Na liście są projekty z naszego regionu.
W zestawieniu znalazł się projekt "Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez województwa: lubuskie, łódzkie, wielkopolskie i zachodniopomorskie" o wartości 541,2 mln zł. Przewiduje on zakup 22 pojazdów elektrycznych, w tym dla województwa zachodniopomorskiego 7 sztuk o wartości ok. 170 mln zł brutto. Dofinansowanie dla całego projektu ma wynieść 220 mln zł, co stanowi 50% kosztów netto.
Na liście POIiŚ oprócz naszego projektu znajduje się podobny, realizowany przez województwa: śląskie, małopolskie, świętokrzyskie i podkarpackie. Ta grupa województw łącznie zakupi 19 sztuk pojazdów za 342 mln zł.
Kupno kolejnych pojazdów jest częścią realizowanego od kilku lat planu modernizacji i zakupu taboru kolejowego użytkowanego na terenie województwa zachodniopomorskiego, który został wysoko oceniony przez branżę kolejową.
Przypomnijmy, że w latach 2010-2011 za blisko 180 mln zł kupiono 12 spalinowych zespołów trakcyjnych (szynobusów) typu SA136 - finansowanych z pieniędzy Regionalnego Programu Operacyjnego (10 szt.), oraz Funduszu Kolejowego i Rezerwy Celowej Skarbu Państwa (2 szt.).
Uznanie środowiskowe znalazło wyraz w przyznanym województwu zachodniopomorskiemu tytule "Lider Transportu Szynowego 2011" w kategorii samorząd. Kapituła konkursu za wzorcowy uznała zakup przez województwo tak dużej, nowoczesnej i jednolitej floty pojazdów.
Podkreślono, że ujednolicenie taboru będzie skutkowało usprawnieniem ich eksploatacji i znacznym obniżeniem kosztów utrzymania.
Doceniono też to, że ze względu na rozległość województwa i znaczne długości tras pokonywanych przez podróżnych, zadbano o zachowanie wysokiego komfortu podróży (komfortowe fotele, klimatyzacja, udogodnienia dla niepełnosprawnych oraz osób z małymi dziećmi, system informacji audiowizualnej itp.) oraz o zachowanie najwyższych norm w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego.
Podobne kryteria będą stosowane przy realizacji projektu zakupu współfinansowanego ze środków POIiŚ. Zakłada się, że czas realizacji projektu to będą lata 2011 - 2015, a nowy tabor zostanie skierowany na linie: Świnoujście - Poznań, Szczecin - Poznań, Szczecin - Słupsk oraz Kołobrzeg - Poznań.
Nasze województwo działa na rzecz poprawy stanu infrastruktury do realizacji przewozów regionalnych. Służyło temu również wpisanie do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 projektów modernizacji linii kolejowych nr 402 i 403. Z danych PKP PLK wynika, że stanowią one ok. 20% długości linii objętych w Polsce modernizacją w ramach RPO.
Działania te pozwolą m.in. na przywrócenie zlikwidowanego w 2001 r. połączenia kolejowego pomiędzy Wałczem a stolicą województwa, stwarzając tym samym możliwość uruchomienia bezpośredniego połączenia Szczecin - Piła.
Dla poprawy dostępności komunikacyjnej województwa istotnym elementem będzie budowa łącznicy kolejowej do Portu Lotniczego w Goleniowie. Jej budowę zaplanowano w związku z modernizacją linii kolejowej nr 402. Planowany okres zakończenia inwestycji przypada na rok 2013. A jeszcze kilka lat temu połączenia realizowane na trasach niezelektryfikowanych, w tym na linii 402, zagrożone były likwidacją.
![od 7 lat](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.224.0/images/video_restrictions/7.webp)
Materiał partnera zewnętrznego NBP
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?