opamiętanie decydentów i rozsądek społeczeństwa, które wbrew pozorom nie jest maszynką do głosowania, podatną na manipulacje. Zastanawiający jest przede wszystkim fakt przebiegu S6 przez Kołobrzeg - to totalna porażka i dowód na załatwianie interesów własnych decydentów i polityków !!!!!!!!!!!!!
 
j
jeronimo
Jak to jest, że jedni nie mają jednej, a drudzy chcą kolejną drogę za społeczne pieniądze, na koszt nas wszystkich.Jeżeli chodzi o ewentualną budowę nowej drogi ekspresowej S6, to wyrzucanie społecznych polskich i unijnych pieniędzy w błoto. Przecież droga ta (tzw.stara) niedawno była przez lata przebudowywana, by zdążyć na Euro 2012 i dzisiaj funkcjonuje normalnie. Rozbudowy wymagają jedynie węzły przy większych miastach. Budowanie obecnie nowej drogi ekspresowej pozbawione jest jakiegokolwiek sensu, a pieniądze te można przeznaczyć na ważniejsze odcinki dróg, których w Polsce jest mnóstwo. Przerostem formy nad treścią jest forowanie tej inwestycji w czasie, kiedy tyle dróg jest do wybudowania lub remontu. Niektórym decydentom i politykom własny interes i szukanie elektoratu przed wyborami przesłaniają rzeczywiste potrzeby Polski, jako całości kraju. Może czas puknąć się w głowę i nabrać rozsądku, a nie lobbować za bezsensownym pomysłem. Sieć dróg na wybrzeżu jest wystarczająca i tworzy obecnie symbiozę z przyrodą. Proszę więc o opamiętanie decydentów i rozsądek społeczeństwa, które wbrew pozorom nie jest maszynką do głosowania, podatną na manipulacje. 
O
OLA
Biorąc pod uwagę postępowanie państwa polskiego wobec mieszkańców tych ziem byłoby to najlepszym rozwiązaniem. Przykład; po II wojnie ruskie rozebrały drugi tor połączenia kolejowego od Stargardu do Białogardu i po tylu latach nic z tym nie zrobiono. Popatrzcie na mapę między Szczecinem a Gdańskiem i Kołobrzegiem i Piłą na południe biała plama jeśli idzie o infrastrukturę i przemysł.
d
das
Pewnie, że ta droga nigdy nie powstanie... Tak samo jak S z Poznania do Koszalina - czyli droga, którą dość sporo ludzi jeździ na wakacje i w tym okresie jest tak zakitowana, że niemal nieprzejezdna... Ale pewnie - nie potrzeba.
M
MAWI
Wyludnią te tereny i bez przeszkód postawią dwie lub trzy elektrownie atomowe. Obwodnica Koszalina i Sianowa, to także niezły przekręt. Projekty na ukończeniu a o budowie nic nie słychać. Cos mi się wydaje,że w końcu zamiast obwodnicy wybudują coś takiego jak koszaliński ring.
J
JS
potrzebna tak samo jak potrzebna jest modernizacja trasy kolejowej do Gdańska do standardu magistrali dwutorowej na całości i prędkości minimum 160 km/h
12
Widzicie jak PO Was dyma kochani wyborcy?:)
S
Stettin
Już klakier tuska wymyśla - ta inwestycja nie służy Szczecinowi tylko kaszubom , dla nas najważniejsza jest S3 i połączene z Warszawą a oni niech jeżdżą przez Warszawe alb promikiem ja wogule dla tej mafi postawił bym szlabany poniewaz ta tuskowa klika tyle złego zrobiła dla regionu jedynie niezdążyli dobrać się do bazy paliw w Swinoujściu ale już kombinowali a tak pozatym wszystkie inwestycje zostały wstrzymane, główne ośrodki gospodarcze np. logistyczne , centrale firm państwowych itp. zostały lub zostaja przeniesione do trujmjasta ! Jedynie PŻM się trzyma ale jak długo? 
 
G
Gość78546
Czasem mam wrażenie, że długofalowym celem jest doprowadzenie do ekonomicznej marginalizacji pomorza środkowego i Szczecina, wyludnienia się tych terenów, a następnie wprowadzenia na nowo niemieckiego osadnictwa. I wszystko wróci do normy...
M
Mario_Police
potrzebna nawet niezbędna. Tylko takie inwestycje moga spowodować powstrzymanie marginalizacji Szczecina i okolic.Niedługo Szczecin bedzie samotną wyspą.I dotego zapyziałą
p
pilger
Już tyle lat po wojnie i nadal brak gospodarza w kraju. Po jaki gwint nam rząd skoro ludzie sami sobie radza bez ich pomocy.
w
wer
Spokojnie tej drogi nie ma w żadnych oficjalnie prezentowanych planach więc nigdy nie powstanie.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Pomorza
Dodaj ogłoszenie