Słupska Klątwa trwa. Pod znakiem zapytania stanęła budowa węzła transportowego. przez... Tunel pod torami

Grzegorz HilareckiZaktualizowano 
Władze miasta pytają marszałka województwa, co z unijnym dofinansowaniem do węzła transportowego w Słupsku. Najważniejszy i najsensowniejszy projekt z unijnym dofinansowaniem w naszym mieście planowany na obecną kadencję właśnie się załamuje. Nie z winy miasta.

I jak tu nie wierzyć, że jakieś fatum ciąży nad budową przejścia pod torami łączącego Zatorze z Wojska Polskiego. Wydawało by się, że w końcu po kilkudziesięciu latach tunel powstanie. Tymczasem pojawiły się wątpliwości, bowiem PKP PLK, sygnalizuje że ma za mało pieniędzy na modernizację linii kolejowej z Gdynia do Słupska, a oszczędności dotkną planów zburzenia i wybudowania nowego dworca PKP w Słupsku i budowy przejścia pod torami.

- Tak, mam w tej sprawie spotkanie z marszałkiem. Jesteśmy bowiem gotowi do ogłoszenia przetargu na budowę węzła transportowego, ale wycofanie się partnera komplikuje sprawę. Musimy wyjaśnić, czy w tej sytuacji nie stracimy unijnego dofinansowania - nie ukrywa Marek Goliński, wiceprezydent Słupska, odpowiedzialny za inwestycje.

Potwierdziliśmy w Zarządzie Infrastruktury Miejskiej, dokumentacja jest gotowa, nic tylko ogłosić przetarg. Inżynier Kontraktu już jest. Ale czas mija i urzędnicy nie wiedzą, co robić w tej sytuacji?

Dodajmy, że we wszystkich większych miastach województwa przygotowania do powstania nowych węzłów transportowych są już na etapie realizacji. Nawet w Ustce było już kilka przetargów (cztery na dworce i dwa na drogi do nich), oczywiście firmy chcą więcej pieniędzy niż ma miasto, radni zgodzili się na ich dodanie. Słowem z kłopotami, ale tam inwestycja się zaczyna.

- U nas rodzi się pytanie, po co dworzec PKS i przystanki po drugiej stronie torów, jak nie będzie tunelu - zaznacza Jarosław Borecki, dyrektor Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku. - Bez przejścia nie ma to sensu.

- No tak, miasto jest podzielone w tym miejscu torami. Kiedyś była kładka nad nimi - mówi Marek Goliński. - Tunel by wszystko rozwiązał. Miasto czeka na to tyle lat.

Jak poinformował Rynek Kolejowy Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, że środki z funduszy unijnych nie pokryją zaplanowanej modernizacji linii 202 połączonej z dobudową torów na linii. Pisaliśmy, że w dokumentach rządowych szacunkowa wartość projektu, który wpisano na listę podstawową, spadła do 310 mln zł, choć wartość „szacunkowa” jego wartość to 841,4 mln zł.

Mimo to w PKP trwa przygotowywanie dokumentacji.

Władze Słupska czeka więc rozmowa z przedstawicielami PKP PLK w Warszawie. Dotychczasowe uzgodnienia zakładały, że strona kolejowa wykona dworzec, tunel oraz wyremontuje perony dworca, przy okazji modernizacji linii kolejowych 202 i 405.

Musimy więc poczekać na konkretne ustalenia. Oby wszystko wyszło, bo inaczej Słupsk będzie jedynym miastem województwa bez porządnej infrastruktury drogowej przy dworcach. A i bez nowoczesnych dworców.

Projekt węzła zakłada, że w sumie za ponad 54 miliony złotych (w tym wkład własny miasta) będze nowy dworzec PKS, który będzie pod drugiej stronie torów PKP. Tam, ul. Towarowa, powstaną parkingi, dojazd do ul. Sobieskiego. Będą nowe chodniki, drogi, ścieżki rowerowe i od tej strony do dworca PKP będzie komunikacja zbiorowa (w tym miejskie autobusy). Oczywiście zakłada też, że będzie w końcu tak oczekiwanie przejście pod torami łączące dwie części miasta.

Realizacja inwestycji jest przewidziana do 2021 roku. Ma się połączyć z inwestycjami planowanymi przez spółki PKP. Jedna to zburzenie starego dworca PKP i postawienie nowego, a także remont peronów związany z modernizacją dwóch linii klejowych biegnących przez Słupsk: w stronę Ustki i ze wschodu na zachód.

Plany więc są piękne, ale czy zostaną zrealizowane? Gdyby nie to byłaby klęska.

27 lipca 2017 roku zarząd województwa pomorskiego podjął decyzję o dofinansowaniu projektu przebudowy węzła transportowego w Słupsku. Miasto dostanie na to 36.379.000 zł ze środków UE.

Projekt przebudowy węzła transportowego szykowany jest od kilku lat. Podobne jak w innych pomorskich miastach. W 2015 roku prezydent Słupska podpisał umowę z marszałkiem na dofinansowanie wykonania samych projektów, więc decyzja z 2017 roku była formalnością. Dodając wkład własny miasta, to inwestycja za 54 miliony złotych.

Dodajmy, że słupski węzeł obok Gdańska, Gdyni i Tczewa zaliczony jest do najważniejszych w województwie pomorskim. Mniejsze mają powstać w naszym regionie w Ustce, Bytowie i Lęborku. Co ciekawe w Bytowie powstanie nowy dworzec, choć przecież nie ma tam już torów. Ale po modernizacji mają za kilka lat wrócić i pojawić się pociągi.

ZOBACZ TAKŻE:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 30

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Po Co ta babcia pchała się na to stanowisko prezydenta Słupska a co dziwne jej mieszkancy najpierw wybrali jakiegos Biedronia który nie interesował sie miastem ani jego mieszkancami a potem kolejna tragedia dla miasta i wybrano tą pania ,która mając emeryture powinna pracowac jako najwyzej przewodniczaca koła gospodyn wiejkskich lub zajmowac sie już wnukami bo przez takich ludzi cofamy sie o kolejne lata do tyłu i tracimy miliony złotych z dofinansowan UE .

G
Gość

Słupska Inicjatywa Obywatelska Góreckiego powinna powołać "księgę największych szkodników miejskich" na wzór księgi honorowych obywateli miasta.

Za wybitne szkodnictwo powinni otrzymywać tytuł PERSONA NON GRATA, a każdy ich przyjazd do miasta powinna miejscowa prasa opisywać jako jako skandaliczne wydarzenie.

Piszecie, że słupskie inwestycje związane z węzłem komunikacyjnym mają kosztować 55 mln zł.

A ile do dzisiaj wydano na akwaruinę?

Nawet słabo zorientowany wie, że razem z przegranym procesem z Termochemem grubo ponad 100 milionów.

Ponad 100 milionów a końca nie widać. Zamienić ten opuszczony obiekt na pieczarkarnię wtedy będzie jakiś pożytek dla miasta.

Pierwszy na liście szkodników powinien znaleźć się były prezydent miasta trzech kadencji Maciej Kobyliński za doprowadzenie miasta do skraju bankructwa i za usilne lansowanie i tragiczne prowadzenie budowy akwaruiny (parku wodnego), a tuż za nim były wiceprezydent Marek Biernacki za wdrożenie pomysłu o likwidacji zatoczek autobusowych i za bezrozumne i uporczywe dążenie do zburzenia.

obecnego dworca. kolejowego. Chwała opatrzności, że już jest poza samorządem słupskim.

G
Gość

r

G
Gość

Bezmienne rządy od lat i układy,to macie

G
Gość

Wojewódzkiej robota boi się o Norda

K
Kobylnica

Popatrzcie na rozwój Koszalina w ostatnich latach. Filharmonia, nowoczesna hala sportowa, piękny aquapark. Dalej w Słupsku wybierajcie emerytowanych komuchów do zarządzania miastem to będziecie się mogli porównywać z Lęborkiem i Bytowem.

G
Gość

PKP w Słupsku znowu planuje zburzenie budynku dworca . Czysta głupota raz już był zburzony a następnie 20 lat budowany obecny .Lepiej za te pieniadze wybudowac tunel

G
Gość

Nieustajaca nieudolność "wybrancow".

G
Gość
2019-05-17T21:54:02 02:00, mikol:

Jak nie ma pieniedzy na tunel pod torami aby połaczyc dworzec PKP to po co budowac po drugiej stronie dworzec PKS przecież to nonsens i głupota XXIwieku.Puknijcie sie w głowe wszedzie na swiecie dworzec PKS I PKP sa obok lub blisko siebie aby podróżujacy mogł sie dogodnie przesiasc z pociagu na autobus czy odwrotnie

W Bydgoszczy tak nie jest i jakoś się daje rade tylko trzeba chcieć a nie narzekać na wszystko i na wszystkich.

A
Asesor

Jeśli Danilecka sabotuje tą inwestycję ze względu na Nord Express to jest to działanie na szkodę miasta i sprawą powinna zająć się prokuratura

G
Gość

A po co tunel? Żeby w mor*ę dostać wieczorem? Nie można zrobić normalnego przejścia naziemnego przez tory? Najtańszy i najwygodniejszy to sposób, szczególnie dla niepełnosprawnych i starszych osób.

S
Sik
2019-05-17T18:36:34 02:00, BudMar:

Jaki węzeł komunikacyjny? Zapominacie, że na prezydenta wybraliście emerytkę nauczycielę języka polskiego? Marchewkę jej uprawiać w ogródku to może pod siły, ale na realizacji dużych inwestycji budowlanych to się trzeba znać. Wystarczy popatrzeć jak pod samym ratuszem przez rok czasu "restaurowali" za setki tysięcy złotych pomnik, który my ze szwagrem zrobilibyśmy lepiej w dwa tygodnie za 10% tego co wydało miasto!

Pożyjemy, zobaczymy.

https://procredito.pl/

G
Gość
2019-05-17T17:23:45 02:00, Science Fiction:

Wystarczy przeczytać tytuł artykułu by na buzi uśmiech od ucha do ucha zagościł. Do rozpuku niemal.

Mrzonki, marzenia, plany, wizualizacje, aspiracje - psu na budę okazują się być.

Wystarczyło 20 lat by z prężnego i największego na Pomorzu Środkowym miasta, Słupsk na własne życzenie, pod pomorską kuratelą, stał się Pierdziszewem Pomorskim. Z gębą pełną marzeń, planów i aspiracji. Science fiction niestety.

A wystarczyło by od 20-stu lat to tutaj rezydował marszałek środkowopomorski, finansowe karty rozdający w każdym niezależnym regionie.

Marzmy więc dalej, marzenia nic nie kosztują.

2019-05-17T21:51:57 02:00, Gość:

Rozważania o marszałku środkowopomorskim w Słupsku to właśnie przykład jałowych marzeń... Województwo to nie powstało i nie powstanie z zasadniczego powodu - brak chętnych powiatów do przystąpienia do tego tworu.

Gdyby nie słupska głupota, to 20 lat temu niezależność od Gdańska była na wyciągnięcie ręki.

m
mikol

Jak nie ma pieniedzy na tunel pod torami aby połaczyc dworzec PKP to po co budowac po drugiej stronie dworzec PKS przecież to nonsens i głupota XXIwieku.Puknijcie sie w głowe wszedzie na swiecie dworzec PKS I PKP sa obok lub blisko siebie aby podróżujacy mogł sie dogodnie przesiasc z pociagu na autobus czy odwrotnie

G
Gość
2019-05-17T17:23:45 02:00, Science Fiction:

Wystarczy przeczytać tytuł artykułu by na buzi uśmiech od ucha do ucha zagościł. Do rozpuku niemal.

Mrzonki, marzenia, plany, wizualizacje, aspiracje - psu na budę okazują się być.

Wystarczyło 20 lat by z prężnego i największego na Pomorzu Środkowym miasta, Słupsk na własne życzenie, pod pomorską kuratelą, stał się Pierdziszewem Pomorskim. Z gębą pełną marzeń, planów i aspiracji. Science fiction niestety.

A wystarczyło by od 20-stu lat to tutaj rezydował marszałek środkowopomorski, finansowe karty rozdający w każdym niezależnym regionie.

Marzmy więc dalej, marzenia nic nie kosztują.

Rozważania o marszałku środkowopomorskim w Słupsku to właśnie przykład jałowych marzeń... Województwo to nie powstało i nie powstanie z zasadniczego powodu - brak chętnych powiatów do przystąpienia do tego tworu.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3