Terminal kontenerowy w Gdańsku bije rekordy przeładunków. Czy to koło zamachowe polskiej gospodarki?

Materiał promocyjny Banku Gospodarstwa Krajowego
Terminal kontenerowy w Gdańsku obsługuje rocznie ponad 700 statków, w tym 100 z kategorii największych kontenerowców świata. Nowoczesna infrastruktura portowa sprawia, że transport morski staje się najdogodniejszym środkiem transportu towarów na duże odległości. Najniższe koszty i najmniejsza emisja to tylko niektóre z jego zalet.

Terminal kontenerowy Baltic Hub staje się jednym z najważniejszych terminali na Bałtyku, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie. To m.in. dzięki nowej inwestycji, która obejmuje m.in. budowę 717 m głębokowodnego nabrzeża portowego, placu składowego o powierzchni 36 ha, 8 suwnic nabrzeżowych (do załadunku i rozładunku statków) oraz 28 półautomatycznych suwnic, zapewniających sprawny przeładunek kontenerów na pociągi i ciężarówki.

Finansowania na budowę trzeciego terminala w Baltic Hub udzielił m.in. Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK).

Rozwój terminala kontenerowego w Gdańsku

Baltic Hub jako jedyny na Bałtyku jest w stanie obsłużyć największe kontenerowce mieszczące ponad 24 tys. TEU, czyli standardowych 20 stopowych kontenerów morskich. Statki takie jak np. MSC Gülsün, mający blisko 400 m długości, są już standardem u największych armatorów. Jeżeli Polska chce zarabiać na transporcie morskim, to musi inwestować w zewnętrzne porty głębokowodne.

Gdański terminal kontenerowy obsługuje rocznie ponad 700 statków, w tym 100 z kategorii największych kontenerowców świata. We wrześniu 2023 roku w Baltic Hub przeładowano 20-milionowy TEU od początku działania portu.

Dla zobrazowania tych liczb Baltic Hub wskazuje, że gdyby ułożyć 20 mln kontenerów obok siebie, umożliwiłoby to trzykrotne okrążenie naszej planety wzdłuż równika.

Terminal kontenerowy w Gdańsku bije rekordy przeładunków. Czy to koło zamachowe polskiej gospodarki?

Baltic Hub to duży pracodawca w regionie. Zatrudnia ponad 1200 osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Firma ma znaczący wpływ na regionalną i krajową gospodarkę, generując rocznie 12 miliardów złotych do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.

Na wspieraniu właśnie takich inwestycji, które realnie wpływają na rozwój gospodarczy kraju i poszczególnych regionów zależy Bankowi Gospodarstwa Krajowego.

Poprzez finansowanie tak ważnych inwestycji infrastrukturalnych jak rozbudowa terminala Baltic Hub, Bank Gospodarstwa Krajowego realizuje swoją misję. Jest nią wspieranie zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Polski. Inwestycje w strategiczną infrastrukturę transportową, taką jak terminale kontenerowe, są dziś fundamentalne dla rozwoju naszej gospodarki - mówi dyrektor Regionu Pomorskiego BGK Iwona Kasperowicz.

Największe perspektywy rozwojowe i okno na świat

Transport morski jest najważniejszym sposobem przewozu towarów na dużych odległościach. Jego główną zaletą są najniższe koszty. Transport morski emituje mniej dwutlenku węgla na jednostkę ładunku w porównaniu do kolei, transportu samochodowego czy lotniczego. Nie ma też takich ograniczeń wielkości, objętości czy masy ładunku, jak inne powszechnie stosowane środki transportu.

Statki obsługują 77% handlu zagranicznego Unii Europejskiej. To pokazuje, jak ważna jest nowoczesna infrastruktura portowa.
W minionym roku Gdańsk odnotował największy wzrost przeładunków w całej Unii Europejskiej i został uznany za najszybciej rozwijający się w całej Europie. Przewiduje się, że w ciągu kilku najbliższych lat przekroczy 100 milionów ton przeładunków, zajmie pierwsze miejsce na Bałtyku. Będzie najważniejszym połączeniem między Azją i Europą Zachodnią a wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego basenu Morza Bałtyckiego. Polska może stać się oknem na świat dla rodzimego przemysłu i całego regionu.  

BGK nie jest zwykłym bankiem

BGK, który udzielił finansowania na budowę terminalu Baltic Hub, to polski bank rozwoju, jedyna taka instytucja w kraju. Wspiera zrównoważony rozwój społeczno-gospodarczy Polski poprzezrealizację programów i udzielanie finansowań. Jego działalność wpływa m.in. na powstawanie miejsc pracy, budowę mieszkań, rozwój infrastruktury i poprawę jakości powietrza.

BGK działa w oparciu o model biznesowy, który skupia się na 8 obszarach: infrastruktura, transport i logistyka; rozwój przemysłu, przedsiębiorczości; mieszkalnictwo; ochrona zdrowia; spójność społeczna i terytorialna; finanse publiczne oraz bezpieczeństwo strategiczne.

W tym roku mija równo 100 lat od założenia Banku Gospodarstwa Krajowego. Obecnie BGK jest aktywny w każdym regionie Polski, a także za granicą - ma swoje przedstawicielstwa w Brukseli, Londynie i Frankfurcie nad Menem. Instytucja wspiera eksport i ekspansję zagraniczną polskich firm.

BGK, poprzez współpracę z biznesem, sektorem publicznym i instytucjami finansowymi, odpowiada na potrzeby gospodarcze oraz podejmuje szereg inicjatyw promujących zrównoważony rozwój.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Terminal kontenerowy w Gdańsku bije rekordy przeładunków. Czy to koło zamachowe polskiej gospodarki? - Dziennik Bałtycki

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza