Mieszkańcy nie chcą rzeźb z postaciami z kaszubskiej mitologii. Uważają, że to bałwochwalstwo i pogaństwo

Tomasz Smuga
Tomasz Smuga
Ilustracja pochodzi z miniprzewodnika "Poczuj kaszubskiego ducha" wydawnictwa REGION
Jednym z charakterystycznych elementów gminy Linia jest 13 drewnianych rzeźb przedstawiających postaci z kaszubskiej mitologii. Jednak nie wszystkich one cieszą. Kiedy rzeźby trafiły do renowacji, grupa mieszkańców uznała, że nie chce, aby wracały na swoje miejsca. Powód? Względy religijne.

Przypomnijmy, że w 2010 roku w 13 wioskach gminy Linia stanęło 13 trzymetrowych rzeźb, które wykonał artysta ludowy Jan Redźko, jest wśród nich m.in muzykalny Rétnik, który upodobał sobie Linię. Atakuje grajków, podtykając im zaczarowane instrumenty lub czarując ich własne. Szczególnie aktywny jest w poście i adwencie, gdy nie urządza się zabaw. We wsi Zakrzewo stoi Jigrzan - opiekun zabaw i tańców, który dawniej odpowiadał za uroczystości ku czci Słońca, światła i ognia. Jego świętem jest Sobótka, gdy ludzie świętują najkrótszą noc w roku. Wieś Kętrzyno zamieszkuje Wëkrëkùs - samotny duszek i opiekun samotników. Sprzyja też tym, którzy umieją się jedynie wyśmiewać z innych lub przeżywają wszystkich. We wsi Osiek stoi Jablón- mieszkaniec sadów i opiekun drzew, krzewów owocowych oraz ogrodów, a także domniemany sprawca kradzieży owoców i warzyw. Po latach rzeźby zaczęły domagać się odnowienia i w 2019 roku zniknęły z wiosek, by przejść renowację. Od tego czasu do Urzędu Gminy Linia zaczęły trafiać petycje podpisane przez grupę mieszkańców, domagających się, by figury nie wracały na swoje miejsca.

- Od dłuższego czasu obserwujemy u nas w naszej katolickiej gminie Linia, zjawisko wypierania się wiary i nawet zawieszanie nabożeństw majowych przy kapliczkach i Krzyżach, czego najgłówniejszym powodem są - jak sami nasi mieszkańcy twierdzą - te rzeźby pogańskich bożków, ustawione w centrach naszych wsi. Jakże to jest znamienne, że rzeczywiście często stoją one stosunkowo blisko świętych miejsc - kapliczek - czytamy w jednej z petycji skierowanej do wójta i Rady Gminy Linia, pod którą podpisało się ok. 100 osób. - Wiążemy to zjawisko z królowaniem po naszych wsiach owych pogańskich bożków - „diabłów”, które w dodatku mają wymiary większe od kapliczek. Nasza katolicka wiara jasno od nas wymaga określonej postawy: Nie będziesz oddawał pokłonu bożkom i im służył! A czymże innym są te „diabły” większe od kapliczek!? Żądamy usunięcia wszystkich tych „diabłów”.

Temat rzeźb po raz pierwszy pojawił się na sesji Rady Gminy Linia we wrześniu 2019 roku. W trakcie sesji odczytano stanowisko proboszcza z Rozłazina, dra Sławomira Kozioła. Ksiądz jest przekonany, że pamięć o przedchrześcijańskim dziedzictwie Kaszub jest ważna dla zachowania ciągłości kultury. Dlatego - jego zdaniem -miejsce spornych rzeźb jest raczej w muzeum czy skansenie, niż w przestrzeni publicznej.

- Stawianie ich w przestrzeni publicznej, w miejscach codziennego życia i pracy jest formą bałwochwalstwa i świadomym lub nie, oddawaniem kultu świątkom, bożkom - przedstawił w swoim stanowisku duchowny.

Całą sytuacją dziwi się wójt gminy Linia Bogusława Engelbrecht.

- Szlak powstał z inicjatywy poprzedniego wójta Łukasza Jabłońskiego. Ten projekt wypromował naszą gminą, bo nawet w haśle gminy mamy „Gmina Linia, poczuj kaszubskiego ducha”. To jest świetny pomysł, świetne hasło, traktujemy go jako atrakcję turystyczną, a nie obiekt kultu religijnego i dlatego nie mogę pojąć tego co się teraz dzieje - uważa wójt. - Przeciwnikami postawienia rzeźb jest grupa mieszkańców. Dyskutujemy na ten temat, jednak nie zamierzamy na siłę narzucać naszego stanowiska. W gminie nie powinno walczyć się z mieszkańcami. Szkoda, że osoby popierające odnowienie tego szlaku się nie wypowiadają. Przypomnę, że ten projekt uzyskał 85 proc. dofinansowania, czyli ponad 450 tys. zł. I teraz mamy powiedzieć, że pieniądze zostały wyrzucone w błoto? - dodaje wójt Bogusława Engelbrecht.

Z kolei zdaniem stowarzyszenia Kaszëbskô Jednota „eliminowanie elementów dziedzictwa naszego narodu z życia publicznego jest niepokojące.”

- Pokazuje, że autorzy takich pomysłów są niezaznajomieni z naszą kulturą. Trudno wyobrazić sobie, żeby rzeźby przedstawiające postaci z kaszubskiej demonologii były obiektem kultu. Kłaniać się przed nimi mogą co najwyżej turyści chcący zawiązać sznurówki w butach. Faktu umieszczenia pomnika Chrystusa w miejsce Jablona jest oburzający dla mnie jako katolika. Szlak „Poczuj kaszubskiego ducha” jest tylko i aż atrakcją turystyczną, ma walory edukacyjne i stanowi pewną ciekawostkę. Pomnik Chrystusa staje się zatem nie obiektem kultu, a ciekawostką turystyczną. Tak właśnie widzą Jezusa niewierzący, dziwię się, że ksiądz katolicki może w ten sposób traktować tak ważną dla nas postać - mówi Adam Hebel, wiceprezes Kaszëbskô Jednota.

Na razie na swoje miejsca po renowacji wróciły trzy rzeźby w Lini, Strzepczu i Smażynie. Z kolei w Kętrzynie i Niepoczołowicach mieszkańcy przegłosowali, że nie chcą u siebie z powrotem figury. Sołtys Niepoczołowic w tej sprawie nie chciał z nami rozmawiać. A we wsi Osiek w miejsce rzeźby postawiono portret Chrystusa Króla. Co do pozostałych miejscowości decyzję mają podjąć mieszkańcy podczas zebrań.

Mieszkańcy nie chcą rzeźb z postaciami z kaszubskiej mitolog...

FLESZ: Wybory Prezydenckie 2020 już w maju - to musisz wiedzieć.

Wideo

Materiał oryginalny: Mieszkańcy nie chcą rzeźb z postaciami z kaszubskiej mitologii. Uważają, że to bałwochwalstwo i pogaństwo - Dziennik Bałtycki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 34

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

f
franz
15 lutego, 21:45, fuj br[orbaźliwe]e:

Sami widzicie jak manipulujecie. Słowo br[orbaźliwe] nie równa się obraźliwy.

Hallo Helmut. Dein Server versteht das nicht polska mowa.

o
ojej
15 lutego, 21:30, DAP Thule Gesellschaft:

Katolicy to parszywe plemie w szczególności ci z pl.

16 lutego, 14:52, brr:

Europejczyk? Raczej na azjatę podchodzi sądząc z kwiecistosci wypowiedzi. Zaatakowanego koronowirusem.

Ojej, no to biedny, na mózg mu się rzuciło?

b
brak wyobraźni
16 lutego, 14:18, Gość:

Redakcją tego pseudotimesa jest za słaba żeby podjąć poważnie temat. Obce serwery, niedoswiadczeni dziennikarze...itd.

Wyjątkowo zjadliwy artykuł antagonizujacy społeczność lokalną wg sowieckich lub germańskich wzorców.

b
brr
15 lutego, 21:30, DAP Thule Gesellschaft:

Katolicy to parszywe plemie w szczególności ci z pl.

Europejczyk? Raczej na azjatę podchodzi sądząc z kwiecistosci wypowiedzi. Zaatakowanego koronowirusem.

G
Gość

Redakcją tego pseudotimesa jest za słaba żeby podjąć poważnie temat. Obce serwery, niedoswiadczeni dziennikarze...itd.

N
Nikoś
15 lutego, 14:32, Gość:

Za mojej pamieci najgorszym przezwiskiem w Gdansku bylo "ty Zydzie" Jeszcze gorszym "ty Kaszubie".

Tak to juz jest w mieście złożonym z hitlerowskich niedobitków i zabużańskich przesiedleńców .

G
Gość

Tak, te pseudorzeźby ośmieszają prastare wierzenia.

Nie dziwię się że są protesty.

Zresztą ośmieszają wiarę jako zjawisko kulturowe.

G
Gość
16 lutego, 10:00, Święta prawda:

Bakda katolickich kretynów

16 lutego, 10:17, ;-):

Europejczyk?

To się wie że Europejczyk Nowoczesny bo wierzy w Jigrzana i Wërëksusa:))))))

;-)
16 lutego, 10:00, Święta prawda:

Bakda katolickich kretynów

Europejczyk?

Ś
Święta prawda

Bakda katolickich kretynów

s
szpetoty
15 lutego, 21:40, fuj jakie br[orbaźliwe]e:

Te rzeźby są po prostu br[orbaźliwe]e. Prowincjonalny rzeźbiarz na zamówienie komuny wyrezał takie szpetoty w celach dydaktycznych, żeby obrzydzić każdą religię.

Szpetne na Maxa. Szkoda pieniędzy na renowację. Wykonane ze słabego drewna przez niedouczonego artystę ludowego nie powinny kształtować gustów estetycznych współczesnych Polaków.

b
brzydkie to obraźliwe?

;-)

f
fuj brzydkie

Sami widzicie jak manipulujecie. Słowo br[orbaźliwe] nie równa się obraźliwy.

f
fuj

Napisałem "br[orbaźliwe]e" A nie obraźliwe:-)

f
fuj jakie brzydkie

Te rzeźby są po prostu br[orbaźliwe]e. Prowincjonalny rzeźbiarz na zamówienie komuny wyrezał takie szpetoty w celach dydaktycznych, żeby obrzydzić każdą religię.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3