Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konsultacje w sprawie rozszerzenia miasta bez podawania numeru PESEL

Grzegorz Hilarecki
Grzegorz Hilarecki
archiwum
9 lutego, w Słupsku zaczęły się konsultacje społeczne w sprawie zmiany granic administracyjnych miasta. Mieszkańcy mogą głosować również elektronicznie na stronie www.slupsk-laczy.pl. Choć zapowiadano w elektronicznym formularzu weryfikację osoby oddającej głos za podaniem numeru PESEL. I tak zostanie. Otrzymaliśmy w tej sprawie wyjaśnienie od Moniki Rapacewicz, rzeczniczki Urzędu Miejskiego w Słupsku.

Przypomnijmy,na poniedziałkowej konferencji prasowej zorganizowanej przez prezydent Krystynę Danilecką-Wojewódzką była mowa o początku konsultacji społecznych, w których władze miasta pytają słupszczan, czy chcą poszerzenia granic administracyjnych miasta, czy też nie lub czy chcą się wstrzymać od głosu – takie opcje znajdują się w ankiecie. Zaznaczmy, że opinia słupszczan to jeden z kluczowych elementów wniosku, który władze Słupska złożą Radzie Ministrów.

Głosować można na dwa sposoby – fizycznie i elektronicznie. Ankietę można pobrać, wydrukować, oddać głos i własnoręcznie podpisać. Następnie dokument należy złożyć w Urzędzie Miejskim w Słupsku przy Placu Zwycięstwa 3 pok. 8 oraz w jednostkach organizacyjnych Miasta. Wypełnioną ankietę można również odesłać na adres: [email protected]. Na papierowej wersji ankiety wypełniamy pola dotyczące imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania. Niżej wpisujemy datę wypełnienia dokumentu oraz składamy podpis.

Można to też zrobić on-line, wchodząc na stronę www.slupsk-laczy.pl. Wypełniamy właściwie identyczne pola – różnicą jest to, że zamiast daty i podpisu, ankietowani mieli podać swój numer PESEL. Wszystko po to, aby zweryfikować tożsamość wyrażającej opinię osoby. Rubryki PESEL jednak nie ma, a ją zapowiadano. Zauważyliśmy to głosując w ankiecie i zapytaliśmy o to urzędników ratusza.

Tak brak numeru PESEL w ankiecie wyjaśnia rzeczniczka ratusza Monika Rapacewicz, w przesłanym do naszej redakcji piśmie:

"Ankieta, za pomocą której prowadzone są konsultacje społeczne jest przygotowana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w myśl których w konsultacjach społecznych może brać udział każdy mieszkaniec miejscowości, na terenie której odbywają się konsultacje.

W naszym wypadku, mogą to być mieszkanki i mieszkańcy Słupska, których miejscem zamieszkania jest właśnie Słupsk. Zgodnie ze stanowiskiem Najwyższej Izby Kontroli, Urząd nie może pobierać nr PESEL, ani ograniczać wieku osób uczestniczących w procesie konsultacji.

Pierwotnie rzeczywiście rozważaliśmy wykorzystanie nr PESEL w zakresie dodatkowej weryfikacji uczestników konsultacji. Jednak po zasięgnięciu opinii ekspertów ostatecznie jasne stało się, że nie możemy, nawet w przypadku tak istotnych konsultacji społecznych jak sprawa rozszerzenia granic Miasta Słupska, stosować bardziej rygorystycznych zasad weryfikacji. Brak stosowania tej formy weryfikacji musi dotyczyć, bezwzględnie, wszystkich form konsultacji społecznych – ankiet, głosowania w budżecie obywatelskim, formularzy konsultacyjnych i innych.

Dlatego też nie ma warunku podawania nr PESEL przy wypełnianiu ankiet, w ramach których mieszkańcy wyrażają swoje zdanie nt. poszerzenia granic Miasta Słupska. Podobnie jest w przypadku chociażby głosowania na zadania w Budżecie Obywatelskim, który także jest formą konsultacji społecznych – tam również nie mamy obowiązku podawania nr PESEL. Wystarczy oświadczenie osoby oddającej głos, że dane podawane przez nią w trakcie głosowania są zgodne z prawdą. Z analogiczną sytuacją mamy do czynienia w przypadku wypełniania ankiet.

Warto wskazać, że system, za pomocą którego mieszkańcy głosują w wersji elektronicznej jest wyposażony w takie parametry techniczne, które pozwalają mu na wykrywanie i eliminację głosów wielokrotnych/zdublowanych. I znowu, podobna sytuacja istnieje w przypadku głosowania na zadania z budżetu obywatelskiego. Widzimy, też że po zmianie polegającej na niemożności podawania nr PESEL w przypadku budżetu obywatelskiego nie ma np. znaczącej fali wzrostu oddawanych głosów czy też nadużywania tej formy aktywności.

System zbierający głosy powala również na analizę numeru IP w kontekście głosowania. Jeśli z danego komputera ilość głosów jest np. bardzo duża, lub obserwujemy wzmożoną aktywność w tym zakresie – przyglądamy się konkretnym sytuacjom by wyeliminować wątpliwości.

Dodatkowo należy też zaznaczyć, że jako urząd polegamy nie tylko na wartościach narzędzi elektronicznych ale też prowadzimy zawsze tzw.krzyżową kontrolę oddanych głosów. Sprawdzamy, na wykazie oddanych głosów elektronicznych, czy papierowo oddane głosy nie pokrywają się ze sobą. W takim przypadku odrzucamy zdublowane opinie, by wynik prowadzonych konsultacji nie został wypaczony.

Mamy również do dyspozycji bazę meldunkową, która w znacznym stopniu pokrywa się z mieszkańcami realnie zamieszkującymi w naszym mieście. Możemy zatem sporą część głosów zweryfikować też tym sposobem.

Biorąc pod uwagę powyższe widzimy wyraźnie, że stosujemy wszystkie dostępne metody służące zabezpieczeniu rzetelnych wyników przy jednoznacznej konieczności zachowania przepisów prawa".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza