MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Odnowiony i na nowo osławiony - TEST "GŁOSU" Ford Focus 1.6 comfort x

Ireneusz Wojtkiewicz
Focus z nadwoziem hatchback po ostatniej kuracji odmładzającej
Focus z nadwoziem hatchback po ostatniej kuracji odmładzającej
To Auto Roku 1999 w Europie od nowa fascynuje zmotoryzowanych. Przed miesiącem pojawiło się na naszym rynku po kuracji odmładzającej, lepiej wyposażone, dużo tańsze i do tego uznane za najbardziej niezawodne

Wyjątkową jakość i trwałość focusa potwierdza najnowszy raport niemieckiego zrzeszenia nadzoru technicznego TÜV. W kategorii najbardziej niezawodnych aut w wieku od roku do trzech lat Ford Focus zajął pierwsze miejsce. Przełamał tym samym 14-letnią dominację na tej pozycji samochodów japońskiej produkcji.
Słupski diler Forda Romulad Warszewski, użyczający nam najnowszego focusa do jazd testowych, nie ukrywa osobistej satysfakcji z sukcesów tego auta.
Ma ono wielki wkład w poprawę pozycji Forda na rynku i 17-procentowe zwiększenie w ostatnim okresie sprzedaży samochodów tej marki.

Awangardowa sylwetka

Odnowiony i na nowo osławiony - TEST

Focusa już nie szokuje swymi kształtami jak przed czterema laty, gdy po raz pierwszy publicznie zaprezentowano ten samochód. Opatrzył się w dobrym znaczeniu tego słowa.
Akceptowana jest dosyć powszechnie zewnętrzna stylistyka pojazdu, nawiązująca do figur geometrycznych o ostrych kątach, szczególnie trójkąta. Najnowsze wydanie Focusa nie tylko zachowuje tę linię, ale prezentuje się jakby nieco wyostrzone, zwłaszcza z przodu. Tutaj widać chyba największe różnice: światła kierunkowskazów znalazły się za szybami reflektorów, zmieniony jest kształt spojlera. Obok trójkątów pojawiły się trapezy. Trzeba przyznać, że focusowi z tym do "twarzy". Spasowanie elementów nadwozia i jakość powłoki lakierniczej jak przystało na samochód niemieckiej produkcji - solidne i dokładne.

Bez wielkich zmian

zachowało się wnętrze, przy dużej poprawie poziomu wyposażenia.
Nadal fascynuje bardo pomysłowo i gustownie zaprojektowana asymetryczna deska rozdzielcza, której umiejętnie połączone trójkątne płaszczyzny nawiązują do zewnętrznego kształtu auta. Jak na hatchbacka klasy średniej niższej, kabina jest przestronna. Tylko z tyłu rośli w kapeluszach mogą mieć za mało miejsca nad głowami.
Jakość wykończenia środka też wzorowa. Trudno coś zarzucić użytym materiałom, chociaż góra deski rozdzielczej mogłaby być bardziej miękka.
Dobrym rozwiązaniem są elastyczne, wyprofilowane wykładziny wnęk - uchwytów na napoje czy przenośną popielniczkę.
Gniazda zatrzaskowe pasów bezpieczeństwa na tylnej kanapie mają też wyprofilowane wnęki w tapicerce i to też jest jednym z przykładów dbałości o elegancję środka.
Stukonny silnik zapewnia focusowi dosyć dobre osiągi przy umiarkowanym apetycie na paliwo. Testowe auto wprawdzie nie wykazało się takim temperamentem w sprincie do "setki" jaki deklaruje producent, ale testowy samochód jest nowiutki i jeszcze nie ułożony. Potem zapewne uzyska wyraźniejszą przewagę nad swymi rywalami Seatem Leonem i Peugeotem 307.

Zestrojenie skrzyni biegów

z napędem sprawia wrażenie lepszego niż u japońskich konkurentów focusa. Skrzynia biegów działa bardziej elastycznie i precyzyjnie.
Co do układu jezdnego to jest niedoścignionym jeszcze wzorem dla innych producentów. Na szczególne uznanie zasługuje niezależne zawieszenie tylnych kół. Auto pewnie trzyma się drogi - nawet przy dużych prędkościach, gdy występują silne, boczne podmuchy wiatru.

Przyjemność jazdy

focusem zapewniają zwłaszcza efektywne wspomaganie kierownicy i dobre przewietrzanie wnętrza samochodu. Ponadto auto w testowej wersji Comfort X ma właściwie wszystko co potrzeba, by świetnie czuć się w nim jak w dobrej klasy limuzynie. Zwykła klimatyzacja pozwala szybko uzyskać odpowiednią temperaturę we wnętrzu, gdy na dworze panuje spiekota. Dwupłaszczyznowe zakresy regulacji fotela kierowcy i położenia kierownicy pozwalają dobrze dopasować sobie auto. Ergonomia kokpitu kierowcy jest też bez zarzutu. Dotyczy to także fabrycznie montowanego radioodbiornika z odtwarzaczem płyt kompaktowych. Jakość dźwięku, nawet przy puszczeniu radia na pełny regulator, nie pozostawia nic do życzenia. Drobnym mankamentem jest tylko luka pomiędzy oparciem a siedziskiem fotela kierowcy, występująca w pewnych zakresach regulacji.
A w ogóle jest to znakomicie wyposażone auto za cenę o ponad 10 tys. zł mniejszą od poprzedniej.

Poza pewnym zachowaniem się

na drodze, z czego focus był już znany od swego debiutu rynkowego, wersja Comfort X ma dodatkowe elementy podnoszące poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego tego samochodu. Są to dodane dwie poduszki powietrzne i ABS, który pracuje skutecznie i cicho. Bezpieczeństwu służą też podgrzewane dysze spryskiwaczy szyb przednich oraz podgrzewana szyba przednia.
Nic dziwnego, że na eksponowanych w autosalonie słupskiego Warteksu focusach często widać wywieszkę: "Sprzedany".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza